Flyr nær konkurs
Ingen Flyr-avklaring. Selskapet fikk ikke nok penger
Ansatte i flyselskapet Flyr må vente til onsdag for å få en avklaring om selskapet. Selskapet har ikke fått inn nok kapital i emisjonen, men investorene har levert et alternativt forslag.
Flyr
Adrian Olstad
helge@lomedia.no
Det har vært et svært spennende døgn for det kriserammede flyselskapet. Forrige uke annonserte selskapet at de ville ut å hente inn frisk kapital, også kalt en kriseemisjon. Fristen var satt til tirsdag ettermiddag.
Flyr har jobbet for å skaffe 430 millioner kroner i frisk kapital, men opplyste tirsdag ettermiddag at emisjonen ikke er fulltegnet.
Tirsdag kveld sitter styret i Flyr i møte for å vurdere forslaget til alternativ transaksjonsstruktur fra en kombinasjon av eksisterende og nye profesjonelle investorer, skriver Flyr i en børsmelding tirsdag ettermiddag.
Mange ansatte
Leder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland, krysser fingrene for at det blir en løsning for Flyr.
– Det er mange ansatte som er berørt. De er spent og vi er spent, sier han i en kommentar til FriFagbevegelse.
Leder av pilotforeningen i Flyr, Espen Poulsen, vet ikke mer om hva som skjer enn det som kommer fram i pressemeldingen. Det har selvsagt vært en spent situasjon i selskapet. Men driften har gått som vanlig – også tirsdag kveld.
Konkursspøkelse
Konkurs i luftfarten i Norge er ikke dagligdags kost. Forrige gang var da Color Air ble slått konkurs 1. oktober 1999 etter bare 13 måneders drift. Selskapet disponerte en flåte med tre Boeing 737-300-fly med plass til 142 passasjerer hver. Mye har skjedd i Norwegian også, men morselskapet lever.
Det er med andre ord ikke dagligdags at flyselskap går konkurs.
Mistet jobben før
Mange av de ansatte i Flyr, har imidlertid mistet jobben sin tidligere. Mange er rekruttert fra SAS, men også fra Norwegian hvor mange er sagt opp under og etter pandemien.
Nå er det en annen krise som truer.
Så sent som i juni kom det nyhetsmeldinger at Flyr fløy i kraftig medvind. Selskapet oppga at de solgte 10 000 billetter i snitt hver dag.
I begynnelsen av oktober kom meldingen om at Flyr måtte permittere. Kun et begrenset antall innenlandsruter ble opprettholdt etter det, men beholdt ruter til populære europeiske reisemål.
Halvparten av kabinansatte og piloter er allerede permittert.
Skryter av Flyr
Espen Poulsen frykter selvsagt at Flyr-eventyret kan være over, men så lenge det er håp er det nettopp det.
– Du skal lete lenge etter noen som har tjent penger innen luftfarten. Samtidig er det en bransje som samfunnet er avhengig av. Vi kan bare skryte av selskapet. Flyr har gjort sitt aller beste for å få et godt samarbeid med de ansatte, flygerforbundet, LO og lokale foreninger. Her har Flyr vært best i klassen, etter min oppfatning. Det er synd for det organiserte arbeidslivet hvis dette ikke går bra, sier Espen Poulsen til FriFagbevegelse.
– Mitt inntrykk er at alle som flyr med oss er fornøyd, både med produktivitet og service. Det sier i alle fall alle tilbakemeldinger. Flyr har tilbudt et produkt som absolutt har en plass i markedet, mener Espen Poulsen.
– Og fornøyde passasjerer. Det er ingen selvfølge, legger han til.
– Hele verden virker å være på veg inn i en økonomisk utforbakke. Flybransjen er blant dem som ligger først i løypa når ting skjærer seg økonomisk, da dette er en ekstremt kostnadskrevende bransje med små driftsmarginer, sier Espen Poulsen.
– Når økonomien i samfunnet begynner å gå dårlig, er flyreiser gjerne en av de tingene som det kuttes ned på raskt, både hos bedrifter og i private husholdninger. For oss er det dessverre utfordrende å drive slik på så hårfine marginer, akkurat som det er det for alle andre aktører også, avslutter Espen Poulsen.