JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Irene Gynnild Ponton og Lene Andenes (foran)

Irene Gynnild Ponton og Lene Andenes (foran)

Kathrine Geard

Helsearbeider bruker VR-briller:

Her utforsker Irene og Lene sin nye arbeidsplass før den er ferdig bygget

Helsearbeidere bruker VR-briller for å bli godt kjent på nybygd arbeidsplass. Se videoen.

kathrine.geard@fagbladet.no

I et kjellerrom på Økern står hjelpepleier Lene Andenes og kikker seg om i Solfjellshøgda helsehus, som bygges på Ryen noen kilometer lenger sørøst i Oslo.

Med Virtual Reality-briller på hodet ser hun en lang korridor foran seg. Med håndkontroller kan hun bestemme hvilken retningen hun skal bevege seg.

Etter et 360 graders overblikk velger hun å gå nedover gangen, før hun svinger inn på et pasientrom. Prosjektmedarbeider Julie Aspesletten følger med på en skjerm som viser hvor Andenes befinner seg og gir råd og vink underveis.

Her kan du se videoen VR-leverandøren Haptiq har laget fra treningen:

vrvideo

– Alle kan gjøre dette i sitt eget tempo og bestemme når de skal gå til de ulike rommene. Det er ikke en omviser som bestemmer at nå har du sett nok, nå skal du videre, forklarer Aspesletten, som ellers er fysioterapeut ved Ryen helsehus.

• Les også: ME-syke Anniken: – Jeg føler meg diskriminert og tråkket på av Nav

Gjør seg kjent

Arbeidsplassen hennes har midlertidig adresse i et lånt bygg på Økern og i det virkelige liv befinner oss altså her.

I treningslabben for ansatte som fra 15. september skal begynne å jobbe ved Solfjellshøgda helsehus. Mens de venter på å ta i bruk den splitter nye institusjonen, som vil ha plass til 142 eldre, får alle medarbeidere opplæring med VR-briller. Med det digitale verktøyet kan de utforske den nye arbeidsplassen og bli godt kjent med hvor ting er og ser ut før innflytting.

– I stedet for å titte på en skjerm opplever du at du står inne i rommet, forklarer Aspesletten.

• Les også: Taxisjåfør Sissel ble straffet for å gå på do. Nå har Bodø Taxi erkjent at straffen var ulovlig

Tar lang tid

Det er første gang sykehjemsetaten, og etter sigende helsevesenet i Norge, benytter VR-teknologi på denne måten. Siden 2017 har sykehjemsetaten i Oslo tatt i bruk tre nye bygg. Ellingsrudhjemmet, Ullerntunet og Hovseterhjemmet. Og flere nye bygg blir det framover, ifølge en vedtatt langtidsplan.

– Våre erfaringer fra disse prosessene var at medarbeidere uavhengig av yrke brukte lang tid på å finne seg til rette i de nye byggene. Det tar rundt seks måneder å fullt utnytte nye systemer og prosesser, og til tillegg opplevde vi en betydelig økning i sykefravær, opplyser prosjektleder, Kai Inge Solheim, i en video om VR-prosjektet.

• Les også: «Jeg må innrømme at av og til kjenner jeg bare ikke igjen landet mitt», skriver Mímir Kristjánsson

Kan påvirke

Etaten ønsket derfor å forbedre opplæringsprosessene for medarbeidere. De moderne byggene er annerledes enn de man flytter fra. Også derfor var det naturlig å tenke nytt, påpeker øverste ansvarlige i sykehjemsetaten, etatsdirektør Helge Jagmann. Rundturer med VR-briller gjør ikke bare personalet kjent med bygget – de kan også komme med innspill om hva de tror vil fungere og ikke fungere i praksis.

– Nå får medarbeiderne øvd på forhånd og bidra til hvordan bygget skal tas i bruk. Det vil bedre kvaliteten, gi større faglig trygghet og effektivisere prosessen. Dette er en framtidsrettet måte å gjøre det på, mener Jagmann.

Han tror flere i helsevesenet vil komme etter.

– Vi har vist vei for hvordan man kan gjøre dette.

Gode skussmål

De ansatte er entusiastiske til den digitale løsningen.

– Det er stas å få være med på dette. Jeg synes det er veldig tøft, og er litt stolt av at vi er de første som får sjansen, sier Lene Andenes, som også er verneombud og medlem i Fagforbundet.

– Det blir en sånn snakkis, og så er det gøy å gjøre noe annet i lag.

– Det er stas å få være med på dette. Jeg synes det er veldig tøft, og er litt stolt av at vi er de første som får sjansen, sier Lene Andenes.

– Det er stas å få være med på dette. Jeg synes det er veldig tøft, og er litt stolt av at vi er de første som får sjansen, sier Lene Andenes.

Kathrine Geard

– Gøy er så, er det også nyttig?

– Absolutt. Dette gjør at vi er mer klare når vi kommer dit. Men jeg tror det er viktig at man får gått gjennom bygget noen ganger. Jeg har prøvd det en gang før og merket nå at jeg var litt mer kjent enn sist.

Kontrollene vanskeligst

Lene Andenes synes ikke det har vært vanskelig å få grep om den digitale plattformen, som hun sammenligner med et videospill, men veit at noen har blitt litt svimle i begynnelsen.

Aspesletten påpeker at 145 ansatte har vært igjennom den første «bli kjent-delen» av opplæringsprogrammet.

– Det er klart at folk tar bruken av håndkontroller litt forskjellig. Tilbakemeldingene viser at det har vært det vanskeligste. Men samtlige har etter noen minutter forstått hvordan de bruker dem. Det å bevege seg og få en virkelighetsnær følelse av størrelse og plassering og sånn har alle vært positive til.

Vel anvendt tid

Institusjonssjef Irene Gynnild Ponton mener den digitale opplæringen er en god forberedelse. Målet er at medarbeiderne opplever at de allerede er litt kjent med det nye bygget fra dag én.

Institusjonssjef Irene Gynnild Ponton mener den digitale opplæringen er en god forberedelse.

Institusjonssjef Irene Gynnild Ponton mener den digitale opplæringen er en god forberedelse.

Kathrine Geard

– Det at personalet går gjennom denne VR-opplæringen her i huset tror jeg er vel anvendt tid. Alternativet hadde vært å busse folk opp og ned til det nye bygget. Nå tar det to minutter å gå ned her og ta på seg brillene så er man inne i helsehuset.

Virkelighetsnært

Spart reisevei gir medarbeiderne mer tid hos pasientene fordi de ikke trenger å ta folk lenge ut av driften, påpeker hun. Ponton var nylig på visitt i det nesten ferdige nye bygget og kunne konstatere at VR-utgaven stemte godt overens med virkeligheten.

– Det er klart man mister noe i forhold til å være der på ordentlig. Men likevel er det overraskende virkelighetsnært. Man blir kjent i huset og opplever hvordan fargene, korridorene, pasientrommene, badet og spiseområdene og medisinrommet og så videre ser ut.

Neste nødsituasjon

Treningen foregår i bolker på 30-40 minutter, og med tre og tre av gangen. Neste steg i opplæringen er å øve på en hjertestanssituasjon. Helsehuset har ulike akuttsituasjoner ettersom pasienter ofte er dårlige og kommer tidlig fra sykehus. Hjerte-lunge-redning kan de fra før, så denne simuleringen handler kun om å vite hvor man finner nødvendig utstyr.

– For hva om det oppstår en akuttsituasjon den dagen vi flytter inn, og egentlig ingen veit hvor noe er. Med opplæring veit man hvor akutt-tralla skal stå hen, hvor man kan slå alarm og så videre.

Dette også er viktig fordi de skal ha et helt nytt pasientvarslingssystem og hvordan dette vil fungere er implementert i VR-demoen.

Godt samarbeid

Ponton synes leverandøren av tjenesten har gjort en god jobb med å tegne bygningen. Også tilbakemeldingene fra ansatte, som har svart på en liten anonym undersøkelse i etterkant av bli-kjent-opplæringen, er kjempegode. Det er spillteknologi-selskapet Haptiq som har utviklet løsningen for Sykehjemsetaten og ut fra en bygningsmodell laget scener som medarbeiderne kan utforske. Haptiqs prosjektleder, Hoa Binh Nguyen, forteller at de setter stor pris på alle tilbakemeldinger fra ansatte.

– Dette er jo en innovasjonsprosess og for oss er det kjempeviktig å få være med på dette samarbeidet. Her er det mange forskjellige mennesker som bruker plattformen, og innsikten vi skaffer oss for å videreutvikle systemet, og gjøre det enda mer brukervennlig, er gull verdt.

Stort potensial

Jagmann sier innovasjonsprosjektet har vært til nytte for begge parter, men understreker at det ikke ligger noen forpliktelser om videre samarbeid i avtalen. Men han ser for seg at VR-verktøyet kan benyttes på mange flere måter i framtida. Kanskje kan man sende ut virtuelle rundturer til ekstravakter, som må gå gjennom bygget og underveis løse noen oppgaver for å få en forhåndsgodkjenning. Eller at folk som skal til helseinstitusjoner, kan få tilsendt på mobilen informasjon om resepsjonsområde i form av levende animasjon.