Luftfart
Flyselskap må betale bøter på 75.000 kroner daglig: – Følger ikke norsk lov
Luftfartstilsynet gir det danske flyselskapet DAT tvangsmulkt.
Flyselskapet DAT er ilagt dagbøter på 75.000 kroner fra Luftfartstilsynet. (Arkivfoto).
Leif Martin Kirknes
helge@lomedia.no
Det er Danish Air Transport A/S (DAT), UAB DAT LD og bemanningsselskapet Nordic Crew Supply (NCS) som er omfattet av tvangsmulktene.
Luftfartstilsynet skrev i en pressemelding torsdag 31. oktober at tvangsmulkten på 75.000 kroner per dag gis for brudd på norsk arbeidsmiljølovgivning, og vil løpe inntil forholdene er rettet opp i.
Uklare kontrakts- og arbeidsforhold for de ansatte og deres tilknytning til selskapet er noe av det selskapet må klargjøre overfor norske myndigheter for å slippe tvangsmulkten.
Siste ledd
Selskapene er pålagt å følge norsk arbeidsmiljølovgivning for personell som anses utsendt til Norge.
Selskapet har fått en rekke pålegg fra Luftfartstilsynet. Blant annet om å etablere skriftlige arbeidsavtaler for personell som arbeider i Norge, og som ivaretar minimumskravene i norsk lovgivning.
Selskapene er også pålagt tiltak for å oppfylle krav knyttet til systematisk HMS-arbeid. Og må klargjøre hvem som ivaretar arbeidsgiverforpliktelser etter norsk lov.
– Dette er foreløpig siste ledd i en lengre prosess hvor vi har gjort en grundig undersøkelse av driften. DAT har så langt ikke dokumentert overfor oss at de drifter i henhold til norsk lov, sier luftfartsdirektør Lars Kobberstad i en pressemelding.
Flyselskapet DAT har ruter til og fra Florø, Evenes, Stord, Oslo, Røros og Ørland i Norge.
Knusende dom
Tvangsmulkten kommer nå som et resultat av at Luftfartstilsynet i mars, etter to og et halvt år med undersøkelser, kom med en dom over selskapet.
Norsk Flygerforbund har blant annet fulgt DAT sin virksomhet nøye og varslet tilsynet om deres forretningsmodell.
Luftfartstilsynet felte DAT på alle punktene som Norsk Flygerforbund hadde påpekt.
Leder Stian Larsen i Industriell komité i Norsk Flygerforbund er fornøyd med Luftfartstilsynets avgjørelse:
«Dette er et historisk vedtak – for aller første gang pålegges et flyselskap i Norge til å betale dagbøter fordi de bryter med norsk arbeidsmiljølov!», skriver Larsen i en e-post til FriFagbevegelse.
Lang strid
FriFagbevegelse har skrevet en rekke artikler om forholdene knyttet til selskapene som nå får tvangsmulkt.
I flere år har Norsk Flygerforbund kjempet for å sikre rettferdig konkurranse i luftfarten. Alle må konkurrere med de samme vilkårene, har de hevdet.
Likevel innstilte regjeringen Solberg det danske flyselskapet som kontraktsvinner på FOT-ruten Florø – Oslo i 2021.
Norsk Flygerforbund mente regjeringen på denne måten snikinnførte sosial dumping sponset av norske skattekroner, fordi litauisk mannskap opererte ruten på litauisk lønn.
FOT-rutene er anbudsutsatte flyruter som får offentlig driftsstøtte for å ivareta det regionale flytilbudet. Ordningen er spesielt utbredt i Nord-Norge.
DAT er spurt om kommentarer til påstandene fra Flygerforbundet og Luftfartstilsynet, men har ikke svart FriFagbevegelse.
Benekter forholdene
Direktør i DAT, Jesper Rungholm, hevdet så sent som i april i år overfor FriFagbevegelse at «Luftfartstilsynet ikke har slått fast at selskapet driver med sosial dumping», til tross for den knusende rapporten.
Han hevdet også at selskapets medarbeidere er ansatt i henhold til kravene i anbudsspesifikasjonen fra Samferdselsdepartementet.
– Luftfartstilsynet påpeker også plikt til å overholde en rekke andre bestemmelser for ansatte med base i Norge. DAT har under hele anbudsprosessen kjent til og forventet disse kravene, som ikke er vesentlig annerledes enn kravene i Danmark. Vi er fokusert på at våre manualer, utdannelser og systemet slik at de ikke bare er godkjente i Danmark, men også i framtida i Norge, uttalte han i en kommentar til påstandene om at de driver med sosial dumping, uttalte Jesper Rungholm til FriFagbevegelse.
Videre utvikling
Flygerforbundet mener å se det de kaller en negativ utvikling i DAT:
«Beklageligvis hører vi fortsatt om en negativ utvikling for de ansatte i DAT, og det har bare blitt enda verre etter at tilsynet med dem startet. Over halvparten av besetningsmedlemmene som hadde faste ansettelser i DAT har mistet jobben i år, og blitt erstattet med selvstendige oppdragstakere engasjert via NCS på Kypros», skriver Larsen i Flygerforbundet i en e-post til FriFagbevegelse.
Han etterlyser nå handling fra Samferdselsdepartementet:
«Vi er glade for å se at Luftfartstilsynet følger opp, men nå forventer vi også at Samferdselsdepartementet våkner og erkjenner at anbudskriteriene er brutt og også reagerer mot virksomheten.»
DAT fikk oversendt alle påstander i saken fredag 1. november, men hadde ikke svart da saken ble publisert mandag 4. november.