JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Luftambulanse-pilotene blir med over til Babcock

Så godt som alle ambulanseflypilotene i Lufttransport sier ja til å gå over til den nye operatøren Babcock, bekrefter Norsk Flygerforbunds leder Yngve Carlsen.

Sissel M. Rasmussen

tormod@lomedia.no

Da fristen gikk ut ved midnatt natt til fredag var det klart at samtlige av pilotene i dagens tjeneste, med unntak av to som skal gå av med pensjon, blir med over. Det betyr at 96 av 98 piloter har sagt ja til å jobbe i Babcock som overtar driften av luftambulansetjenesten fra 1. juli neste år.

– Vi får se over sommeren hva som skjer med dem som sitter med andre jobbtilbud. Men når det gjelder piloter, er det skapt nødvendig ro, sier Carlsen.

Flygerforbundet og Babcock er enige om avtale som sikrer luftambulanse-pilotene jobb

Haster med teknisk avtale

Forbundslederen har gitt Babcock beskjed om at det haster med å få til en avtale på teknisk side.

– Det kritiske punktet nå er å fjerne usikkerheten rundt de tekniske tjenestene. Jeg forstår at Babcock har fått tildelt tomt på Tromsø lufthavn der de skal bygge en hangar på 3.500 kvadratmeter. De hadde så vidt jeg forstår også møte med teknikerorganisasjon mandag og tirsdag denne uka, sier han.

– Man risikerer at et betydelig antall slutter og dermed ikke klarer å opprettholde beredskap. Uten teknikere går det ingen fly – man må finne en løsning også på teknisk side, sånn at denne kompetansen kommer over. Om dette ikke skjer, har man problemer til høsten, sier Carlsen til FriFagbevegelse.

– 50 flyteknikere har i praksis fått beskjed om at de mister jobben når Babcock tar over, sier fagforeningen

Skjerpede krav til kvalitet

Babcock skriver i en pressemelding fredag at når de overtar, vil de sette elleve nye fly inn i beredskapen. Ett av dem er et jetfly som kan frakte mer personell og utstyr, og som spesielt vil styrke beredskapen på Svalbard.

I tillegg skal det etableres en beredskapsordning for ekstraordinære hendelser slik at mannskap og teknikere kan mobiliseres raskt ved behov.

– For oss er det aller viktigste at pasientene får den tjenesten de har behov for, og at vi leverer det vi har forpliktet oss til i kontrakten. Vi er sikre på at vi vil levere en tjeneste av høy kvalitet i tråd med de skjerpede kravene helsemyndighetene har stilt, og vi er godt i rute med forberedelsene, sier daglig leder Marius Hansen i Babcock Scandinavian AirAmbulance.

Godt fornøyd

Flygerforbundets leder er godt fornøyd med at de med inngåtte avtale ser ut til å ha kommet i mål.

– Vi har med denne avtalen fjernet mye av bekymringen for at tjenesten skal rakne på grunn av pilotmangel. Vi er glad både på vegne av medlemmene og på vegne av befolkningen i distriktet. De har nemlig levd altfor lenge i usikkerhet.

Avtalen bidrar også til at beredskapen vil være stabil i sommer.

– Hvis vi skulle få 20 oppsigelser i august, så vil også dette med inngåtte avtale kunne håndteres, sier Yngve Carlsen.

Enige i forrige uke

Norsk Flygerforbund og NHO Luftfart, som forhandlet på vegne av Babcock, ble i forrige uke enige om en tariffavtale. I avtalen er alle ambulanseflygere som ønsker det, sikret jobb på samme arbeidssted som de har i dag.

– Noen går ned 15,9 prosent i lønn. Det er ikke alle glad for, men det har vært viktig for oss å sikre arbeidsplassene. Motparten har strukket seg langt, sier forbundslederen til FriFagbevegelse. Han retter skytset mot helseministeren.

– Man kan ikke gå ned 16 prosent i lønn hvert sjette år. Man må ha anbudskriterier som gjør at arbeidsplassene sikres, slik Justisdepartementet gjorde på Svalbard, der pilotene fulgte med over i det nye selskapet uten at det var noen virksomhetsoverdragelse.

En annen mulighet er at tjenesten bli insourcet og drevet i statlig regi. Stortinget har vedtatt at denne løsningen skal utredes.

Krisen i luftambulansetjenesten startet i slutten av april. Strid om lønns- og arbeidsvilkårene hos den nye operatøren Babcock, gjorde at 13 piloter sluttet. Det skapte bemanningskrise for Lufttransport, som driver tjenesten i dag, og flere ekstraordinære tiltak måtte settes i verk.

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Annonse
Annonse