Deregulering av luftfarten: – Ikke gjør de samme feilene som oss, advarer sjøfolka
Luftfart og sjøfart har likheter. De har opplevd og opplever dereguleringer.
Yngve Carlsen (i midten) sammen med Hans-Christian Gabrielsen og Johnny Hansen.
Tri Nguyen Dinh
helge@lomedia.no
– Vi opplevde det på 80-tallet. Nå er luftfarten i ferd med å oppleve det samme. Dere må ikke gjøre de feilene som vi gjorde, advarte forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund sin kollega i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen.
Lederen i Sjømannsforbundet, Flygerforbundet og LO møttes mandag til diskusjon rundt spørsmålet om vi vil ha et «arbeidsliv der norske lønns- og arbeidsvilkår skal ligge til grunn i hele, ikke bare deler av Norge».
Deregulering
Akkurat som sjøfarten kom ut av kontroll, er luftfarten i ferd med å oppleve det samme, mente paneldeltakerne. Den deregulerte luftfarten er en trussel mot et organisert arbeidsliv, faste ansettelser og pensjon.
– Det som har vært en selvfølge faller ut når styrerommene fylles, mener Hansen.
Flygerforbundets leder, Yngve Carlsen, har likevel tro på at det er mulig å beholde norske arbeids- og lønnsvilkår.
– Men du må få på plass reguleringen på europeisk nivå om hvordan du ansetter folk, mener han.
Betydning for mange
Også LO-leder Hans-Christian Gabrielsen mener det som har skjedd i sjøfarten og som skjer i luftfarten, har betydning for mange andre bransjer.
– Det sjøfarten erfarte på 70- og 80-tallet må man forsøke å lappe igjen skadene på i dag. Vi må få på plass noen felles standarder, som at du er ansatt, ikke selvstendig næringsdrivende. At det er en tariffavtale som gjelder, og at selskapet betaler skatt, sa Gabrielsen.
– Vi må begynne å få noe felles på plass. Men vi klarer ikke det alene, vi er avhengig av å få med oss myndigheter og arbeidsgivere på laget for å klare og opprettholde standarden, påpekte han.