Leserne er godt fornøyde med FriFagbevegelse
90 prosent av leserne er «tilfreds» eller «svært tilfreds» med FriFagbevegelse, viser en ny undersøkelse. 68 prosent oppgir at nettstedet er deres viktigste kilde til nyheter om fagbevegelsen.
Håvard Sæbø (illustrasjonsfoto)
frifagbevegelse@lomedia.no
Siste uka av april gjennomførte FriFagbevegelse-redaksjonen en Questback-undersøkelse blant leserne av nettstedet. Responsen var meget god, og i løpet av en knapp uke hadde nær 4000 lesere sagt sin mening om innhold, profil og design av nettstedet.
Trafikkvekst
FriFagbevegelse har fortsatt trafikkveksten i 2018, og det settes stadig rekorder i lesetid og antall sidevisninger. Og tilbakemeldingene fra leserne i denne undersøkelsen tyder på at de leserne som er inne på siden, stort sett finner det de leter etter:
Hele 29 prosent svarer at de er «svært tilfreds» og 59 prosent er «tilfreds», så det er altså nær 90 prosent av de som har svart som er tilfreds eller svært tilfreds med nettstedet. 10 prosent svarer at de er nøytrale, så det er i praksis ingen som er lite tilfreds.
•Sjekk tariffleksikonet vårt her
Tillitsvalgte
Av de 3849 som svarte var 58 prosent menn og 41 prosent kvinner. Rundt 50 prosent var i aldersspennet 50-70 år.
Et stort antall av de som svarte oppga at de er eller har vært tillitsvalgte i et fagforbund. 35 prosent er tillitsvalgte nå, mens 28 prosent har vært det tidligere. Bare 37 prosent av de som svarer har aldri vært tillitsvalgt, så FriFagbevegelse har fortsatt en veldig stor andel lesere blant tillitsvalgte i LO-forbundene.
Viktigste kilde til nyheter
Det ble spurt om hva som er den viktigste kilden til nyheter om fagbevegelsen. Her kom FriFagbevegelse denne gangen helt på topp, og hele 68 prosent svarte at Frifagbevegelse.no er viktigst. På de neste plassene følger medlemsbladet på papir, medlemsbladet på nett og forbundets egen nettside.
Nyhetsbrev og Facebook
Det store flertallet av leserne kommer til FriFagbevegelse via enten Facebook eller nyhetsbrev sendt ut via e-post. 70 prosent av leserne svarte at de kom via disse to kanalene. 10 prosent oppgir at de går direkte inn på forsiden, mens Google-søk og eksterne lenker er andre viktige kilder for å få lesere inn på siden.
• Følg oss på Facebook og meld deg på nyhetsbrevet
58 prosent får nyhetsbrev
Hele 58 prosent av de som har svart oppgir at de mottar nyhetsbrev fra FriFagbevegelse. Når det gjelder sosiale medier er fortsatt Facebook det klart største blant FriFagbevegelses lesere. 86 prosent oppgir at de bruker Facebook – på de neste plassene kommer Messenger, SnapChat og YouTube.
Nyhetsbrev (49 prosent) og Facebook (43 prosent) er lesernes klart foretrukne kanaler for å bli varslet om nyheter. Disse tallene viser tydelig at leserne ønsker at redaksjonen skal fortsette med å være aktiv med å tipse leserne om nye saker – hovedsakelig da via Facebook og nyhetsbrev via e-post.
31 prosent av de spurte oppgir at de er inne på siden daglig, mens 37 prosent besøker siden ukentlig. De resterende drøyt 30 prosentene er inne sjeldnere.
Lønns- og arbeidsforhold mest populært
Hele 60 prosent oppgir at de oftest finner det er på utkikk etter når de besøker siden. Og det de som oftest er på utkikk etter er saker om lønns- og arbeidsforhold. 72 prosent svarer at det er det viktigste stoffet. På de neste plassene kommer «nyheter om arbeidslivet», «tariffstoff», og «kommentar/debatt».
Gavekort til Kragerø
I forbindelse med undersøkelsen ble det også gjennomført en trekning av et reisegavekort til én av deltakerne. Den heldige vinneren ble Erling Fosse fra Kragerø.
• Les alle saker om lønnsoppgjøret
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside