Arbeidslivets klimauke
Her er takbelegget resirkulerbart: – Miljø er en forretningsmulighet
På norske arbeidsplasser foregår det et grønt skifte. For takprodusenten Protan er miljø et konkurransefortrinn. - Samarbeid er nøkkelen, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.
HÅNDVERK. Adam Krupa fra Polen sørger for at taket ligger som det skal. Han har jobbet som håndverker i Norge i 10 år. 2. januar ble han fast ansatt i Protan Entreprenør.
Sissel M. Rasmussen
– Akkurat nå er vinteren vår største utfordring, forteller Johan Nielsen. Sammen med kollega Adam Krupa legger de tak på et leilighetsbygg på Kjeller. Både Nielsen og Krupa er erfarne taktekker. Nøyaktighet er et viktig stikkord i arbeidet. Rene flater er et annet, og det kan være et problem i det som er blitt en skikkelig norsk vinter med masse snø og is.
Miljø-fokus
Nielsen og Krupa er ansatt i Protan Entreprenør, et datterselskap av det norskeide industrikonsernet Protan. Taket de er i ferd med å legge er et såkalt BlueProof-tak, hvor regnvannet holdes tilbake og slippes sakte ut for ikke å belaste avløp og drenering for mye ved ekstreme regnfall.
• Erling Magne fikk feil pensjon i 20 år – nå får han endelig etterbetalt pengene
HVERDAGEN. Johan Nielsen syns det er bra med miljøvennlige løsninger, men innrømmer at det er ikke det han tenker på hver dag.
Sissel M. Rasmussen
Protan er blant de ledende leverandørene av tak og membranteknologi verden. BlueProof-teknologien er bare et av eksemplene på hvordan Protan tar samfunnsansvar ved å tilby miljøvennlige og bærekraftige takløsninger.
Taktekkerne synes det er bra med gode miljøløsninger, men Nielsen innrømmer at det er ikke det som opptar dem mest i det daglige.
På hovedkontoret til Protan i Drammen er det derimot ofte miljø som står i fokus hos konsernsjef Erik Øyno.
– Vi er bevisste på hva som er vårt miljøfotavtrykk. Det skal være i vårt DNA, ikke bare hos oss ledere, men også hos de ansatte.
Lavt utslipp
Protan satser på takbelegg som er laget av PVC-plast framfor asfalt og tungolje.
Enkelt forklart: De produserer materialer laget av plast – såkalt termoplastisk takbelegg i motsetning til tradisjonell takpapp som er laget av asfalt. Produktene gir lave klimautslipp og er laget av resirkulerbart materiale. Protan er også med i den europeiske resirkuleringsordningen "RoofCollect".
Kommer etter
Å satse på miljø og klima er ifølge Øyno en konkurransefordel.
– Miljø er en forretningsmulighet. Det har vi trodd og jobbet med lenge. Vi selger på det, men fortsatt ikke nok. Vi tror derimot at vi kommer til å selge mer av det i framtida.
SPILLER EN ROLLE. Konsernsjef Erik Øyno er opptatt av at industrien tar ansvar for å redusere klimautslipp.
Line Scheistrøen
Han mener byggebransjen i Norge er litt trege til å snu i tankegodset. Fortsatt velger mange den tradisjonelle takpappen, litt av gammel vane og litt fordi de har en formening om at det er rimeligere, noe det ifølge Øyno ikke er.
– Men det er et trendskifte i bransjen. Da jeg begynte for seks år siden var det ikke mye snakk om miljøfotavtrykk og fossilfrie byggeplasser. Nå setter flere kunder krav om bærekraftige løsninger når de velger tak, sier han.
Han mener at norske industribedrifter må utvikle og levere bærekraftige løsninger som er lønnsomme for næringslivet.
Arbeidslivet tror ikke det lønner seg å gjennomføre klimatiltak
Trepart også i klima
Samarbeid er nøkkelen til suksess, fremhevet arbeidslivets parter da de denne uken sparket i gang "Arbeidslivets klimauke".
– Det er gjennom samarbeid at vi får de beste ideene, også som er lønnsomme for bedriften. Vi har en ambisjon om at den verdiskapingen vi skal ha fremover er bærekraftig, sa Gabrielsen.
Får tips og råd hos "Arbeidslivets klimauke"
– Miljø og klima er noe vi har snakket om litt "på sia". Det går ikke lenger. Nå må det bli like naturlig å diskutere miljø- og klimatiltak som det er å diskutere medbestemmelse, arbeidsmiljø eller økt produktivitet. Det er ingen grunn til at vi ikke skal bruke trepartssamarbeidet til å sette klimaarbeidet i arbeidslivet i system, sa LO-leder Hans Christian Gabrielsen under et frokostmøte som markerte starten på kampanjen "Arbeidslivets klimauke".
STOLTE ARBEIDERE. Konsernledelsen i Protan mener miljøprofilen styrker stoltheten til arbeidsplassen, også blant "gutta på gølvet" og på taket.
Line Scheistrøen
NHO, LO, KS, Unio, YS, Virke, Akademikerne er sammen om kampanjen. De mener det grønne skifte må skje på jobben.
– Det er gjennom samarbeid at vi får de beste ideene, også som er lønnsomme for bedriften. Vi har en ambisjon om at den verdiskapingen vi skal ha fremover er bærekraftig, sa Gabrielsen.
Vil måle
Også NHO-president Arvid Moss gleder seg til å gjøre Norge grønnere. Han har tro på handling og ikke bare prat.
– Den enkelte bedrift må være tydeligere på målene. Klima- og miljøarbeidet må gjøres målbart og vi skal heie på dem som får resultater, sa Moss.
Klima- og miljøminister Vidar Helgesen var den som i sin tid utfordret arbeidslivets parter til hvordan de kan bidra i klimakampen. Og altså et par dager før han gikk av som minister, fikk Helgesen vært med å åpne Arbeidslivets klimauke som han mener er et av flere gode tiltak for å bringe klimapolitikken nærmere "mannen i gata".
– Det er viktig å ha en ambisjon om å bringe klimaspørsmålet ned på den enkelte arbeidsplass, sa Helgesen og la også til:
– Vi må se på klimapolitikk som del av den store omstillingen som arbeidslivet står foran.
Arbeidslivets klimauke
Partene i arbeidslivets dugnad for grønnere arbeidsplasser
Kampanjen startet med en uke i januar der klima og miljø sto spesielt høyt på dagsordenen.
Med Arbeidslivets klimauke ønsker partene i norsk arbeidsliv ønsker å:
Skape forståelse i arbeidslivet for at det er nødvendig å gjennomføre klimatiltak.
Øke engasjementet på arbeidsplassene om ressurseffektive og klimavennlige tiltak.
Øke kunnskapen og kompetansen i arbeidslivet, slik at ledere og arbeidstakere er bedre rustet til å gjennomføre utslippsreduserende tiltak på egen arbeidsplass og styrke grønn verdiskaping.
Styrke trepartssamarbeidet om klima og miljø.
Slik kommer dere i gang
1. Få med ledelsen
2. Velg en klimaukesjef
3. Lag en plan
4. Informer
5. Arranger klima-workshop med ledere og ansatte
6. Fortell andre hva dere gjør
7. Tenk langsiktig
(Kilde: Arbeidslivets klimauke)
Tips til tillitsvalgte
Still spørsmålet: Hva kan vi gjøre på vår arbeidsplass?
Finn samarbeidsarenaer for ansatte og ledelse
Sørg for at ansatte blir hørt og får komme med forslag til tiltak
Sett konkrete mål i felleskap
Ikke glem: Oppfølging av tiltakene. Hva fungerer/hva fungerer ikke.
Flere saker
Arbeidslivets klimauke
Partene i arbeidslivets dugnad for grønnere arbeidsplasser
Kampanjen startet med en uke i januar der klima og miljø sto spesielt høyt på dagsordenen.
Med Arbeidslivets klimauke ønsker partene i norsk arbeidsliv ønsker å:
Skape forståelse i arbeidslivet for at det er nødvendig å gjennomføre klimatiltak.
Øke engasjementet på arbeidsplassene om ressurseffektive og klimavennlige tiltak.
Øke kunnskapen og kompetansen i arbeidslivet, slik at ledere og arbeidstakere er bedre rustet til å gjennomføre utslippsreduserende tiltak på egen arbeidsplass og styrke grønn verdiskaping.
Styrke trepartssamarbeidet om klima og miljø.
Slik kommer dere i gang
1. Få med ledelsen
2. Velg en klimaukesjef
3. Lag en plan
4. Informer
5. Arranger klima-workshop med ledere og ansatte
6. Fortell andre hva dere gjør
7. Tenk langsiktig
(Kilde: Arbeidslivets klimauke)
Tips til tillitsvalgte
Still spørsmålet: Hva kan vi gjøre på vår arbeidsplass?
Finn samarbeidsarenaer for ansatte og ledelse
Sørg for at ansatte blir hørt og får komme med forslag til tiltak
Sett konkrete mål i felleskap
Ikke glem: Oppfølging av tiltakene. Hva fungerer/hva fungerer ikke.