JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
IKKE GLASSBUR: Odd Sætereie og kollegene ønsker ikke å bli avstengt fra passasjerene.

IKKE GLASSBUR: Odd Sætereie og kollegene ønsker ikke å bli avstengt fra passasjerene.

Ole Palmstrøm

Bussjåfører vil ikke bures inne

Bussjåførene er opptatt av hvordan de kan bedre sin egen sikkerhet, men vil ikke sitte isolert bak glassvegger.



27.01.2014
12:00

oystein.braathen@lomedia.no

Hendelsen på Valdresekspressen var skremmende, ikke minst for alle som holder trafikken i gang til alle døgnets tider.

• (Aftenposten 27. januar 2014): «Når jeg er i området der ransforsøket skjedde, så tenker jeg på episoden»

– Den viser hvor sårbare vi egentlig er. Vi må få et samarbeid mellom fagforeningene og ledelsen om bedre sikkerhet, sier Aud Berg, leder i Kongsvinger-foreningen med 74 medlemmer, en av de største i Nettbuss Øst.

Hun og kollegene er enige om at de ikke vil bures inn, slik det for eksempel er gjort på bybussene i London.

– Vi er selskapets ansikt utad og har ansvar for passasjerene. Med en slik løsning mister vi kontakten, og må likevel ut for å hjelpe til med bagasje eller barnevogner. Folk kan skremmes fra å bruke buss. Det må være sikkert å reise med oss, derfor må vi finne andre tiltak, mener Berg, som har vært tillitsvalgt i snart fem år.

– En viktig del av jobben er at sjåførene trives med å omgås mennesker, supplerer Arild Kjempekjenn, leder i Bilpersonalet avdeling 14, Øst.

Muligheter

Nettbuss bruker systemet Falck Sirius til såkalt flåtestyring, en GPS-registrering av hvor bussene befinner seg. Der kan det legges inn samme type alarmknapp som drosjene har, med en kostnad for selve installeringen.

– Utstyret er på plass. Det som gjenstår er å montere selve knappen og koble den til systemet. Foreningen kommer til å kreve dette i neste møte i arbeidsmiljøutvalget, sier Kjempekjenn.

Et spørsmål blir hvem som mottar en alarm. Sirius er knyttet til Falck. Etter at politiet mottok varselet fra Valdresekspressen, brukte de over en time på å nå åstedet.

– Med stengte lensmannskontor på kveldstid i et så stort distrikt som vårt, kan det ta tid før politiet ankommer, sier Berg.

Mye rus

Foreningen i Kongsvinger arrangerte et møte der lokalt politi informerte om risiko, ikke minst rusede passasjerer. De 38 frammøtte fikk både se og lukte på forskjellige narkotiske stoffer, og vite litt om hvordan de påvirker oppførselen. Berg har selv opplevd at passasjerer rett bak henne åpenlyst prøvde å inngå avtaler om salg.

– Problemet begynner å bli veldig utbredt, også på Kongsvinger. Folk reiser både til og fra Oslo, og over grensen til Sverige, for å handle, forteller hun.

Hun kjører både ekspress- og lokalruter, og har også erfaring fra Oslo Sporveier.

God informasjon

Kollega Odd Sætereie deltok på medlemsmøtet med politiet.

– Det var veldig interessant. Heldigvis ser i ikke så mye til den trafikken, mitt inntrykk er nærmest at det var mer tidligere. Men jeg har ringt politiet når enkelte personer har vært helt bortreist, forteller han, og er enig i at det blir feil å skille sjåføren fra passasjerene.

– Det er ikke aktuelt. En slik løsning blir tungvint når vi stadig må ut og hjelpe til. En alarmknapp kan bidra, men da må det være en vakt i andre enden, sier Odd Sætereie, som selv har opplevd få aggressive personer i kjøringen.

Mer kortbruk

I lang tid har det vært et krav fra sjåførene om å få vekk kontantene for å forebygge ran. Blant annet ønsket Bilpersonalets landsråd et prøveprosjekt på shuttle-bussene mellom Oslo Lufthavn Gardermoen og hotellene i området. Etter hvert er det blitt atskillig mindre penger å håndtere.

– Å legge gebyr på kontantbetaling om bord hjelper. Noen vil betale, men vi kan bli kvitt det meste. Særlig ungdom er flinke til å kjøpe både på nett og bruke mobilen. Det finnes jo mange systemer, sier Aud Berg.

* Les også: Annenhver bussjåfør føler seg utrygg

Økt sikkerhet:

Å fjerne kontanter fra kollektivtransporten har vært et krav i mange år.

En arbeidsgruppe la fram en rapport våren 2011, men hadde ingen raske tiltak.

NSB tar gebyr for kontantsalg om bord i tog.

Andre løsninger er gjennomført lokalt på buss.

NJF krever kontantfrie busser og tog i løpet av perioden i sitt høringssvar til Nasjonal transportplan 2014-23.

LO ber om et nasjonalt billettsystem og kontantfrie busser og tog i sitt svar.

Kongressen i mai vedtok at LO skal jobbe for at all håndtering av kontanter i kollektivtransporten opphører.

Det må være sikkert å reise med oss.

Aud Berg, Nettbuss-sjåfør og tillitsvalgt

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
27.01.2014
12:00



Mest lest

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekterne kun fått seks kroner ekstra for å jobbe natt og helg

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Stein Marienborg/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Per Østvold (71) har både vært domfelt og dommer. Nå takker fagforeningskjempen av

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger


Flere saker