JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hurtigruten

Debatt:

Hurtigruten fortsetter med norsk flagg på ruten mellom Bergen og Kirkenes

Hurtigruten er i dag en av Norges største maritime arbeidsgivere. Det skal vi fortsatt være. Hurtigrutens skip som seiler i rutetrafikk mellom Bergen og Kirkenes skal fortsatt ha norsk flagg og norsk bemanning – slik de har hatt siden starten i 1893.
08.10.2019
09:57
08.10.2019 09:57

kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten

Hurtigruten er et norsk selskap med tradisjoner mer enn 125 år tilbake. Vi er også Norges største maritime lærlingebedrift, med 160 lærlinger om bord på våre 11 skip, som i dag går i rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes.

Dette er viktig for oss. Vi trenger dyktige norske sjøfolk. Den norske maritime kompetansen er i verdensklasse, og derfor vil vi ha norske sjøfolk både norskekysten og i internasjonale farvann.

p

Ingen settes på land

Dagens avtale med staten om å drifte rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes, erstattes av en ny avtale i 2021. Etter en anbudskonkurranse har Samferdselsdepartementet bestemt at denne trafikken fra 2021 skal drives av to ulike selskaper. Hurtigruten skal drive sju av 11 skip. Hurtigrutens sju skip i rutetrafikken skal bemannes av norske sjøfolk og seile på norsk flagg (NOR), akkurat som i dag.

Siden fire av Hurtigrutens skip må ut av avtalen, har departementet bestemt at de ansatte fra disse skipene skal flyttes over til Havila Kystruten, som fikk kontrakt på fire skip. Dette skjer gjennom en såkalt virksomhetsoverdragelse.

Det blir derfor ingen overtallige som vil stå uten jobb når den nye avtalen trer i kraft. Hurtigruten setter ingen på land. Men våre ansatte på de fire skipene som går ut av avtalen, får ny arbeidsgiver.

Verdens største

I Norge er Hurtigruten mest kjent for nettopp ruten mellom Bergen og Kirkenes. Samtidig er selskapet så mye mer enn det. Vi er i dag verdens største ekspedisjonscruise-aktør. Bare i 2019 er skipene våre innom over 200 reisemål i mer enn 30 forskjellige land.

Cruisevirksomhet i internasjonale og norske farvann er ikke nytt for oss. Allerede i 1896 gjennomførte vi faste seilinger til Svalbard. På begynnelsen av 2000-tallet begynte vi med seilinger til Antarktis. Og i 2007 sto Hurtigrutens første spesialbygde ekspedisjonsskip ferdig; MS Fram.

Skipene som ikke seiler i rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes, har vært registrert i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS). Det er et norsk flagg, og skipene har norske offiserer og internasjonal bemanning om bord. De aller fleste offiserene har erfaring fra en av verdens mest utfordrende kystlinjer: Ruten mellom Bergen og Kirkenes.

Hurtigrutens ekspedisjonscruiseskip drives i direkte, knalltøff konkurranse med gigantselskaper som allerede har et helt annet kostnadsnivå enn vårt. Det gjelder på norskekysten, og på destinasjoner i ute i verden som Canada, Alaska, Sør-Amerika og Antarktis. En tredjedel av alle cruiseskip i verden besøker norskekysten, hvert år. Dette er globale giganter som opererer med helt andre lønns- og arbeidsvilkår enn det vi gjør for vårt mannskap. Alternativet til våre ekspedisjonsseilinger på norskekysten, er å overlate markedet helt til de utenlandske cruiseaktørene.

Ingen sosial dumping

Når Samferdselsdepartementet har gitt et annet selskap deler av kontrakten på Kystruten Bergen - Kirkenes, får vi ikke lenger lov å bruke fire av skipene våre til ren rutetrafikk. Det betyr at fra 2021 vil minst tre av disse skipene begynne å seile ekspedisjonscruise, både langs norskekysten og i internasjonale farvann.

Vi har ikke bestemt oss for hva slags flagg disse skipene skal ha. Men skulle det bli NIS eller et annet internasjonalt register, vil vi fortsatt ha norske offiserer om bord – og langt flere enn det som er vanlig på NIS-registrerte skip.

Skipene vil i tillegg ha en internasjonal bemanning – som i dag. De ansatte vil jobbe på avtaler som er fremforhandlet av internasjonale fagforeninger – som i dag. Og de vil ha bedre lønns- og arbeidsbetingelser enn hva som er standard i resten av bransjen – akkurat som i dag.

Når det hevdes at Hurtigruten driver med sosial dumping, er det feil. Vi er en ansvarlig arbeidsgiver, og vi vil alltid være det. Både for våre norske ansatte, og for våre ansatte fra mer enn 50 nasjoner, enten de er fra Australia, USA, Tyskland, Filippinene eller Sverige.

p

Skaper milliardverdier

Hurtigruten er et norsk selskap. Vi har skapt verdier på norskekysten i mer enn hundre år. Vi og våre gjester legger årlig igjen nesten tre milliarder kroner hos lokale leverandører og samarbeidspartnere i Norge. Vi bygger verdens mest miljøvennlige cruiseskip på Kleven verft, og vi har de siste tre årene oppgradert sju skip på Fosen verft.

De neste årene skal vi vokse videre, både i Norge og utlandet. Vi skal ansette flere av bransjens dyktigste medarbeidere, både i Norge og utenlands. Fra 2021 vil vi fortsatt være en av Norges største maritime arbeidsgivere, og Norges største maritime lærlingebedrift. Vi skal forsyne Norge – og verden – med verdens fremste maritime kompetanse – også i framtiden.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
08.10.2019
09:57
08.10.2019 09:57



Mest lest

DELE PÅ SKYLD: Høyesterett mener mannen som fikk utbetalt for mye fra SPK og Nav ikke må ta all skyld.

DELE PÅ SKYLD: Høyesterett mener mannen som fikk utbetalt for mye fra SPK og Nav ikke må ta all skyld.

Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Hvem skal ha regninga når SPK har utbetalt 170.000 for mye til en pensjonist? Dette sier Høyesterett i en fersk dom

GRAVFERD: – Eg hadde kjensla av å vere ferdig med ei gravferd, seier hovudtillitsvald Anne Marie Andersen om allmøtet på Park Hotell i Sandefjord. Andersen sit også i det norske og europeiske samarbeidsutvalet til Scandic-konsernet.

GRAVFERD: – Eg hadde kjensla av å vere ferdig med ei gravferd, seier hovudtillitsvald Anne Marie Andersen om allmøtet på Park Hotell i Sandefjord. Andersen sit også i det norske og europeiske samarbeidsutvalet til Scandic-konsernet.

Tormod Ytrehus

Scandic nedbemannar med 1000 årsverk: – Den svartaste dagen i livet mitt, seier tillitsvald

SAMARBEIDSAVTALEN: Allerede i 1977 ble den første samarbeidsavtalen mellom Securitas og de tillitsvalgte undertegnet. Avtalen regulerer blant annet hvordan samarbeidet mellom bedrift og tillitsvalgte skal foregå lokalt, regionalt og sentralt.

SAMARBEIDSAVTALEN: Allerede i 1977 ble den første samarbeidsavtalen mellom Securitas og de tillitsvalgte undertegnet. Avtalen regulerer blant annet hvordan samarbeidet mellom bedrift og tillitsvalgte skal foregå lokalt, regionalt og sentralt.

Sissel M. Rasmussen

Rett før 100 flyplass-vektere skal sies opp, kutter Securitas samarbeidsavtalen med fagforeninga

Debatt:

Terje Pedersen / NTB scanpix

«Tillit må fortjenes. Det burde høyresida og arbeidsgiverne huske når hverdagen vender tilbake»

GODT BETALT: Toppsjefene i Jernbane-Norge tjener godt. Fra venstre Geir Isaksen: (Vygruppen), Philipp Engedal (Flytoget) og Ingvild Storås (Baneservice)

GODT BETALT: Toppsjefene i Jernbane-Norge tjener godt. Fra venstre Geir Isaksen: (Vygruppen), Philipp Engedal (Flytoget) og Ingvild Storås (Baneservice)

Ole Palmstrøm /

Fortsatt fett å være jernbanesjef: Dette tjener toppene i jernbanen

STRAFF I SAMFUNNET: - Jeg er kjempefornøyd nå med å kunne etablere med på normalen, sier Jan (54). Bøtesoningen hans har til nå spart oss en halv million skattekroner i ubenyttede fengselsdøgn.

STRAFF I SAMFUNNET: - Jeg er kjempefornøyd nå med å kunne etablere med på normalen, sier Jan (54). Bøtesoningen hans har til nå spart oss en halv million skattekroner i ubenyttede fengselsdøgn.

Martin Guttormsen Slørdal

Dette gjerdet sparer samfunnet for en halv million kroner

FRIVILLIGE HJELPERE: Dan-Eirik Hætta og Harald Bjørsvik i Statens Pensjonskasse (SPK) nølte ikke lenge med å melde sin interesse da Nav ba om saksbehandlere fra andre statlige viksomheter.

FRIVILLIGE HJELPERE: Dan-Eirik Hætta og Harald Bjørsvik i Statens Pensjonskasse (SPK) nølte ikke lenge med å melde sin interesse da Nav ba om saksbehandlere fra andre statlige viksomheter.

Ole Palmstrøm

Dan-Eirik og Harald er på utlån fra Statens pensjonskasse til Nav: – Nå har hele samfunnet skjønt at man må tenke nytt

Merethe Solberg i Fellesforbundet sier at mange medlemmer nå desperat tar kontakt fordi de ikke har fått feriepengene sine.

Merethe Solberg i Fellesforbundet sier at mange medlemmer nå desperat tar kontakt fordi de ikke har fått feriepengene sine.

Erlend Angelo

Mange ansatte får ikke feriepengene sine som lovet: – Dette er folk som føler seg sist i rekka og har lite å gå på

NYANSATTE: Yara oppleves som en trygg og stabil arbeidsplass, mener prosessoperatørene Sture Rasmus Olsen og Marie Moen.

NYANSATTE: Yara oppleves som en trygg og stabil arbeidsplass, mener prosessoperatørene Sture Rasmus Olsen og Marie Moen.

Sissel M. Rasmussen

Sture (21) og Marie (23) fikk fast jobb under koronakrisa: – Jeg trodde nesten det var tull

Nora Lund skal gå av med pensjon, men er bekymret for Ylva Bjørkedal og andre ansatte ved Polaria som til høsten mister inntektsgrunnlaget sitt.

Nora Lund skal gå av med pensjon, men er bekymret for Ylva Bjørkedal og andre ansatte ved Polaria som til høsten mister inntektsgrunnlaget sitt.

Ida Bing

Nora (61) går av med pensjon samme dag som kollega Ylva (24) mister jobben

Norsk Industri-direktør Stein Lier-Hansen provoserer både arbeidstakersiden og sine egne i NHO med utspillet om at offentlig ansattes bidrag i koronadugnaden bør være å bli langt færre.

Norsk Industri-direktør Stein Lier-Hansen provoserer både arbeidstakersiden og sine egne i NHO med utspillet om at offentlig ansattes bidrag i koronadugnaden bør være å bli langt færre.

Håvard Sæbø

Provoserer: Offentlig ansatte må akseptere at det blir færre av dem for å hjelpe samfunnet fremover, mener Norsk Industri-direktøren

FRAMSKYNDET: Spordrift, selskapet som har tatt over drifts- og vedlikeholdsdelen av Bane NOR skal skilles helt ut fra Bane NOR allerede fra juli 2021

FRAMSKYNDET: Spordrift, selskapet som har tatt over drifts- og vedlikeholdsdelen av Bane NOR skal skilles helt ut fra Bane NOR allerede fra juli 2021

Morten Hansen

Bane Nor hasteinnfører oppstykking av jernbanen: Departementet velger ideologi foran sikkerhet, mener ansatte

Det er ikke slik en kriseorganisasjon skal være; at du må ha et enormt antall overtidstimer for å håndtere situasjonen, sier NTL-tillitsvalgte Marc Gayorfar.

Det er ikke slik en kriseorganisasjon skal være; at du må ha et enormt antall overtidstimer for å håndtere situasjonen, sier NTL-tillitsvalgte Marc Gayorfar.

Ole Palmstrøm

FHI-ansatte har allerede 19.000 overtidstimer i år. Midt i stormen står kutt-bekjemper Marc Gayorfar

Debatt:

Artikkelforfatteren imøtegår det han mener er påstander fra Oslo-kommentatorene som kun støttes av vindkraftlobbyen.

Artikkelforfatteren imøtegår det han mener er påstander fra Oslo-kommentatorene som kun støttes av vindkraftlobbyen.

LO Media

«Kommentatorer i Oslo-pressen fremmer påstander som bare støttes av vindkraftlobbyen. Hva kan være grunnen?», skriver Hogne Hongset

Debatt:

Jane B. Sæthre,  forbundsleder i Norsk jernbaneforbund (NJF)

Jane B. Sæthre, forbundsleder i Norsk jernbaneforbund (NJF)

Tri Nguyen Dinh

«Jo, Knut Arild Hareide – du privatiserer jernbanen»

TILLITSVALGTE I FELLESFORBUNDET: Arne Sveen, Djevat Hisenaj, Oddvar Hølland og Idar Magne Klemo.

TILLITSVALGTE I FELLESFORBUNDET: Arne Sveen, Djevat Hisenaj, Oddvar Hølland og Idar Magne Klemo.

Erlend Angelo / Roy Ervin Solstad

Fellesforbundet-tillitsvalgte med klar beskjed: Lønna skal fortsatt opp

LOVSTRIDIG: – Vi mener vi det er lovstridig å holde tilbake lønn, uansett om det foreligger en plikt til å benytte elektronisk verktøy eller ikke, sier hovedtillitsvalgt i Schindler AS, Alexander Jordnes.

LOVSTRIDIG: – Vi mener vi det er lovstridig å holde tilbake lønn, uansett om det foreligger en plikt til å benytte elektronisk verktøy eller ikke, sier hovedtillitsvalgt i Schindler AS, Alexander Jordnes.

Knut Viggen

260 heismontører får ikke utbetalt lønn. Nå går Schindler-konflikten til Arbeidsretten

Debatt:

Ole Palmstrøm

Industri-topp vil kutte i offentlig sektor. Merkelig timing, svarer NTL-lederen

Annika Byrde / NTB scanpix

NHO: Ekstra viktig å unngå konflikt i lønnsoppgjøret

De gamle regjeringspartnerne Ap, Sp og SV ligger for første gang i år an til et mindretall på gjennomsnittsmålingene.

De gamle regjeringspartnerne Ap, Sp og SV ligger for første gang i år an til et mindretall på gjennomsnittsmålingene.

Stortinget

Måling: Nå har de rødgrønne mistet flertallet