JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Utseiling med MS "Polarlys" fra Trondheim i vakker vinteridyll. Om bord er idyllen dempet. Flere er skeptiske til salget av Hurtigruten.

Utseiling med MS "Polarlys" fra Trondheim i vakker vinteridyll. Om bord er idyllen dempet. Flere er skeptiske til salget av Hurtigruten.

Christine Skårberg Dahl

Hersker stor usikkerhet

Det er gått en drøy måned siden nyheten sprakk om at Hurtigruten selges til et britisk investeringsselskap. Om bord hersker det stor usikkerhet hva framtida vil bringe.



09.12.2014
12:00
11.12.2014 14:41

csd@lomedia.no Omar.Jorgensen@sjoof.no

En helt vanlig morgen i Trondheim. Rushtrafikk, syklister og spaserende på vei til jobb eller skole. Eller på vei mot kaia. Så tidlig på morgenen ligger nemlig begge Hurtigruteskipene inne. I dagskal Maritim Logg være med sørgående MS «Polarlys». For en drøy måned siden varslet Petter Stordalen og Trygve Hegnar at de ønsket å selge sine aksjer i selskapet til det britiske investeringsselskapet TDR Capital. For mange av de ansatte om bord på de ulike skipene, kom nyheten som en overraskelse. Saken diskuteres naturlig nok hyppig besetningen i mellom. De fleste er skeptiske til oppkjøpet, mange er usikre, men det er også flere som ser nye muligheter.

Frykt for utflagging

Skifte av flagg er det enkeltpunktet som flest frykter. De viser til Color Lines signaler om å flagge Kielfergene fra NOR til NIS.

– Utflaggingsspøkelset henger over sjøfolk som et mareritt. Jeg tenker da både på det som skjer i Color Line og offshore generelt. Norsk politikere gjør ikke nok for sjøfolka, se bare på hva Venstre finner på av forslag (fjerning av nettolønn, red.anm.), sier maskinsjef Odd Kåre Larsen.

Han mener rederier generelt er for opptatt av å kutte i besetningen og viser i den sammenheng blant annet til fergerederienes hang til å «derate» motorene (ned til 749 kw) for å kunne bytte ut maskinisten med en motormann eller motorpasser.

Han er levende opptatt av utdanning og rekruttering, og mener rederiene på denne måten skyter seg selv i foten.

Sette seg inn i situasjonen

Hovmester Lena Steineng har vært om bord på «Polarlys» siden 2012. Det er travle dager i sikte for henne. Julebordsesongen er i gang og turistene flokker til Hurtigruten, for å reise nordover og få med seg den eksotiske naturen og jakten på nordlyset. Hun trives veldig godt om bord og er skuffet over at hurtigruten nå blir solgt til britiske investorer.

– Mange av oss blir veldig usikre på hva fremtiden vil bringe. Det jeg frykter er at vi vil se utskiftinger av mannskapet ganske fort, sier hun.

Hun håper at rederiet tenker seg godt om med dette salget.

– Dessverre er det vel slik at det er lite hva vi kan gjøre eller si. For mitt vedkommende prøver jeg ikke å tenke på det. Heller skyve det til side og fortsette som før, men det er klart at dette har innvirkning på oss alle, sier hun.

Informasjonen synes hovmesteren på langt nær har vært god nok. For mange kom det som julekvelden på kjerringa, mener hun. Salget utløste mange ubesvarte spørsmål.

– Det jeg føler er det verste med dette er at det er en kulturarv som står i fare for å forsvinne. For oss som jobber her er dette ikke bare en jobb, men en livsstil. Vi bruker mye av livet vårt her om bord. Dette er vårt andre hjem og vår andre familie. Jeg håper at de som sitter og bestemmer faktisk tenker på dette når avgjørelser skal tas, sier hun.

Godt miljø

Kaptein Kjell-Inge Jenssen er på sin side opptatt av å trekke fram det gode miljøet om bord. Her bidrar en samlet besetning. Han fastslår også at Hurtigruten er attraktiv både for unge med familie og veteraner.

– Bor familien nær en anløpshavn kan jo familien treffes jevnlig selv om sjømannen er om bord.

Han mener det er naturlig at Hurtigruten roses for opplæringsmulighetene.

– Skipet omfatter alt, det skulle derfor bare mangle om vi ikke var blant de beste læringsbedriftene, sier han.

Gå videre?

En av dem som har fått nyte godt av å ha Hurtigruten som lærlingplass er matroslærling Sigurd Pedersen, fra Vega. Til sommeren er han klar for å ta fagprøven og han kan fortelle om at han har fått god opplæring og veiledning om bord på «Polarlys».

– Jeg trives veldig bra her og blir godt tatt vare på. Etter at jeg var ferdig med den maritime utdanningen i Rørvik, søkte jeg læreplass gjennom opplæringskontoret, og kom om bord på «Polarlys» kort tid etter, opplyser han.

Han er en av mange unge i Norge som ønsker en jobb til sjøs. Allerede som liten gutt begynte han å tenke at det var havet han ville ha som arbeidsplass.

– Bestefar var fisker, og jeg hadde lenge veldig lyst til å bli det jeg også. Men jeg endret mening som årene gikk og nå er jeg veldig glad for det valget jeg har gjort, sier han.

Nå er imidlertid fremtiden usikker, føler han. Sigurd er redd at med utenlandske eiere så vil det om få år kanskje ikke være plass til slike som ham i Hurtigruten.

– Hvis det verst tenkelige skjer, at vi blir flagget ut, vil høyst sannsynlig alle oss matroser bli byttet ut med billigere utenlandsk mannskap. Så jeg er allerede i tenkeboksen om jeg skal søke fagskolen allerede nå og bli styrmann. Jeg synes egentlig det er litt tidlig. Kunne tenke meg å jobbe som matros noen år først, men har jeg ikke noe annet valg for å få en fremtid på sjøen er det nettopp det som må til, sier han.

Skremmende utvikling

Holder man alt om oppkjøp og usikkerheten som det medfører utenom, er hovedinntrykket Maritim Logg sitter igjen med at besetningen i bunn og grunn mener Hurtigruten er en både attraktiv og god arbeidsplass. Alt er likevel langt fra rosenrødt. En gjengs oppfatning er at skillet mellom sjø og land blir stadig større. Frustrasjonen over at landsiden ikke tar hensyn til sjøfolkenes syn i både små og store saker er både påfallende og skremmende, er omkvedet.

Navn: Odd Kåre Larsen

Stilling: Maskinsjef

Antall år i Hurtigruten: Fire

Odd Kåre Larsen

Odd Kåre Larsen

Omar Jørgensen

Positiv eller negativ til britiske eiere: Frykter utflagging. Utflaggingsspøkelset henger over sjøfolk som et mareritt. På den annen side har jo nye eiere varslet fornying av flåten. Skal bli spennende å se om de holder ord.

Mener du dere har fått god nok informasjon av rederiet? Fikk vite lite før det skjedde. Da nyheten sprakk ble vi orientert.

Navn: Ole Joachim Dahl

Stilling: Reparatør

Antall år i Hurtigruten: Seks

Ole Joachim Dahl

Ole Joachim Dahl

Omar Jørgensen

Positiv eller negativ til britiske eiere: Er usikker. Får vite lite om hva det innebærer. Det er derfor veldig mange om bord som stiller spørsmål om hva som skjer.

Mener du dere har fått god nok informasjon av rederiet? Ikke god nok. Har fått mest informasjon gjennom media. Det er ikke på den måten det skal være.

Navn: Raymond Jenssen.

Stilling: Sikkerhetsoffiser

Antall år i Hurtigruten: 11. Begynte i Hurtigruta som matros i 2003, offiser siden 2012.

Raymond Jenssen.

Raymond Jenssen.

Omar Jørgensen

Positiv eller negativ til britiske eiere: Er spent, men også litt usikker. Står nye eiere for det de sier kan det bli spennende. Frykter likevel at det kan bli litt mye børs (og lite katedral).

Mener du dere har fått god nok informasjon av rederiet? Synes informasjonen har vært OK.

Navn: Kjell-Inge Jensen.

Stilling: Kaptein

Antall år i Hurtigruten: 20. Begynte egentlig allerede i 1990, men var litt til og fra inntil 1994.

Kjell-Inge Jensen.

Kjell-Inge Jensen.

Omar Jørgensen

Positiv eller negativ til britiske eiere: Jeg ser både positive og negative sider ved overtakelsen. Rederiet begynner å dra på åra så det er på tide med nytenkning.

Mener du dere har fått god nok informasjon av rederiet? Alt kan bli bedre. Rederiet satset på elektronisk informasjon, men nådde ikke fram til alle fordi enkelte skip var i farvann med dårlig dekning. «Jungeltelegrafen» går så de fleste som er interessert har fått den informasjonen de trenger.

Navn: Lena Steineng

Stilling: Hovmester

Antall år i Hurtigruten: To år. Har vært på «Polarlys» siden 2012.

Lena Steineng

Lena Steineng

Christine Skårberg Dahl

Positiv eller negativ til britiske eiere: Jeg er veldig skeptisk til dette. For vi vet egentlig veldig lite hva konsekvensene vil bli. Personlig synes jeg det er trist at Hurtigruten skal falle på utenlandske hender. Er redd for at ting vil endre seg og i verste fall frykter jeg til slutt utflagging. Det er lett for dem som sitter i ledelsen å si at ingen ting vil endre seg selv om vi får utenlandske eiere.

Mener du dere har fått god nok informasjon av rederiet? Vi fikk en mail, men for de fleste av oss kom dette som et sjokk. Jeg synes generelt informasjonen fra rederiet kan bli langt bedre.

Navn: Sigurd Pedersen

Stilling: Andreårs matroslærling.

Antall år i Hurtigruten: Ett og et halvt år. Søkte læreplass via opplæringskontoret etter endt maritim utdanning i Rørvik og kom om bord «Polarlys» umiddelbart. Trives, får systematisk opplæring og blir godt tatt vare på om bord.

 Sigurd Pedersen

Sigurd Pedersen

Christine Skårberg Dahl

Positiv eller negativ til britiske eiere: Ikke særlig positiv. Frykter at de nye eierne ikke kommer til å skjønne kulturarven til Hurtigruten og dens 120 års lange historie. Endringer vil sikkert ikke komme med en gang, men jeg tror at litt etter litt vil det falle fra hverandre og blir det ikke statsstøtte i 2018 da er utflagging en trussel.

Mener du dere har fått god nok informasjon fra rederiet? Jeg fikk vite om salget da jeg så nyhetene senere på dagen det skjedde. Nå i etterkant vet vi enda mindre om den videre prosessen i dette. Jeg synes informasjonen kunne vært mye bedre.

Ingen «Black Tuesday» for Hegnar og Stordalen

På den historiske dagen 29. oktober, 85 år etter børskrakket på Wall Street som har fått tilnavnet Black Tuesday, sprakk nyheten: Styreleder i Hurtigrute ASA, Trygve Hegnar og styremedlem, Petter Stordalen, selger  nesten alle sine aksjer til Slik Bidco som forvaltes av det britiske investeringsselskapet TDR Capital. Sistnevnte vil hvis aksjonærene  aksepterer budet eie 90 prosent av Hurtigruten ASA.

Hurtigruten er solgt til briter.

Hurtigruten er solgt til briter.

Christine Skårberg Dahl

Både Hegnar og Stordalen sitter igjen med en eierandel på fem prosent hver etter salget. For Hegnar betyr salget at hans tid som dominerende hovedeier er forbi, men han sitter igjen med en gevinst i underkant av en halv milliard kroner

Salget av «Verdens vakreste sjøreise» gir Hurtigruten ASA en verdi på 2,94 milliarder kroner, men vil nå ikke lenger være helnorsk.

– Jeg kan bekrefte at det har kommet et bud på alle aksjene. Dersom aksjonærene aksepterer budet kan Hurtigruten få en ny og veldig fremoverlent eier med mål om å ekspandere, uttalte konsernsjef i Hurtigruten ASA, Daniel Skjeldam til E24 etter at nyheten var kjent.

Solgt

I samme stund ble det bedyret at ingen arbeidsplasser var i fare og at selskapet ville drive som før.

– Vi vil fortsatt anløpe 34 havner. Dette er en eiersammenslutning som er interessert i å bevare Hurtigrutens arv og tradisjoner, men likevel ekspandere, fortsatte Skjeldam.

Torsdag 4. desember kom meldingen fra rederiet at Slik Bidco AS nå er Hurtigrutens nye eier. Selskapet kontrollerer nå 383,13 millioner aksjer, noe som tilsvarer 91,17 prosent av selskapet. De nye eierne skal ha lagt nærmere 3 milliarder kroner på bordet for å sikre seg eierskapet til Hurtigruten.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
09.12.2014
12:00
11.12.2014 14:41



Mest lest

TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.

TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.

Håvard Sæbø

Merethe, Irene og Bjørn sier at jobben på Ikea nesten tok livet av dem: – En brutal verden

 Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Jan-Erik Østlie

Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

Kai Hovden

Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

Brian Cliff Olguin

Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker

Privat

Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

Colourbox.com. Innfelt: fafo.no

13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Jan-Erik Østlie

– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Ola Tømmerås

LO glad for løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland, men etterlyser kompensasjon

Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.

Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.

Helge Rønning Birkelund

240 ansatte fikk permitteringsvarsel. Slik klarte bedriften å beholde alle

Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.

Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.

Privat

Vernepleier Laila ble syk av Sverige-pendling: – Du føler deg som en kjeltring

IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

Morten Hansen

Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt

På hver sin side av grensen: Til venstre LO-leder Hans-Christian Gabrielsen, til høyre svenske Joakim Ahlström.

På hver sin side av grensen: Til venstre LO-leder Hans-Christian Gabrielsen, til høyre svenske Joakim Ahlström.

Helge Rønning Birkelund

Dagpendler Joakim mistet en månedslønn da svenskegrensa stengte, men må betale like mye i skatt til Norge

Kommentar

Visst ligger det både populisme, politisk teft og reaktive impulser bak Senterpartiets vekst, skriver Jo Moen Bredeveien.

Visst ligger det både populisme, politisk teft og reaktive impulser bak Senterpartiets vekst, skriver Jo Moen Bredeveien.

Jan-Erik Østlie

«Den tradisjonen Sp skriver seg inn i, har pleid å gi voldsomt kraft i vår politiske historie»

Kristin Oudmayer har skrever flere bøker om mobbing og utenforskap.

Kristin Oudmayer har skrever flere bøker om mobbing og utenforskap.

Anita Arntzen

Da Kristin fant ut at datteren ble mobbet, kjørte hun rett hjem og ringte læreren: – Det skulle jeg ikke ha gjort mens jeg var så sint

PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.

PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.

Katharina Dale Håkonsen

Hjemmekontor-reglene er 20 år gamle. Nå krever LO fornyelse

Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.

Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.

Jan-Erik Østlie

Støre er bekymret for folkehelsen. Jo mer Ap-lederen snakker med fagfolkene, jo mer uroet blir han

Debatt

Å gå fra straff til hjelp er faglig, etisk og samfunnsøkonomisk riktig, skriver Hanne Glemmestad og Mimmi Kvisvik.

Å gå fra straff til hjelp er faglig, etisk og samfunnsøkonomisk riktig, skriver Hanne Glemmestad og Mimmi Kvisvik.

Jan-Erik Østlie

«Lytt til fakta og forskning, ikke følelser og fordommer», skriver FO-toppene om rusreformen

Håvard Sæbø

Fagforeningsleder melder overgang til arbeidsgiverne

Illustrasjonsfoto fra Møller Bil Kalbakken

Illustrasjonsfoto fra Møller Bil Kalbakken

Erlend Angelo

Bilkonsern gir koronabonus til 4.000 ansatte

PÅ JOBB: Grensependler Karin Stacke er bioingeniør, med høyst viktig kompetanse i koronatider.

PÅ JOBB: Grensependler Karin Stacke er bioingeniør, med høyst viktig kompetanse i koronatider.

Privat

Svenske Karin er lei av kø og kontroll: – Vi behandles som om vi ikke er noe verdt


Flere saker