JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lødrup kritisk til nytt veiselskap

– Dette er det første steget til å privatisere hele veibyggingen i Norge, sier Julie Lødrup, forbundssekretær i Norsk Tjenestemannslag (NTL).
Julie Lødrup, Forbundssekretær Norsk Tjenestemannslag,
Kjell Atle Brunborg, leder Norsk Jernbaneforbund og 
Roger Hansen, Leder Norsk Transportarbeiderforbund

Julie Lødrup, Forbundssekretær Norsk Tjenestemannslag, Kjell Atle Brunborg, leder Norsk Jernbaneforbund og Roger Hansen, Leder Norsk Transportarbeiderforbund

Anette Karlsen

Julie Lødrup, forbundssekretær i Norsk Tjenestemannslag (NTL), er kritisk til det nye veiselskapet som Stortinget har vedtatt. Det skal være operativt 1.1. 2016.

Les også: LO tviler sterkt på effekten av nytt veiselskap

– Regjeringen har store ambisjoner for dette selskapet. De skal bevise at de kan bygge veiene fortere, billigere og bedre enn tidligere regjeringer.

Ifølge Lødrup skal det nye selskapet få forhåndvise frie rammer. De skal blant annet ikke være underlagt forvaltningsloven og offentlighetsloven.

– Det er bra at regjeringen har ambisjoner. Men hvorfor har de ikke de samme ambisjoner for forvaltningen og offentlig sektor? Hvorfor ikke satse på dagens Vegvesen? Spør Lødrup og kommer med svaret:

– For regjeringen er alltid løsningen privatisering. Dette er det første steget til å privatisere hele veibyggingen i Norge.

I London gikk det til helvete

Mye av veibyggingen i Norge skal skje gjennom offentlig privat samarbeid (OPS). Ifølge Lødrup argumenterer regjeringen med at de private selskapene har ansvaret, men det stemmer ikke og trekker fram et eksempel i London hvor tuben ble bygget ut gjennom OPS.

– Det gikk til helvete. De private aktørene trakk seg ut. Til slutt måtte kommunen overta. Det ble 20 millioner dyrere og tok lang tid. Tuben måtte jo pusses opp, folk må på jobb, sier Lødrup.

– Hvorfor må dårlig ideer som har vært på turné i hele verden dra til Norge for å dø? De fleste land er den forkastet OPS.

– Det er ingen genuin risikoflytting fra stat til det private. Vi i fagbevegelsen må være på vakt. Det er lettere å bygge ut veier i Norge enn tuben i London. Det er en fare for at det som er en dårlig idé vil se bra ut til slutt.

Annonse
Annonse