JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Å tro at utenlandske selskaper kan øke sikkerheten og kompetansen på norske småflyplasser, er like naivt som å tro at utenlandske transportselskap øker kompetansen og sikkerheten på vinterglatte norske veier, skriver LO-nestlederen.

Å tro at utenlandske selskaper kan øke sikkerheten og kompetansen på norske småflyplasser, er like naivt som å tro at utenlandske transportselskap øker kompetansen og sikkerheten på vinterglatte norske veier, skriver LO-nestlederen.

LO

Debatt:

Det er naivt å tro at utenlandske flyselskaper ikke vil påvirke sikkerheten, skriver LOs Peggy Hessen Følsvik

Noen bransjer passer for konkurranse. Lufttrafikken er ikke en slik bransje.
12.12.2019
12:15
12.12.2019 12:15

I mars neste år skal spanske Saerco skal ta over flytårntjenestene i Ålesund og Kristiansand. Saerco, som driver flytårn i Spania fra før, leverte et vesentlig billigere anbud enn Avinor. De sukret i tillegg pillen med kompetanseløft.

Med denne regjeringa ved roret kommer sannsynligvis flere flytårn rundt omkring i landet til å få utenlandske aktører inn.

På LOs luftfartskonferanse nylig sa samferdselsminister Jon Georg Dale (FrP) til NRK at det at kontrolltårntjenester snart skal drives av utenlandske selskaper ikke nødvendigvis bidrar til å svekke sikkerheten, men til å øke kompetansen: «Det vil for eksempel bidra til at vi kan opprettholde en større kompetanse og større trygghetsnivå, også på de minste flyplassene med lite flyvning.»

Dette faller på sin egen urimelighet.

p

Europeiske selskaper forholder seg til felles-europeiske minimumskrav til sikkerhet som ikke tar høyde for den spesielle norske topografien og klimaet her.

Konkurranseutsettingen fører dessuten til stor usikkerhet for de som jobber på flyplassene.

For selv med virksomhetsoverdragelse, så er lønns- og pensjonsbetingelsene kun fredet fram til neste lønnsoppgjør. Da må flygelederne forhandle med sin nye arbeidsgiver, som må finne penger til å betale ut profitt til sine eiere. Det vet vi av erfaring må hentes fra de ansattes lønninger og pensjoner. Hvordan dette skal øke trygghetsnivå og kompetanse, slik samferdselsministeren hevder, er en gåte for oss.

Vi har dessuten pekt på at det ikke er rettferdige konkurransevilkår når tårntjenester settes ut på anbud. Avinor har ikke lov til å dumpe prisene på samme måte som private aktører, og har dessuten lovpålagte oppgaver som konkurrentene ikke har.

For å sitere FrPs eget partiprogram: «Luftfart er all annen kollektivtransport overlegen». Dette gjelder spesielt i Nord-Norge.

Driving home for christmas er ikke akkurat et alternativ for de fleste som bor noen regioner unna. Og i jobbsammenheng må man fly.

p

Det finnes ikke noe belegg for at kommersialisering og profittkamp på luftfartstjenester fører til bedre tjenester, økt sikkerhet eller styrket kompetanse. Tvert om. Vi ser at svenske Babcock fortsatt ikke klarer å levere en pålitelig luftambulansetjeneste. Det er uakseptabelt, og rammer folk og helsevesen i Finnmark spesielt.

Dessuten er våre lufthavner i hele landet viktige brikker i det norske totalforsvaret.

I en tid med skjerpede sikkerhetsklareringer, er det urovekkende at utenlandske, private aktører kan innta svært strategiske posisjoner innen norsk luftfart.

Gjennom de radar- og informasjonssystemene de er avhengige av for å kunne forvalte driften av sine respektive lufthavner, har de i praksis tilgang til «trafikken i hele Norge» - for å ikke snakke om de fleste frekvenser og annen sikkerhetskritisk infrastruktur.

Noen bransjer passer for konkurranse. Lufttrafikken er ikke en slik bransje.

Å introdusere eksterne aktører og samtidig tro at det ikke påvirker sikkerheten, er naivt.

Like naivt som å tro at polske transportselskap øker kompetansen og sikkerheten på vinterglatte norske veier.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.12.2019
12:15
12.12.2019 12:15



Mest lest

Jordbærbonde Simen Myhrene på gården i Lier. I april var han redd for å gå konkurs, men etter noen perioder med «kaos» i våres, ser det ut til at sesongen skal gå bra for jordbærprodusenten likevel.

Jordbærbonde Simen Myhrene på gården i Lier. I april var han redd for å gå konkurs, men etter noen perioder med «kaos» i våres, ser det ut til at sesongen skal gå bra for jordbærprodusenten likevel.

Line Fausko

Jordbærbonde måtte sende arbeidere tilbake til hjemlandet

SNART GJELDFRI: Rita Hadi Said mistet inntekten sin på dagen da Nav stanset arbeidsavklaringspengene hennes for fire år siden. Hun flyttet til Sverige, fikk ny energi og har fast jobb. Snart har hun nedbetalt den lange lista med gjeld fra tida uten penger.

SNART GJELDFRI: Rita Hadi Said mistet inntekten sin på dagen da Nav stanset arbeidsavklaringspengene hennes for fire år siden. Hun flyttet til Sverige, fikk ny energi og har fast jobb. Snart har hun nedbetalt den lange lista med gjeld fra tida uten penger.

Yngvil Mortensen

Trygdeskandalen: Rita betaler ennå på gjeld hun fikk etter at Nav stanset AAP

MEKLING: Forbundsleder Jørn Eggum i Fellesforbundet og arbeidsgiverne i Norsk Industri skal nå til frivillig mekling hos Riksmekleren.

MEKLING: Forbundsleder Jørn Eggum i Fellesforbundet og arbeidsgiverne i Norsk Industri skal nå til frivillig mekling hos Riksmekleren.

Tormod Ytrehus

Fellesforbundet brøt lønnsforhandlingene. Er ikke redd for å bruke streikevåpenet

IKKE BARE PENGER: Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Stein Lier-Hansen i Norsk Industri skal de neste ukene prøve å bli enige om en hel rekke endringer i Industrioverenskomsten. Dette skjer med hjelp fra riksmekler Mats Wilhelm Ruland (til høyre)

IKKE BARE PENGER: Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Stein Lier-Hansen i Norsk Industri skal de neste ukene prøve å bli enige om en hel rekke endringer i Industrioverenskomsten. Dette skjer med hjelp fra riksmekler Mats Wilhelm Ruland (til høyre)

Tormod Ytrehus

Lønnsoppgjøret: Dette mekler de om

Stein Lier-Hansen, sjef i Norsk Industri har for lengst varslet at årets tariffoppgjør må ende med et null i sentrale tillegg

Stein Lier-Hansen, sjef i Norsk Industri har for lengst varslet at årets tariffoppgjør må ende med et null i sentrale tillegg

Tormod Ytrehus

Sjefen for Norsk Industri har sagt «null» i fem lønnsoppgjør på rad. Nå gjør han det igjen

NYE KORONA-RETNINGSLINJER: Nå kan LO-ansatte som ønsker det, jobbe inntil tre dager i uken på kontoret.

NYE KORONA-RETNINGSLINJER: Nå kan LO-ansatte som ønsker det, jobbe inntil tre dager i uken på kontoret.

Tormod Ytrehus

Nå myker LO opp hjemmekontor-reglene

Høyre og partileder Erna Solberg har inntatt posisjonen som landets største parti, viser Opinion-målingen for august.

Høyre og partileder Erna Solberg har inntatt posisjonen som landets største parti, viser Opinion-målingen for august.

Jan-Erik Østlie

Ny måling: Høyre er igjen landets største parti, men det er fortsatt flertall for regjeringsskifte

TRE KRAV TIL FORHANDLERANE: Fellesforbundet-delegasjonen er er nøydd til å levere, om dei vil vareta slagord som styrke og truverd, seier Atle Rostad, tillitsvalgt i Kaefer Energy.

TRE KRAV TIL FORHANDLERANE: Fellesforbundet-delegasjonen er er nøydd til å levere, om dei vil vareta slagord som styrke og truverd, seier Atle Rostad, tillitsvalgt i Kaefer Energy.

Erlend Angelo

Desse tre krava vil verfts- og offshorearbeidarane ha på plass i bytte mot eit moderat lønnsoppgjer

MENTOR: Avtroppende hovedtillitsvalgt Gunnar Andreas Kildal (tv) sammen med arvtakeren Kurt Robin Røbergeng ved Ferroglobe Mangan i Mo i Rana.

MENTOR: Avtroppende hovedtillitsvalgt Gunnar Andreas Kildal (tv) sammen med arvtakeren Kurt Robin Røbergeng ved Ferroglobe Mangan i Mo i Rana.

Tonje Vonstad/ TV Klipp

De eldste tar sluttpakke for at de yngste skal ha arbeid: – Gunnar (65) har vært min mentor, sier Kurt Robin (30)

Kommentar:

Hurtigruten

«Et totalt havari», skriver Stein Sneve om Hurtigruten-ledelsens håndtering av koronasmitten

Sperrebånd og merke om at setet ikke er i bruk på en buss som passerer Oslo Børs i Oslo. Koronaveileder for kollektivtransporten sier at kun halvparten av passasjerkapasiteten kan benyttes i dagene og ukene fremover.

Sperrebånd og merke om at setet ikke er i bruk på en buss som passerer Oslo Børs i Oslo. Koronaveileder for kollektivtransporten sier at kun halvparten av passasjerkapasiteten kan benyttes i dagene og ukene fremover.

Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Helsedirektøren: – Sannsynlig med hjemmekontor ut året

Hans Christian Holte (55) er ny Nav-direktør.

Hans Christian Holte (55) er ny Nav-direktør.

Werner Juvik

Hans Christian Holte er ny Nav-sjef: – Det er nok en fordel at jeg sover godt om natta

PÅ HØRING I STORTINGET: Elisabeth Steen, leder i NTL NAV (til venstre), deltok sammen med NTL-leder Kjersti Barsok under høringene i forbindelse med Nav-skandalen

PÅ HØRING I STORTINGET: Elisabeth Steen, leder i NTL NAV (til venstre), deltok sammen med NTL-leder Kjersti Barsok under høringene i forbindelse med Nav-skandalen

Ole Palmstrøm

Trygdeskandalen kan settes i sammenheng med kuttene i Nav, mener NTL-tillitsvalgt

VENTER MED PENGEKRAV: Både forskuttering av sykepenger og endring i offshorebilaget står på agendaen når den frivillige meklingen starter onsdag. - Når det gjelder det økonomiske har vi ikke fremmet noe krav ennå. Det gjør vi når tiden er inne for det, sier leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum (midt i bildet).

VENTER MED PENGEKRAV: Både forskuttering av sykepenger og endring i offshorebilaget står på agendaen når den frivillige meklingen starter onsdag. - Når det gjelder det økonomiske har vi ikke fremmet noe krav ennå. Det gjør vi når tiden er inne for det, sier leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum (midt i bildet).

Tormod Ytrehus

Fellesforbundet vil vente med pengekravet når meklingen med Norsk Industri starter onsdag

En hel næring må lide for Hurtigrutens dårlige rutiner, sier leder i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen.

En hel næring må lide for Hurtigrutens dårlige rutiner, sier leder i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen.

Hurtigruten / Bilde innfelt: Tri Nguyen Dinh

Hurtigrutens ledelse setter arbeidsplasser i fare, mener Sjømannsforbundet: – De ansatte er fortvilte

I første halvår av 2020 har staten brukt 1,3 milliarder kroner mer på konsulenttjenester enn samme periode i fjor. Det fremgår i et skriftlig svar fra finansminister Jan Tore Sanner (H).

I første halvår av 2020 har staten brukt 1,3 milliarder kroner mer på konsulenttjenester enn samme periode i fjor. Det fremgår i et skriftlig svar fra finansminister Jan Tore Sanner (H).

Ole Palmstrøm

Staten har brukt over én milliard kroner mer på konsulenter i år enn på samme tid i fjor

Lav lønn gir ikke økt smitterisiko, mener næringsminister Iselin Nybø (V)

Lav lønn gir ikke økt smitterisiko, mener næringsminister Iselin Nybø (V)

Arkivfoto: Martin Guttormsen Slørdal

Nybø tror ikke lav lønn gir økt smitterisiko på Hurtigruten

VASKER SELV: Fagforbundet-tillitsvalgte er svært kritiske til at de ansatte selv vasker i barnehagene i Oslo. Renhold skal gjøres av profesjonelle, sier de.

VASKER SELV: Fagforbundet-tillitsvalgte er svært kritiske til at de ansatte selv vasker i barnehagene i Oslo. Renhold skal gjøres av profesjonelle, sier de.

Werner Juvik

To av tre barnehageansatte er blitt pålagt renholdsoppgaver: – En hån mot faget vårt

Jan-Erik Østlie

Moxnes om Nav-gransking: – Knusende dom over Solberg-regjeringen

Fra testsenteret for Covid-19, i Tromsø.

Fra testsenteret for Covid-19, i Tromsø.

Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix

Hurtigruten: Det filippinske mannskapet har ikke skylden for koronautbruddet, sier forbundsleder