Choice, Clarion Airport Hotel:
Hotellrommene måtte vaskes daglig under landsmøtet, etter krav fra FO
Mindre vask av hotellrom er en del av Choice-kjedens miljøprofil. Dette er tyngre for rengjørerne og gir flere midlertidige ansatte, advarer Fellesforbundet.
Adrian Nielsen
solfrid.rod@lomedia.no
jbr@lomedia
Da delegatene på FOs landsmøte sjekket inn på Clarion Airport Hotel, fikk de melding om at rommet ikke rengjøres med mindre de ber om det. Sweet dreams stay kaller Choice-kjeden dette konseptet. Det reduserer bruken av rengjøringsmidler som kan skade miljøet, og inngår i hotellkjedens miljøprofil.
Tyngre for renholderne
Men på landsmøtets andre dag fikk FO en epost fra Fellesforbundet, som organiserer rengjøringspersonalet. Når rommene ikke vaskes under oppholdet, blir belastningen på de ansatte større, mener Fellesforbundet. Å bare rengjøre utreise-rom er tyngre enn daglig tilsyn med rommet. I tillegg blir det flere midlertidig ansatte og mer bruk av vikarer, erfarer Fellesforbundet.
Fellesforbundet er også bekymret for det som skjer på hotellrom uten tilsyn. «Noen hotellansatte opplever at det forekommer prostitusjon, salg av narkotika, salg av våpen, overgrep, rusmisbruk og selvmord på rommene. Vi mener daglig renhold av rommene er med på å forebygge dette og gjøre det tryggere for ansatte og gjester ved hotellet», heter det i meldingen fra Fellesforbundet.
Meldingen fra Fellesforbundet ble lest opp for delegatene av FO-leder Mimmi Kvisvik.
– Jeg foreslår at landsmøtet krever daglig rengjøring av rommene i solidaritet med våre venner i Fellesforbundet, sa Kvisvik.
Responsen fra salen var klar og tydelig: Stående applaus.
Seinere på dagen ble det opplyst at rommene nå skal rengjøres hver dag så lenge landsmøtet pågår.
– Vi imøtekommer selvsagt slike bestillinger. Alle gjester som ønsker daglig rengjøring får det hos oss, sier Therese Bernström-Næs, hotellsjef ved Clarion Airport Hotel.
Stolt over Sweet dreams
Hun er stolt over Sweet dreams stay, som hotellet har vært med på siden 2017. Dette er et samarbeid mellom Nordic Choice Hotels og Unicef, og målet er å hjelpe barn som er utsatt for menneskehandel.
For hver rengjøring av rommet som uteblir, donerer hotellet 10 kroner til Unicef til et prosjekt som hjelper barn som er i stor riskiko for å bli utsatt for trafficking.
Bernström-Næs kaller prosjektet vinn-vinn siden de mener de også sparer miljøet ved å unngå vann- og kjemikalieutslipp.
Når det gjelder belastningen på rengjøringspersinalet, vil det variere fra hotell til hotell, mener direktøren.
– Hos oss, som ligger så nærme flyplassen, bor ikke gjestene så mange netter i strek. Så forskjellen er ytterst minimal, sier Bernström-Næs.
En av fordelene er visst også at hotellet kan ta grundigere vask selv.
– Nå har vi personal nok til å ta våre periodiske renhold selv, som er en grundigere vask av rommene som tepperens og lignende. Før måtte vi ta inn eksterne foretak til dette, sier Bernström-Næs.
Hun sier også at hotellet tilbyr kurs for de ansatte i tiden som blir til overs.
– De får trening i hvordan man leder seg selv - privat og på jobb. De går dypere gjennom alt som har med miljøsikkerhet i forhold til kjemikalier, ergonomi og lignende, sier hun.
Plutselig 300 ekstra rom å vaske
Gjester som vil være i fred, har alltid hatt anledning til å henge et «ikke forstyrr»-skilt på døra, påpeker hotelldirektøren.
– Jeg tror dessverre ikke en daglig rengjøring på rommene er det som vil forhindre verken prostitusjon eller selvmord. Har noen gått så langt som å bestille et rom for å gjøre slutt på livet sitt, så tror jeg dessverre vedkommende har bestemt seg. Jeg tror ikke daglig rengjøring kan sette en stopper for det, sier Bernström-Næs.
Njål Petter Svensson (75), FOs eneste æresmedlem, mener sosialarbeidere må være mer systemkritiske
Hvordan gikk det med bemanningsplanene da plutselig over 300 rom skulle rengjøres daglig?
– Jeg har ikke vært tilstede idag, så jeg kjenner ikke til hvor mange som er på vakt og hvordan det har blitt løst. Men normalt ville vi ringt våre ansatte som ikke er på jobb for å høre om de kan jobbe, og er det ikke nok, så ringer vi vel et bemanningsbyrå, svarer Bernström-Næs.