JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fagfornyelsen på yrkesfag:

Fortsatt konflikt om læreplaner på yrkesfag: Flere faglige råd føler seg overkjørt av Utdanningsdirektoratet

LO og NHO gjenopptar ikke arbeidet med læreplaner for yrkesfagene i faglige råd. Kunnskapsdepartementet har kastet ballen videre til Utdanningsdirektoratet.
LO-sekretær Trude Tinnlund og Tom Erlend Skaug, statssekretær i Kunnskapsdepartementet.

LO-sekretær Trude Tinnlund og Tom Erlend Skaug, statssekretær i Kunnskapsdepartementet.

sidsel.valum@lomedia.no

– Vi har ikke fått noen avklaring på våre forslag om en framdriftsplan som vil gi faglige råd utsettelse på arbeidet, sier LO-sekretær Trude Tinnlund til FriFagbevegelse, rett etter at LO og NHO møtte politisk ledelse i Kunnskapsdepartementet i går, torsdag.

Hun legger til at de heller ikke fikk støtte fra Kunnskapsdepartementet i forslaget om å sette ned en gruppe som skal se på regler og rutiner som kan sikre at partene i arbeidslivet får avgjørende innflytelse på læreplanene.

Udir inviterer til møte om læreplanarbeidet

LO og NHO la på vegne av SRY (Samarbeidsrådet for yrkesopplæring) fram sine forslag for statssekretær Tom Erlend Skaug i departementet. På oppfordring fra departementet inviterte Utdanningsdirektoratet LO og NHO til et nytt møte for å komme videre i arbeidet med læreplanene.

p

– Vi skal stille opp og forventer nå et møte med Utdanningsdirektoratet (Udir) der de kommer med en løsning. Det går et brev til dem fra oss (LO og NHO, journ.anm.) i dag, sier Trude Tinnlund.

– Enten ser ikke utdanningsmyndighetene alvoret i situasjonen, eller så vektlegger de ikke nok partsforholdet, sier Trude Tinnlund om at kritikken fra LO og NHO ikke er blitt tatt til følge.

LO og NHO er derfor ennå ikke villige til å oppfordre sine representanter i faglige råd til å gjenoppta arbeidet med fornyelsen av læreplaner for Vg2 og Vg3.

LO og NHO ber Udir om avklaringer

I et brev sendt til Udir i etterkant av møtet, datert 28. november, ber LO og NHO om møte med Udir 19. desember. Brevet er signert av avdelingsdirektør Rune Foshaug i NHO og LO-sekretær Trude Tinnlund.

LO og NHO ønsker i møtet med Udir å få avklart ny framdriftsplan for fagfornyelsen på yrkesfag, retningslinjer for håndtering av faglige råds avgjørende innflytelse på læreplanene og forståelsen av trepartssamarbeidet i arbeidet med yrkesfag.

«I møtet forventer vi at direktoratet svarer på vårt forslag til fremdriftsplan som ble presentert i dagens møte med departementet, slik at vi kommer videre i arbeidet. Vi ønsker også å legge frem vårt forslag til retningslinjer for faglige råds avgjørende innflytelse i henhold til mandatet for trepartssamarbeidet. Dette vil vi sende dere i forkant av møtet», skriver LO og NHO i brevet.

LO og NHO tilføyer:

«Det er nødvendig med enighet om hvordan vi håndterer eventuell uenighet om avgjørende innflytelse, for å sikre god arbeidsprosess med Vg3-læreplanene».

Læreplanarbeid lagt på is

Bakgrunnen for konflikten er at representanter fra flere av de faglige rådene har meldt til LO og NHO at de føler seg overkjørt av Udir i arbeidet med læreplanene på yrkesfag for Vg2 og Vg3, og at de får for liten tid i arbeidet.

Trude Tinnlund understreker at det gjelder mange av de faglige rådene, og spesielt dem som har et stort antall fag, som for eksempel Teknikk og industriell produksjon (Tip).

De faglige rådene for hvert av programfagene på yrkesfag er satt sammen av like mange representanter fra arbeidstaker og arbeidsgiver. I tillegg er skoleeier, pedagogisk personell og elevene ved Elevorganisasjonen (EO) representert i rådet. Skolenes landsforbund (SL) er blant LO-forbundene som har representanter i faglige råd, og som i tråd med oppfordringen fra LO og NHO har oppfordret alle sine representanter til å legge ned arbeidet, opplyser første nestleder Terje Moen.

I brevet til Udir som ble sendt i går gjør LO og NHO det klart at de fortsatt legger arbeidet med læreplanene i bero:

p

«Siden vi i møtet med politisk ledelse i departementet ikke fikk avklart ny fremdriftsplan for fagfornyelsen yrkesfag, vil fortsatt LO og NHOs medlemmer i de faglige rådene legge arbeidet med læreplanene i bero.»

Tidspress fra Utdanningsdirektoratet

Fra høsten 2020 innføres ny struktur på yrkesfagene i videregående skole. Læreplanene for Vg1, som skal innføres fra høsten 2020, er i rute og ventes å være ferdige på nyåret. De faglige rådene skal sikre at sentralt innhold er ivaretatt i læreplanene, før de sendes på høring. Det som gjenstår er altså læreplanene for Vg2 og Vg3, som skal tas i bruk fra henholdsvis høsten 2021 og høsten 2022.

Utdanningsdirektoratet, som har besluttende myndighet for læreplanene, mener at det er viktig at de også blir ferdige før høsten 2020, og noe av grunnen er at kompetansemålene i faget Yrkesfaglig fordypning (YFF) på Vg1 skal bygge på læreplanene til Vg3.

– Det er ikke noe problem om elevene på Vg1 må bruke kompetansemål fra gamle læreplaner i YFF, mener Trude Tinnlund.

Kunnskapsdepartementet: – Det er god dialog

FriFagbevegelse har bedt om en kommentar fra statssekretær Tom Erlend Skaug i Kunnskapsdepartementet.

p

Han understreker i en epost til FriFagbevegelse at innholdet i opplæringen på yrkesfag skal være framtidsrettet og relevant for elever og lærlinger og arbeidslivets behov. Departementet har gjort undersøkelser og har fått tilbakemeldinger som har vist at dagens læreplaner er for omfangsrike, og at det er vanskelig for lærerne å prioritere det viktigste stoffet i fagene. Elevene får ikke nok tid til faglig forståelse og fordypning.

– Dette gjør jobben med de nye læreplanene viktig, og her trenger vi et godt samarbeid med partene for å komme i mål. Udir er delegert ansvaret for de nye læreplanene fra departementet, og vi legger til grunn at det er god dialog. I møtet understreket jeg også at Udir må prioritere tid og ressurser til å få til raske avklaringer med partene, svarer Tom Erlend Skaug.

Han legger til:

– Det er positivt at partene viste vilje til videre dialog og la til grunn at den ytre tidsrammen skulle overholdes. Det er viktig for de elevene som skal velge utdannelse og som skal få opplæring etter de nye læreplanene.

Mandat for faglige råd

De faglige rådene har et særskilt ansvar for å fremme forslag til endringer i læreplaner og tilbudsstruktur på Vg1, Vg2 og Vg3, står det i mandatet for faglige råd. Faglige råd skal også ifølge mandatet ha «avgjørende innflytelse» på det faglige innholdet i læreplaner på Vg3.

IL0-konvensjon nr. 142

Konvensjon om yrkesrettledning og yrkesopplæring.

• Ratifisert av Norge i 1976.

• Forplikter statene til å utforme og gjennomføre politikk, retningslinjer og tiltak på yrkesveiledning og yrkesopplæring i samarbeid med arbeidstakernes og arbeidsgivernes organisasjoner.

Annonse
Annonse

Mandat for faglige råd

De faglige rådene har et særskilt ansvar for å fremme forslag til endringer i læreplaner og tilbudsstruktur på Vg1, Vg2 og Vg3, står det i mandatet for faglige råd. Faglige råd skal også ifølge mandatet ha «avgjørende innflytelse» på det faglige innholdet i læreplaner på Vg3.

IL0-konvensjon nr. 142

Konvensjon om yrkesrettledning og yrkesopplæring.

• Ratifisert av Norge i 1976.

• Forplikter statene til å utforme og gjennomføre politikk, retningslinjer og tiltak på yrkesveiledning og yrkesopplæring i samarbeid med arbeidstakernes og arbeidsgivernes organisasjoner.