JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hersker stor usikkerhet

Det er gått en drøy måned siden nyheten sprakk om at Hurtigruten selges til et britisk investeringsselskap. Om bord hersker det stor usikkerhet hva framtida vil bringe.
Utseiling med MS "Polarlys" fra Trondheim i vakker vinteridyll. Om bord er idyllen dempet. Flere er skeptiske til salget av Hurtigruten.

Utseiling med MS "Polarlys" fra Trondheim i vakker vinteridyll. Om bord er idyllen dempet. Flere er skeptiske til salget av Hurtigruten.

Christine Skårberg Dahl

csd@lomedia.no Omar.Jorgensen@sjoof.no

En helt vanlig morgen i Trondheim. Rushtrafikk, syklister og spaserende på vei til jobb eller skole. Eller på vei mot kaia. Så tidlig på morgenen ligger nemlig begge Hurtigruteskipene inne. I dagskal Maritim Logg være med sørgående MS «Polarlys». For en drøy måned siden varslet Petter Stordalen og Trygve Hegnar at de ønsket å selge sine aksjer i selskapet til det britiske investeringsselskapet TDR Capital. For mange av de ansatte om bord på de ulike skipene, kom nyheten som en overraskelse. Saken diskuteres naturlig nok hyppig besetningen i mellom. De fleste er skeptiske til oppkjøpet, mange er usikre, men det er også flere som ser nye muligheter.

Frykt for utflagging

Skifte av flagg er det enkeltpunktet som flest frykter. De viser til Color Lines signaler om å flagge Kielfergene fra NOR til NIS.

– Utflaggingsspøkelset henger over sjøfolk som et mareritt. Jeg tenker da både på det som skjer i Color Line og offshore generelt. Norsk politikere gjør ikke nok for sjøfolka, se bare på hva Venstre finner på av forslag (fjerning av nettolønn, red.anm.), sier maskinsjef Odd Kåre Larsen.

Han mener rederier generelt er for opptatt av å kutte i besetningen og viser i den sammenheng blant annet til fergerederienes hang til å «derate» motorene (ned til 749 kw) for å kunne bytte ut maskinisten med en motormann eller motorpasser.

Han er levende opptatt av utdanning og rekruttering, og mener rederiene på denne måten skyter seg selv i foten.

Sette seg inn i situasjonen

Hovmester Lena Steineng har vært om bord på «Polarlys» siden 2012. Det er travle dager i sikte for henne. Julebordsesongen er i gang og turistene flokker til Hurtigruten, for å reise nordover og få med seg den eksotiske naturen og jakten på nordlyset. Hun trives veldig godt om bord og er skuffet over at hurtigruten nå blir solgt til britiske investorer.

– Mange av oss blir veldig usikre på hva fremtiden vil bringe. Det jeg frykter er at vi vil se utskiftinger av mannskapet ganske fort, sier hun.

Hun håper at rederiet tenker seg godt om med dette salget.

– Dessverre er det vel slik at det er lite hva vi kan gjøre eller si. For mitt vedkommende prøver jeg ikke å tenke på det. Heller skyve det til side og fortsette som før, men det er klart at dette har innvirkning på oss alle, sier hun.

Informasjonen synes hovmesteren på langt nær har vært god nok. For mange kom det som julekvelden på kjerringa, mener hun. Salget utløste mange ubesvarte spørsmål.

– Det jeg føler er det verste med dette er at det er en kulturarv som står i fare for å forsvinne. For oss som jobber her er dette ikke bare en jobb, men en livsstil. Vi bruker mye av livet vårt her om bord. Dette er vårt andre hjem og vår andre familie. Jeg håper at de som sitter og bestemmer faktisk tenker på dette når avgjørelser skal tas, sier hun.

Godt miljø

Kaptein Kjell-Inge Jenssen er på sin side opptatt av å trekke fram det gode miljøet om bord. Her bidrar en samlet besetning. Han fastslår også at Hurtigruten er attraktiv både for unge med familie og veteraner.

– Bor familien nær en anløpshavn kan jo familien treffes jevnlig selv om sjømannen er om bord.

Han mener det er naturlig at Hurtigruten roses for opplæringsmulighetene.

– Skipet omfatter alt, det skulle derfor bare mangle om vi ikke var blant de beste læringsbedriftene, sier han.

Gå videre?

En av dem som har fått nyte godt av å ha Hurtigruten som lærlingplass er matroslærling Sigurd Pedersen, fra Vega. Til sommeren er han klar for å ta fagprøven og han kan fortelle om at han har fått god opplæring og veiledning om bord på «Polarlys».

– Jeg trives veldig bra her og blir godt tatt vare på. Etter at jeg var ferdig med den maritime utdanningen i Rørvik, søkte jeg læreplass gjennom opplæringskontoret, og kom om bord på «Polarlys» kort tid etter, opplyser han.

Han er en av mange unge i Norge som ønsker en jobb til sjøs. Allerede som liten gutt begynte han å tenke at det var havet han ville ha som arbeidsplass.

– Bestefar var fisker, og jeg hadde lenge veldig lyst til å bli det jeg også. Men jeg endret mening som årene gikk og nå er jeg veldig glad for det valget jeg har gjort, sier han.

Nå er imidlertid fremtiden usikker, føler han. Sigurd er redd at med utenlandske eiere så vil det om få år kanskje ikke være plass til slike som ham i Hurtigruten.

– Hvis det verst tenkelige skjer, at vi blir flagget ut, vil høyst sannsynlig alle oss matroser bli byttet ut med billigere utenlandsk mannskap. Så jeg er allerede i tenkeboksen om jeg skal søke fagskolen allerede nå og bli styrmann. Jeg synes egentlig det er litt tidlig. Kunne tenke meg å jobbe som matros noen år først, men har jeg ikke noe annet valg for å få en fremtid på sjøen er det nettopp det som må til, sier han.

Skremmende utvikling

Holder man alt om oppkjøp og usikkerheten som det medfører utenom, er hovedinntrykket Maritim Logg sitter igjen med at besetningen i bunn og grunn mener Hurtigruten er en både attraktiv og god arbeidsplass. Alt er likevel langt fra rosenrødt. En gjengs oppfatning er at skillet mellom sjø og land blir stadig større. Frustrasjonen over at landsiden ikke tar hensyn til sjøfolkenes syn i både små og store saker er både påfallende og skremmende, er omkvedet.

Navn: Odd Kåre Larsen

Stilling: Maskinsjef

Antall år i Hurtigruten: Fire

Odd Kåre Larsen

Odd Kåre Larsen

Omar Jørgensen

Positiv eller negativ til britiske eiere: Frykter utflagging. Utflaggingsspøkelset henger over sjøfolk som et mareritt. På den annen side har jo nye eiere varslet fornying av flåten. Skal bli spennende å se om de holder ord.

Mener du dere har fått god nok informasjon av rederiet? Fikk vite lite før det skjedde. Da nyheten sprakk ble vi orientert.

Navn: Ole Joachim Dahl

Stilling: Reparatør

Antall år i Hurtigruten: Seks

Ole Joachim Dahl

Ole Joachim Dahl

Omar Jørgensen

Positiv eller negativ til britiske eiere: Er usikker. Får vite lite om hva det innebærer. Det er derfor veldig mange om bord som stiller spørsmål om hva som skjer.

Mener du dere har fått god nok informasjon av rederiet? Ikke god nok. Har fått mest informasjon gjennom media. Det er ikke på den måten det skal være.

Navn: Raymond Jenssen.

Stilling: Sikkerhetsoffiser

Antall år i Hurtigruten: 11. Begynte i Hurtigruta som matros i 2003, offiser siden 2012.

Raymond Jenssen.

Raymond Jenssen.

Omar Jørgensen

Positiv eller negativ til britiske eiere: Er spent, men også litt usikker. Står nye eiere for det de sier kan det bli spennende. Frykter likevel at det kan bli litt mye børs (og lite katedral).

Mener du dere har fått god nok informasjon av rederiet? Synes informasjonen har vært OK.

Navn: Kjell-Inge Jensen.

Stilling: Kaptein

Antall år i Hurtigruten: 20. Begynte egentlig allerede i 1990, men var litt til og fra inntil 1994.

Kjell-Inge Jensen.

Kjell-Inge Jensen.

Omar Jørgensen

Positiv eller negativ til britiske eiere: Jeg ser både positive og negative sider ved overtakelsen. Rederiet begynner å dra på åra så det er på tide med nytenkning.

Mener du dere har fått god nok informasjon av rederiet? Alt kan bli bedre. Rederiet satset på elektronisk informasjon, men nådde ikke fram til alle fordi enkelte skip var i farvann med dårlig dekning. «Jungeltelegrafen» går så de fleste som er interessert har fått den informasjonen de trenger.

Navn: Lena Steineng

Stilling: Hovmester

Antall år i Hurtigruten: To år. Har vært på «Polarlys» siden 2012.

Lena Steineng

Lena Steineng

Christine Skårberg Dahl

Positiv eller negativ til britiske eiere: Jeg er veldig skeptisk til dette. For vi vet egentlig veldig lite hva konsekvensene vil bli. Personlig synes jeg det er trist at Hurtigruten skal falle på utenlandske hender. Er redd for at ting vil endre seg og i verste fall frykter jeg til slutt utflagging. Det er lett for dem som sitter i ledelsen å si at ingen ting vil endre seg selv om vi får utenlandske eiere.

Mener du dere har fått god nok informasjon av rederiet? Vi fikk en mail, men for de fleste av oss kom dette som et sjokk. Jeg synes generelt informasjonen fra rederiet kan bli langt bedre.

Navn: Sigurd Pedersen

Stilling: Andreårs matroslærling.

Antall år i Hurtigruten: Ett og et halvt år. Søkte læreplass via opplæringskontoret etter endt maritim utdanning i Rørvik og kom om bord «Polarlys» umiddelbart. Trives, får systematisk opplæring og blir godt tatt vare på om bord.

 Sigurd Pedersen

Sigurd Pedersen

Christine Skårberg Dahl

Positiv eller negativ til britiske eiere: Ikke særlig positiv. Frykter at de nye eierne ikke kommer til å skjønne kulturarven til Hurtigruten og dens 120 års lange historie. Endringer vil sikkert ikke komme med en gang, men jeg tror at litt etter litt vil det falle fra hverandre og blir det ikke statsstøtte i 2018 da er utflagging en trussel.

Mener du dere har fått god nok informasjon fra rederiet? Jeg fikk vite om salget da jeg så nyhetene senere på dagen det skjedde. Nå i etterkant vet vi enda mindre om den videre prosessen i dette. Jeg synes informasjonen kunne vært mye bedre.

Ingen «Black Tuesday» for Hegnar og Stordalen

På den historiske dagen 29. oktober, 85 år etter børskrakket på Wall Street som har fått tilnavnet Black Tuesday, sprakk nyheten: Styreleder i Hurtigrute ASA, Trygve Hegnar og styremedlem, Petter Stordalen, selger  nesten alle sine aksjer til Slik Bidco som forvaltes av det britiske investeringsselskapet TDR Capital. Sistnevnte vil hvis aksjonærene  aksepterer budet eie 90 prosent av Hurtigruten ASA.

Hurtigruten er solgt til briter.

Hurtigruten er solgt til briter.

Christine Skårberg Dahl

Både Hegnar og Stordalen sitter igjen med en eierandel på fem prosent hver etter salget. For Hegnar betyr salget at hans tid som dominerende hovedeier er forbi, men han sitter igjen med en gevinst i underkant av en halv milliard kroner

Salget av «Verdens vakreste sjøreise» gir Hurtigruten ASA en verdi på 2,94 milliarder kroner, men vil nå ikke lenger være helnorsk.

– Jeg kan bekrefte at det har kommet et bud på alle aksjene. Dersom aksjonærene aksepterer budet kan Hurtigruten få en ny og veldig fremoverlent eier med mål om å ekspandere, uttalte konsernsjef i Hurtigruten ASA, Daniel Skjeldam til E24 etter at nyheten var kjent.

Solgt

I samme stund ble det bedyret at ingen arbeidsplasser var i fare og at selskapet ville drive som før.

– Vi vil fortsatt anløpe 34 havner. Dette er en eiersammenslutning som er interessert i å bevare Hurtigrutens arv og tradisjoner, men likevel ekspandere, fortsatte Skjeldam.

Torsdag 4. desember kom meldingen fra rederiet at Slik Bidco AS nå er Hurtigrutens nye eier. Selskapet kontrollerer nå 383,13 millioner aksjer, noe som tilsvarer 91,17 prosent av selskapet. De nye eierne skal ha lagt nærmere 3 milliarder kroner på bordet for å sikre seg eierskapet til Hurtigruten.

Annonse
Annonse