JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Ryanair var et av selskapene som bel brukt for å illustrere hvordan arb eidsforholdenei  luftfarten utfordres av aggressive lavprisselskaper.

Ryanair var et av selskapene som bel brukt for å illustrere hvordan arb eidsforholdenei luftfarten utfordres av aggressive lavprisselskaper.

Ryanair

Frykter for flysikkerheten

– Vi opplever at ikke alle har arbeidsvilkårene i luftfarten på sin dagsorden. Derfor må LO løfte opp temaet, sier 1. sekretær Peggy Hessen Følsvik.



20.03.2014
12:00
21.03.2014 07:45

nina.sandaas@lomedia.no

LOs første luftfartskonferanse går av stabelen i dag. Blant deltakerne er fagbevegelsen fra hele Norden representert, i tillegg til deltakere fra Luftfartstilsynet, Universitetet, private advokatfirmaer, NHO, BI og andre organisasjoner.

– Luftfarten er viktig av flere årsaker. Det er en synlig bransje i sterk og økende konkurranse internasjonalt. Det som skjer i luftfarten gir signaler til resten av arbeidslivet. Det har vært en bransje som har vært godt regulert og ryddig når det gjelder lønns- og arbeidsvilkår. Dette er nå i forandring, Peggy Hessen Følsvik til frifagbevegelse.no

Uoversiktlig og fragmentert

Flere LO-forbund organiserer ansatte i luftfarten. LO har ca 7.000 medlemmer innenfor dette området. Organisasjonene både på arbeidsgiver- og arbeidstakersiden har tradisjonelt hatt god oppslutning og styrke innenfor luftfarten.

Luftfartsmarkedet er big business. Om lag 800 millioner passasjerer reiser via Europas mer enn 440 flyplasser hvert år. Markedet er i rivende utvikling som følge av teknologiske endringer. Aktører kommer og går, og med stadig større innslag av aggressive lavprisselskaper, forklarte LOs 1. sekretær i sin innledning.

Bransjen er uoversiktlig. Den utvikler seg raskt med en blanding av internasjonale og nasjonale regler.

– Lavprisselskaper shopper rundt. De etablerer baser i ulike land, henter ansatte i lavkostland, skaper uklarhet om hvilke lands regler som skal gjelde og leier inn personale som selvstendig næringsdrivende, sa Hessen Følsvik.

Det skjer en fragmentering av luftfarten. Det går ut over de ansattes kompetanse, det fører til press på lønns- og arbeidsvilkår – og pensjonsrettigheter.

– Vi frykter også at det går ut over sikkerheten og myndighetenes mulighet til å føre kontroll med bransjen.

Ryanair er et godt eksempel på hvilke utfordringer som møter myndigheter og organisasjoner når multinasjonale selskaper opptrer aggressivt i forhold til regler, rettsvesen, fagforeninger og arbeidslivskulturer, og i tillegg får herje fritt i media – for å øke fortjeneste og markedsandeler.

Pådriverrolle

LO har over lengre tid sett med sterk bekymring på utviklingen i bransjen. Medlemmer blir splittet opp i ulike selskap og selskapsformer. Folk har ikke hatt reallønnsøkning de siste 10-15 årene. I andre selskaper blir de tilbudt lavtlønnede deltidsjobber.

For LO er det viktig å sikre ryddige lønns- og arbeidsforhold og likeverdige konkurranseforhold. Det er viktig også i norsk og internasjonal luftfart.

LO har vært en pådriver overfor regjeringen når det gjelder å forhindre sosial dumping i luftfarten. Luftfarten ble satt på kartet i den forrige regjeringens tiltakspakke 3 mot sosial dumping. LO bidro sterkt til at den forrige arbeidsministeren sa nei til Norwegians ønske om å fjerne forskriften til Utlendingsloven som ville åpnet for muligheten til å bruke ansatte fra land utenfor EU/EØS på flygninger til og fra Norge.

Et av tiltakene LO har gått i bresjen for, er å få opprettet et eget partssammensatt råd under Luftfartstilsynet, etter modell av rådet for Arbeidstilsynet og Petroleumstilsynet. Det er nå oppe og går.

– Vi venter også i spenning på resultatet av utredningen fra Samferdselsdepartementet som den forrige regjeringen satte i gang, etter et ILO-møte om luftfarten i fjor. Vi hadde håpet på å få en statusrapport om dette arbeidet, og hvilke tiltak regjeringen vil ta initiativ til for å rydde opp i forholdene.

Dessverre takket samferdselsminister Ketil Solvik Olsen nei til å stille opp i dag. Heller ingen andre fra regjeringen valgte å prioritere dette. Det samme gjelder representanter for regjeringspartiene i transportkomiteen på Stortinget.

20.03.2014
12:00
21.03.2014 07:45



Mest lest

Tormod Ytrehus

Lønnsoppgjøret er i gang: Her er LOs krav

Arne Birkemo

Avdekket mareritt på Stavanger-restaurant: – Det verste jeg har sett

Herman Bjørnson Hagen

Det ble brudd i lønnsforhandlingene mellom LO og NHO: Hva skjer nå?

Brian Cliff Olguin

Alle butikkene i denne kjeden bryter loven hver uke

Det mangler 100 milliarder kroner for å oppfylle langtidsplanen for Forsvaret, ifølge en fersk rapport fra Forsvarets forskningsinstitutt.

Det mangler 100 milliarder kroner for å oppfylle langtidsplanen for Forsvaret, ifølge en fersk rapport fra Forsvarets forskningsinstitutt.

Forsvaret

Forsvaret tapte mot ansatte. Nå skylder de store summer

Herman Bjørnson Hagen

Strømprisen kan bestemmes av staten, mener EØS-ekspert

Leif Martin Kirknes

May-Iren føler seg latterliggjort av ansatt i eget forbund

Skjærtorsdag, langfredag og 1. og 2. påskedag er eksempler på røde dager. (Illustrsjonsfoto)

Skjærtorsdag, langfredag og 1. og 2. påskedag er eksempler på røde dager. (Illustrsjonsfoto)

Colourbox

Skal du jobbe i påska? Her er rettighetene dine

– De færreste går i butikker på påskeaften. De fleste har fri og drar bort. Påskeaften har aldri vært en god salgsdag, sier Nina Hjartøy (t.h.). Henriette Stray Juuhl er enig med kollegaen.

– De færreste går i butikker på påskeaften. De fleste har fri og drar bort. Påskeaften har aldri vært en god salgsdag, sier Nina Hjartøy (t.h.). Henriette Stray Juuhl er enig med kollegaen.

Eivind Senneset

Nina og Henriette kjempet fram fri på påskeaften: – Ledelsen måtte lese seg opp

Det britiske oljeserviceselskapet truer de ansatte med sparken om de streiker for å få tariffavtale. De jobber på et fartøy som gjør arbeid helt sør på Ekofisk-feltet på norsk sokkel.

Det britiske oljeserviceselskapet truer de ansatte med sparken om de streiker for å få tariffavtale. De jobber på et fartøy som gjør arbeid helt sør på Ekofisk-feltet på norsk sokkel.

ARKIVFOTO: ConocoPhillips Company

Oljearbeidere trues med sparken hvis de streiker: – Et gufs fra fortiden

– Den som smiler sist, har vunnet. Så vi vil smile sist, sa streikeleder Thomas Vaughn (nummer tre fra høyre) i sin appell.

– Den som smiler sist, har vunnet. Så vi vil smile sist, sa streikeleder Thomas Vaughn (nummer tre fra høyre) i sin appell.

Roy Ervin Solstad

Lagerarbeiderne streiker for et lønnshopp på 100.000 kroner

Nyvalgt forbundsleder i EL og IT, Geir Ove Kulseth (til venstre), møtte Alf-Tore Albrigsten i Bergen torsdag i forbindelse med vinterkonferansen til Fornybar Norge, arbeidsgiverforeningen der også Helgeland Kraft er medlem. Forbundet stiller seg hundre prosent bak Albrigtsen.

Nyvalgt forbundsleder i EL og IT, Geir Ove Kulseth (til venstre), møtte Alf-Tore Albrigsten i Bergen torsdag i forbindelse med vinterkonferansen til Fornybar Norge, arbeidsgiverforeningen der også Helgeland Kraft er medlem. Forbundet stiller seg hundre prosent bak Albrigtsen.

Ole Hagen

Hovedtillitsvalgt Alf-Tore ble oppsagt. Nå har han hele forbundet i ryggen

Joar Haug er i dag 64 år, pensjonert fengselsbetjent og jobber 50 prosent som bussjåfør med skolekjøring. Snømåkeformen er det heller ikke noe å si på.

Joar Haug er i dag 64 år, pensjonert fengselsbetjent og jobber 50 prosent som bussjåfør med skolekjøring. Snømåkeformen er det heller ikke noe å si på.

Sissel M. Rasmussen

Joar ble diskriminert fordi han var for gammel: – Klart jeg ble lei meg

VANLIG: Thomas Tvedt hadde en normal oppvekst i det han kaller en uvanlig familie.

VANLIG: Thomas Tvedt hadde en normal oppvekst i det han kaller en uvanlig familie.

Jan-Erik Østlie

Ingen vil gi Thomas jobb: – Jeg kan ikke se. Da er du ikke verdt noe

Striden rundt tips mellom tilsette og arbeidsgivarar, Fellesforbundet og NHO Reiseliv, har vore lang og vond.

Striden rundt tips mellom tilsette og arbeidsgivarar, Fellesforbundet og NHO Reiseliv, har vore lang og vond.

Tormod Ytrehus

Kan arbeidsgivar forsyne seg av tipsen? No skal saka opp i Høgsterett

Anita Arntzen

Regjeringen vil avvikle au pair-ordningen

LO bidrar til å spre jødehat, mener Torkel Brekke, professor ved OsloMet. – Nei, det gjør vi slett ikke, svarer Liv Tørres, leder av LOs internasjonale avdeling.

LO bidrar til å spre jødehat, mener Torkel Brekke, professor ved OsloMet. – Nei, det gjør vi slett ikke, svarer Liv Tørres, leder av LOs internasjonale avdeling.

CF-Wesenberg/kolonihaven.no og Sissel M. Rasmussen

Professor mener LOs Israel-boikott sprer hat mot jøder

Personer med flere arbeidsforhold som har søkt om sykepenger, kan ha fått feilaktig avslag, opplyser Nav selv.

Personer med flere arbeidsforhold som har søkt om sykepenger, kan ha fått feilaktig avslag, opplyser Nav selv.

Hanna Skotheim

Nav ber folk om å ta kontakt etter feil om sykepenger

Henrikke Tresselt (49), barnepleier på Rikshospitalet.

Henrikke Tresselt (49), barnepleier på Rikshospitalet.

Jan-Erik Østlie

Henrikke vil bli sykepleier, men 22 års erfaring teller ikke

Colourbox

Flere med dårlig råd kan få mer. Se hva LO vil gjøre


Flere saker