JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kommentar:

«En falsk nyhet blir aldri en god historie»

Slik markedsførte Innovasjon Norge klokke-stuntet på Sommarøy.

Slik markedsførte Innovasjon Norge klokke-stuntet på Sommarøy.

Innovasjon Norge

Dette er et meningsinnlegg. Send inn debattinnlegg til debatt@lomedia.no
Det gir grunn til bekymring at det statlig eide Innovasjon Norge ikke innser alvoret i denne saken, skriver Kjell Werner. Han mener også at norsk presse bør gå i seg selv.

kjell.wener@anb.no

Innovasjon Norge har laget en falsk nyhet for å få oppmerksomhet om Nord-Norge generelt og Sommarøy i Troms spesielt. «Nyheten» var at folket på Sommarøy skulle bli et «tidsfritt samfunn» uten bruk av klokke.

En rekke norske og utenlandske medier bet på agnet, og historien levde videre i flere uker inntil NRK avslørte at det hele var en gedigen bløff.

– Noen vil kanskje føle seg litt lurt, men man kan ikke annonsere seg til oppmerksomhet lenger. Man er nødt til å fortelle en god historie, sa reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Bratland Holm, til NRK.

Følg oss på Facebook

Sjefen i Innovasjon Norge, Håkon Hauglie, beklager å ha «bidratt til å skape en historie om Sommarøy i Troms der det ikke var tydelig at det var en markedskampanje som Innovasjon Norge sto bak».

Dette er ingen fullgod beklagelse. Innovasjon Norge legger seg ikke langflat. Det gir grunn til bekymring at det statlig eide Innovasjon Norge ikke innser alvoret i denne saken. Det virker som selskapet har til hensikt å komme med flere slike «gode historier», dersom de bare er merket godt nok som markedsføringskampanjer.

Nordmenn flest har nå fått med oss at stuntet til Innovasjon Norge var basert på en falsk nyhet. Utenfor våre landegrenser lever dessverre «den gode historien» videre, for avsløringen i Norge er det neppe noen ellers i verden som har fått med seg.

Denne falske nyheten synes å ha nådd over en milliard mennesker gjennom 1.500 ulike medier. Reklameeffekten er enorm, men utenlandske turister på besøk i Nord-Norge vil bli skuffet når de ser at innbyggerne på Sommarøy likevel bruker klokke.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Norsk presse bør også gå i seg selv. Aftenposten, Dagbladet, Dagens Næringsliv, NRK og TV 2 gikk alle på limpinnen. En god historie var for god til å bli grundig sjekket. Ekstra ille er det at mange barn har fått servert en falsk nyhet.

Det viser seg også at næringsminister Torbjørn Røe Isaksen har blitt forledet til delvis å bli med på notene. Ministeren beklager at hans håndtering ikke har vært god nok og legger seg svært så flat. Men det er Innovasjon Norge som har gått over streken.

Det er høyst kritikkverdig at det statlige selskapet har brukt en halv million kroner av skattebetalernes penger på den falske nyheten om folket på Sommarøy. Et PR-byrå har vært engasjert for å få sving på sakene.

En god historie må være sann. En falsk nyhet blir aldri en god historie. Det straffer seg å strekke strikken for langt. Det bør Innovasjon Norge ha lært. Mange har blitt lurt. Innovasjon Norge har lurt seg selv.

Warning
Annonse
Annonse