JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Våpeneksport

Den norske bedriften lager deler til jagerfly, men klubblederen støtter våpenembargo mot Israel

Våpeneksporten er ikke den enkelte bedrifts ansvar, ansvaret ligger hos stortingspolitikerne, mener klubbleder Ingjerd Livollen i Kitron.
Kitron på Sørlandet er et av selskapene som lager deler til F-35-jagerflyene som bygges i USA. Norge har F-35, og det har også Israel. (Illustrasjonsfoto)

Kitron på Sørlandet er et av selskapene som lager deler til F-35-jagerflyene som bygges i USA. Norge har F-35, og det har også Israel. (Illustrasjonsfoto)

Dorthe Karlsen

yngvil@lomedia.no

– Vi er stolte av arbeidsplassen vår, sier klubbleder i elektronikkselskapet Kitron.

Ingjerd Livollen leder den lokale fagforeninga til medlemmene i Fellesforbundet i Kitron.

Selskapet er en av de norske bedriftene som blant annet jobber med å produsere deler til jagerflyene av typen F-35 som bygges i USA.

Også Israel har F-35-fly, og har brukt dem i den intense bombingen av Gaza i Palestina siden oktober i fjor.

Tapstallene i Gaza er ekstreme. Over 40.000 mennesker er drept og titusener er såret – mange av dem som følge av angrep med missiler og bomber fra israelske jagerfly, droner og helikoptre.

– Vi snakker om krigen

Budskapet til Fellesforbundet-tillitsvalgte Ingjerd Livollen er at selskapene som lager flydelene, rett og slett gjør jobben sin.

– Hva tenker du om hvordan Israel bruker sine fly?

– Dette er ikke styrt av oss og ikke noe vi har et forhold til. Vi ansatte produserer for forsvar, svarer Livollen.

– Det er bred enighet på Stortinget om reglene for eksport av forsvarsmateriell som styres av Utenriksdepartementet, understreker hun.

– Er dette noe som ansatte snakker sammen om?

– Vi snakker om krigen som vanlige borgere, men ikke særlig opp mot forsvarsindustrien, sier klubblederen.

I flere saker har FriFagbevegelse forsøkt å finne ut hva selskapene selv tenker om sine oppdrag i kampflyprogrammet.

Selskapene forteller svært lite og svarer bare på e-post.

– Riktig at selskapene ikke svarer

USA har bestemt å donere 25 nye F-35-jagerfly til Israel, gjennom sin enorme militære bistand til Israel.

Ingen av de norske leverandørene vil bekrefte overfor FriFagbevegelse om de leverer deler som skal brukes også til å bygge Israels nye F-35-jagerfly – heller ikke Kitron-ledelsen.

– Hvordan reagerer du på dette hemmeligholdet, som bidrar til at det er umulig å sjekke og vurdere selskapenes mulige medansvar for deres leveranser?

– Jeg syns det er riktig at enkeltbedrifter ikke svarer for hvem Norge utleverer forsvarsmateriell til, svarer klubbleder i Kitron, Ingjerd Livollen.

Les også: Norske våpenselskaper er tause om deler til Israels F-35-jagerfly

– Støtter LO-kongressens vedtak

LO-kongressen vedtok i 2022 at de vil at Norge jobber for en bred våpenembargo mot Israel.

– Hva tenker du om LOs politikk når det gjelder det vedtaket?

– Vi er en demokratisk organisasjon og jeg støtter LO-kongressens vedtak også på det punktet, svarer hun.

En bred embargo mot Israel ville omfatte også deler til våpen og krigsmateriell, inkludert flydeler, som norske selskaper selger til allierte land og som eksporterer videre til Israel.

Partnerne i F-35

Ni land er partnere i det amerikanskledede kampflyprogrammet, og Norge er et av dem.

Norge har også gått til innkjøp av F-35-jagerfly, og har foreløpig mottatt 40. Norge skal ha en flypark på totalt 52 slike jagerfly.

En viktig årsak til at norske myndigheter valgte det svært kostbare og, ifølge produsenten, mest avanserte krigsflyet i verden, var nettopp at norske industribedrifter skulle få ta del i produksjonen.

 

Aktuelt: Nye tall: Verdien av Oljefondets investeringer i israelske selskaper økte med 900 millioner på et halvår

Dette er de norske selskapene i F-35-samarbeidet

Kongsberg Defence & Aerospace

• Den norske stat er hovedeier i selskapet i Kongsberg Gruppen.

• Leverer flere deler i komposittmateriale til flykroppen: Skrogpaneler, haleror, halerorsdeler og luker.

• Delene produseres ved anlegget på Kongsberg.

• Selskapet har levert deler til F-35 siden 2010.

Kilder: Teknisk Ukeblad og Forsvarets Forum

Kitron

• Kitron leverer elektroniske komponenter til F-35-flyene.

• Dette er blant annet flyradar-systemer, og elektroniske moduler for kommunikasjon, navigasjon og identifikasjon, produsert i Arendal.

• Selskapet vant sin første F-35-kontrakt i 2009 for produksjon av bakplanet til kampflyene, samt å teste vedlikeholde og reparere bakplanet til F-35-flyene.

Kilder: Teknisk Ukeblad og Forsvarets Forum

Berget

• Berget opplyser på hjemmesiden sin at deres arbeid innen våpenproduksjon er «sammenstilte produkter og enkeltkomponenter innen finmekanikk, kabler og elektronikk».

• Berget opplyser ikke til FriFagbevegelse hva slags deler de lager til F-35-flyene, bare at det er deler etter tegning.

På en oversikt fra Lockheed Martin fra 2011 med overskriften «F-35 norske komponenter», står Berget oppført som leverandør av «machined parts».

• Berget sier til FriFagbevegelse at de har levert deler til F-35 cirka siden 2016.

GKN Aerospace Norway

• Lager disse delene til F-35-flyenes motor: diffusor, turbinhus og akslinger, ifølge en pressemelding fra GKN.

• Produksjonen av motordelene skjer på GKNs anlegg på Kongsberg.

• Amerikanske Pratt & Whitney bygger motoren i USA.

• GKN har et langt samarbeid med F-35. Den første kontrakten ble undertegnet i 2011.

Kilder: Teknisk Ukeblad og GKN

Kongsberg Aviation Maintenance Services

• Et selskap i Kongsberg Gruppen, der den norske staten er majoritetseier.

• Driver motordepot for vedlikehold og oppgradering av F-135-motorer til F-35, på Rygge siden 2020.

• Arbeidet gjøres på oppdrag for det amerikanske selskapet Pratt & Whitney som bygger motoren.

• Har et tilhørende lager for reservedeler til F-35-motorene.

• Tilsvarende depoter er etablert i USA, Australia og Nederland. Disse er ansvarlige for reparasjoner og vedlikehold av motorer til F-35 i hele verden, ifølge bransjemagasinet Tungt.no.

• I tillegg til motordepotet tester de F-135 motorer etter gjennomført vedlikehold.

• Selskapet etablerer også et depot for vedlikehold av F-35-jagerflyenes skrog på Rygge. Det skal stå ferdig i 2025.

• Der skal det gjøres vedlikehold, oppgraderinger, modifikasjoner og forbedringer av F-35 gjennom flyenes levetid.

Kilder: Kongsberg Gruppen og tungt.no

Ritek

• Ritek lager ikke deler til flyene, opplyser Ritek til FriFagbevegelse.

• Selskapet gjør vedlikehold på noe av bakkeutstyret til F-35 i Norge, ikke på selve flyene, ifølge avtale med Lockheed Martin, opplyser Ritek til FriFagbevegelse.

• I et dokument fra Lockheed Martin fra 2017, står det at Ritek AS er en offisiell leverandør i F-35s product support Provider Network. Ritek opplyser om dette i et notat om hvordan selskapet følger opp åpenhetsloven.

Dette er F-35-samarbeidet

• Utviklingen av F-35-jagerflyene er et militært samarbeid i hovedsak mellom ni land, ledet av USA.

• De avanserte F-35-flyene bygges av den amerikanske våpengiganten Lockheed Martin.

• Allerede i 2002 ble Norge med i utviklingen av jagerflyet F-35 – Joint Strike Fighter. 

• Israel ble med i F-35-samarbeidet i 2003 – midt under det andre palestinske opprøret mot den israelske okkupasjonen da mange sivile ble drept, både i Gaza, på Vestbredden og i Israel.

• Norge bestemte å gå til innkjøp av F-35 formelt i 2008.

• Israel er med i F-35 som såkalt Security Cooperative Participant.

Kilder: Store Norske Leksikon, Klassekampen (19.3.03), Regjeringa.

Warning
Annonse
Annonse