JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Å tro at utenlandske selskaper kan øke sikkerheten og kompetansen på norske småflyplasser, er like naivt som å tro at utenlandske transportselskap øker kompetansen og sikkerheten på vinterglatte norske veier, skriver LO-nestlederen.

Å tro at utenlandske selskaper kan øke sikkerheten og kompetansen på norske småflyplasser, er like naivt som å tro at utenlandske transportselskap øker kompetansen og sikkerheten på vinterglatte norske veier, skriver LO-nestlederen.

LO

Debatt:

Det er naivt å tro at utenlandske flyselskaper ikke vil påvirke sikkerheten, skriver LOs Peggy Hessen Følsvik

Noen bransjer passer for konkurranse. Lufttrafikken er ikke en slik bransje.
12.12.2019
12:15
12.12.2019 12:15

I mars neste år skal spanske Saerco skal ta over flytårntjenestene i Ålesund og Kristiansand. Saerco, som driver flytårn i Spania fra før, leverte et vesentlig billigere anbud enn Avinor. De sukret i tillegg pillen med kompetanseløft.

Med denne regjeringa ved roret kommer sannsynligvis flere flytårn rundt omkring i landet til å få utenlandske aktører inn.

På LOs luftfartskonferanse nylig sa samferdselsminister Jon Georg Dale (FrP) til NRK at det at kontrolltårntjenester snart skal drives av utenlandske selskaper ikke nødvendigvis bidrar til å svekke sikkerheten, men til å øke kompetansen: «Det vil for eksempel bidra til at vi kan opprettholde en større kompetanse og større trygghetsnivå, også på de minste flyplassene med lite flyvning.»

Dette faller på sin egen urimelighet.

p

Europeiske selskaper forholder seg til felles-europeiske minimumskrav til sikkerhet som ikke tar høyde for den spesielle norske topografien og klimaet her.

Konkurranseutsettingen fører dessuten til stor usikkerhet for de som jobber på flyplassene.

For selv med virksomhetsoverdragelse, så er lønns- og pensjonsbetingelsene kun fredet fram til neste lønnsoppgjør. Da må flygelederne forhandle med sin nye arbeidsgiver, som må finne penger til å betale ut profitt til sine eiere. Det vet vi av erfaring må hentes fra de ansattes lønninger og pensjoner. Hvordan dette skal øke trygghetsnivå og kompetanse, slik samferdselsministeren hevder, er en gåte for oss.

Vi har dessuten pekt på at det ikke er rettferdige konkurransevilkår når tårntjenester settes ut på anbud. Avinor har ikke lov til å dumpe prisene på samme måte som private aktører, og har dessuten lovpålagte oppgaver som konkurrentene ikke har.

For å sitere FrPs eget partiprogram: «Luftfart er all annen kollektivtransport overlegen». Dette gjelder spesielt i Nord-Norge.

Driving home for christmas er ikke akkurat et alternativ for de fleste som bor noen regioner unna. Og i jobbsammenheng må man fly.

p

Det finnes ikke noe belegg for at kommersialisering og profittkamp på luftfartstjenester fører til bedre tjenester, økt sikkerhet eller styrket kompetanse. Tvert om. Vi ser at svenske Babcock fortsatt ikke klarer å levere en pålitelig luftambulansetjeneste. Det er uakseptabelt, og rammer folk og helsevesen i Finnmark spesielt.

Dessuten er våre lufthavner i hele landet viktige brikker i det norske totalforsvaret.

I en tid med skjerpede sikkerhetsklareringer, er det urovekkende at utenlandske, private aktører kan innta svært strategiske posisjoner innen norsk luftfart.

Gjennom de radar- og informasjonssystemene de er avhengige av for å kunne forvalte driften av sine respektive lufthavner, har de i praksis tilgang til «trafikken i hele Norge» - for å ikke snakke om de fleste frekvenser og annen sikkerhetskritisk infrastruktur.

Noen bransjer passer for konkurranse. Lufttrafikken er ikke en slik bransje.

Å introdusere eksterne aktører og samtidig tro at det ikke påvirker sikkerheten, er naivt.

Like naivt som å tro at polske transportselskap øker kompetansen og sikkerheten på vinterglatte norske veier.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.12.2019
12:15
12.12.2019 12:15



Mest lest

VIL TILBAKE PÅ JOBB: Janne Katrin Haukåssveen har vært permittert siden 18. mars. Nå er hun engstelig for at hun har mistet jobben sin som deltidsansatt i Princess.

VIL TILBAKE PÅ JOBB: Janne Katrin Haukåssveen har vært permittert siden 18. mars. Nå er hun engstelig for at hun har mistet jobben sin som deltidsansatt i Princess.

Ylva Seiff Berge

Først ble vaktene til Janne Kathrin kuttet til tre timer. Så ble hun slettet fra vaktlista

Tillitsvalgt Camilla Høyvik reagerer på arbeidsgivers manglende forståelse av reglene for utbetaling av lønnskompensasjon.

Tillitsvalgt Camilla Høyvik reagerer på arbeidsgivers manglende forståelse av reglene for utbetaling av lønnskompensasjon.

Erlend Angelo

Camilla fant feil i korona-lønna: – Jeg tror ikke alle sjekker dette

SUPERBUD: – Når Amanda Dahlgren slutter, mister vi ett av våre superbud. Det er synd at man ikke har tatt seg råd til bedre seniortiltak i nedbemanninga, slik at vi kunne beholde flere av de yngre, mener plasstillitsvalgt Werner Lorentsen.

SUPERBUD: – Når Amanda Dahlgren slutter, mister vi ett av våre superbud. Det er synd at man ikke har tatt seg råd til bedre seniortiltak i nedbemanninga, slik at vi kunne beholde flere av de yngre, mener plasstillitsvalgt Werner Lorentsen.

Alf Ragnar Olsen

Nå kommer post-kuttene: «Superbud» Amanda og 956 andre mister jobben

Arild Grande tror arbeidslivspolitikk kan avgjøre valget neste høst. Høyres Heidi Nordby Lunde frykter ikke det.

Arild Grande tror arbeidslivspolitikk kan avgjøre valget neste høst. Høyres Heidi Nordby Lunde frykter ikke det.

Jan-Erik Østlie

Arbeiderpartiet vil fjerne adgangen til midlertidige ansettelser så fort de får sjansen

Martine Friis Toivonen med alle brevene fra Nav. Først etter fire år ble hun innvilget uføretrygd, men ikke ung ufør-tillegget.

Martine Friis Toivonen med alle brevene fra Nav. Først etter fire år ble hun innvilget uføretrygd, men ikke ung ufør-tillegget.

Pernille Vestengen/Dagsavisen Fremtiden

Martine (32) fikk avslag fra Nav, selv om hun oppfyller kravene

Jan Bøhler (Ap)

Jan Bøhler (Ap)

Martin Guttormsen Slørdal

Jan Bøhler tar ikke gjenvalg til Stortinget

Trygve Slagsvold Vedum har vært Sp-leder siden 2014. Han trives også på jordet.

Trygve Slagsvold Vedum har vært Sp-leder siden 2014. Han trives også på jordet.

Helge Rønning Birkelund

Vedum tar selvkritikk: Senterpartiet må gjøre mer for å bekjempe økonomisk ulikhet, mener han

Djevat Hisenaj mener det ikke bare er 1000 personer som rammes av Scandics oppsigelser. Det er langt flere.

Djevat Hisenaj mener det ikke bare er 1000 personer som rammes av Scandics oppsigelser. Det er langt flere.

Erlend Angelo

Hotellansatte fikk møte med Erna Solberg. Svarene de fikk var ikke beroligende

Jan-Erik Østlie

Mot en leie på 890 kroner dagen får disse drive egen business på Youngstorget

Tillitsvalg Olav Høydalsvik ved Kleven Verft reagerer på de kroatiske eiernes måte å styre verftet på.

Tillitsvalg Olav Høydalsvik ved Kleven Verft reagerer på de kroatiske eiernes måte å styre verftet på.

Håvard Sæbø

420 sagt opp ved Kleven verft: – De tura fram på sin måte, sier tillitsvalgt om kroatiske eiere

Organisasjonsgraden i Norge er høy, sammenlignet med andre land. Her fra 1. mai-markering i 2018.

Organisasjonsgraden i Norge er høy, sammenlignet med andre land. Her fra 1. mai-markering i 2018.

Jan-Erik Østlie

Her er syv nye funn om norsk fagbevegelse

Forbundsleder i EL og IT Forbundet., Jan Olav Andersen, reagerer sterkt på at tillitsvalgte trues med sparken i heisselskap.

Forbundsleder i EL og IT Forbundet., Jan Olav Andersen, reagerer sterkt på at tillitsvalgte trues med sparken i heisselskap.

Leif Martin Kirknes

Tillitsvalgte ble truet med oppsigelse etter rettssak. – Meningsløs oppførsel, sier forbundsleder

– Lojalitet til denne frontfagsrammen er ikke bare nødvendig for den økonomiske bærekraften til både privat og offentlig sektor, men det er også viktig for å vise solidaritet med de som nå er permitterte og arbeidsledige og som har andre og mer alvorlige bekymringer enn om det blir reallønnsvekst i år, mener Spekter-dirktør Anne-Kari Bratten.

– Lojalitet til denne frontfagsrammen er ikke bare nødvendig for den økonomiske bærekraften til både privat og offentlig sektor, men det er også viktig for å vise solidaritet med de som nå er permitterte og arbeidsledige og som har andre og mer alvorlige bekymringer enn om det blir reallønnsvekst i år, mener Spekter-dirktør Anne-Kari Bratten.

Ole Palmstrøm

– Årets oppgjør blir den norske lønnsmodellens stresstest, mener Spekter-leder

Rune Dahlen, leder av landsrådet for trafikk, teknikk og administrasjon i Bane Nor.

Rune Dahlen, leder av landsrådet for trafikk, teknikk og administrasjon i Bane Nor.

Morten Hansen

Bane Nor framskynder endringer i Jernbane-Norge: – Et grovt tillitsbrudd, mener Spordrift-ansatte

– Jeg opplever at de fleste arbeidsgivere ønsker at kandidaten har erfaring fra bransjen. Derfor er jeg lettet over å ha blitt innkalt til intervju, sier Anita Strømnes.

– Jeg opplever at de fleste arbeidsgivere ønsker at kandidaten har erfaring fra bransjen. Derfor er jeg lettet over å ha blitt innkalt til intervju, sier Anita Strømnes.

Skjalg Bøhmer Vold

Anita konkurrerer med tusen søkere om jobb i Nav: – Det hadde jeg ikke trodd

Roy Ervin Solstad

Feriefakta: Slik fungerer fergeprisene

Erlend Wiborg

Erlend Wiborg

Sissel M. Rasmussen

Frp varsler kamp mot EUs nye arbeidsbyrå

Ole Palmstrøm

Nav-saker på stedet hvil – må vente på Efta-råd og høyesterettsavgjørelse

Sissel M. Rasmussen

Bergen krever minstelønn til ansatte for å gi utestedene skjenkebevilling. Oslo må følge etter, sier Fellesforbundet

Gerd Øiahals

Gerd Øiahals

Alf Ragnar Olsen

– At posten skal fortsette som før er som å tro på julenissen, sier Gerd Øiahals