JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
EU-kommisjonen vil presse gjennom konkurranseutsetting av innenlandsk persontransport med tog, men EU-parlamentet stritter mot.

EU-kommisjonen vil presse gjennom konkurranseutsetting av innenlandsk persontransport med tog, men EU-parlamentet stritter mot.

Ole Palmstrøm

EUs jernbanepakke utvannes

Parlamentet vil ikke følge Kommisjonens forslag om obligatoriske anbudskonkurranser innen persontransport med tog. Nå skal det forhandles.



28.02.2014
12:00
28.02.2014 12:27

nina.sandaas@lomedia.no

Kjernespørsmålet i den fjerde jernbanepakken med seks ulike forslag fra EU-kommisjonen handler om hvorvidt EU-landene skal åpne alle sine jernbanelinjer for konkurranse utenfra i 2019.

Kommisjonen er talsmann for dette. Hensikten er å bedre konkurranseevnen i togtransport og skape bedre tjenester for passasjerene. En konsekvensanalyse anslår at en liberalisering av jernbanemonopolene ville gi vinster på minst 200 milliarder kroner mellom 2019 og 2035. Internasjonal persontransport og nasjonal godstransport er allerede åpen for konkurranse. Kommisjonen vil ha fri konkurranse også for nasjonal persontransport med tog og viser til at over 70 prosent av europeerne ønsker dette.

Jernbarnemonopol får fortsette

Europaparlamentet stemte over egne endringsforslag onsdag og vedtok at nasjonale jernbanemonopol får fortsette. Nasjonale myndigheter må be om anbud på offentlige tjenestekontrakter eller tildele kontrakten direkte til en ønsket togoperatør. I dag håndteres persontrafikken av eneste operatør kun i Finland, Irland, Hellas, Luxembourg og Portugal.

Men kontrakten bør være tidsbegrenset og nasjonale myndigheter må motivere beslutningen hvis kontrakten blir gitt direkte til en operatør. Ifølge parlamentet skal det opprettes kriterier for effektivitet og tjenestekvalitet i offentlige tjenestekontrakter som gjelder persontransport. Punktlighet, kostnadseffektivitet, frekvens i jernbanetrafikken og kundetilfredshet skal være slike kriterier.

Skal følge tariffavtale

Togoperatører som velges bør oppfylle nasjonale, regionale og lokale sosiale standarder for arbeidsvilkår for sine ansatte, vedtok parlamentet med stort flertall. Ved bytte av operatør skal disse arbeidsvilkårene overføres til den nye operatøren. Den vedtatte teksten angir også at vilkårene skal følge relevante tariffavtaler og garantere rimelige ansettelses- og arbeidsvilkår.

Parlamentet ga klartegn til de mer administrative og tekniske forslagene fra Kommisjonen. De handler blant annet om å forenkle det store pusselet med ulike signalsystem for toglinjene. Andre regler som fikk grønt lys handler om å skape muligheter for nye, små operatører å få likeverdig tilgang til jernbanesporene. Parlamentet sa også ja til regler som harmoniserer sikkerhetssertifisering av togoperatører.

Kritikk fra to hold

Men forslaget om konkurranseutsetting av persontransport ble så utvannet av Europa-parlamentet at transportkommissær Siim Kallas uttrykte stor skuffelse. Han mente avstemningen var en «oppvisning i urokkelige nasjonale interesser». Her kan kritikk mot Tyskland og Frankrike leses mellom linjene. Ingen av disse landene er forsvarere av fri konkurranse i persontransporten på tog.

Den europeiske transportarbeiderføderasjonen (ETF) arrangerte dagen før parlamentsmøtet en stor demonstrasjon i Strasbourg i protest mot liberaliseringen. Nærmere 4 000 personer fra 17 land deltok, ifølge ETF. Etter møtet uttalte føderasjonen i en pressemelding at parlamentet mislyktes med å gi et klart signal om at nasjonal persontransport på tog er en offentlig tjeneste som ikke kan være gjenstand for profitt.

Nå skal det forhandles med EU-landenes ministerråd om de seks forslagene som Europa-parlamentet har godkjent eller forandret på.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
28.02.2014
12:00
28.02.2014 12:27



Mest lest

 Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Jan-Erik Østlie

Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge

FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.

FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.

Roy Ervin Solstad

En halvtime for lenge på jobb kan koste Robert og kollegene dagpengene fra Nav

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

Kai Hovden

Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

Brian Cliff Olguin

Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Erna Solberg ble overkjørt og må kutte fergeprisene. Her svarer hun

Privat

Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.

Helge Rønning Birkelund

Tillitsvalgt pilot advarer mot skrekk-kontrakter på Island: – Det er kort vei til Norge

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

Colourbox.com. Innfelt: fafo.no

13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene

Debatt

Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.

Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.

Ida Bing

«Dugnaden er avlyst», skriver servitør Andreas

Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.

Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.

Privat

«Trines» psykolog: – Det er skandaløst at alvorlig vold mot en ansatt har fått pågå over lang tid

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Jan-Erik Østlie

– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal

Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.

Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.

Anna Granqvist

– Jeg har selv deltatt i møter der leder sier til sykmeldte: «du kan vel gjøre noe, du sitter jo her nå»

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Ola Tømmerås

LO glad for løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland, men etterlyser kompensasjon

Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.

Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.

Helge Rønning Birkelund

240 ansatte fikk permitteringsvarsel. Slik klarte bedriften å beholde alle

Næringsminister Iselin Nybø (V) sier at det ikke er umulig å utelate eiendomsbransjen fra kompensasjonsordningen, men at det har noen utfordringer ved seg. (Illustrasjonsfoto)

Næringsminister Iselin Nybø (V) sier at det ikke er umulig å utelate eiendomsbransjen fra kompensasjonsordningen, men at det har noen utfordringer ved seg. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox

Boligspekulanter tjener på tomme leiligheter: – Folk forstår ikke at dette er mulig

IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

Morten Hansen

Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt

Marianne Borgen (SV)

Marianne Borgen (SV)

Jan-Erik Østlie

Oslos ordfører vil kutte i egen lønn

Kommentar

Visst ligger det både populisme, politisk teft og reaktive impulser bak Senterpartiets vekst, skriver Jo Moen Bredeveien.

Visst ligger det både populisme, politisk teft og reaktive impulser bak Senterpartiets vekst, skriver Jo Moen Bredeveien.

Jan-Erik Østlie

«Den tradisjonen Sp skriver seg inn i, har pleid å gi voldsomt kraft i vår politiske historie»

Illustrasjon

Illustrasjon

Roy Ervin Solstad

Nå blir det glede på kysten: Fergeprisene går ned

PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.

PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.

Katharina Dale Håkonsen

Hjemmekontor-reglene er 20 år gamle. Nå krever LO fornyelse


Flere saker