Flyambulanseselskapet Babcock sier alt vedlikehold av ambulanseflyene skal skje i Norge når de tar over tjenesten neste sommer.
Øystein Eugene Hermstad (pressefoto)
Krisen i luftambulansen
– 50 flyteknikere har i praksis fått beskjed om at de mister jobben når Babcock tar over, sier fagforeningen
Flyambulanseselskapet Babcock har ikke bestemt hvor mange flyteknikere de trenger eller hvor verkstedene skal være.
yngvil@lomedia.no
De rundt 50 flyteknikerne som i dag sørger for at ambulanseflyene er trygge for pasienter, leger, sykepleiere og piloter, vet ikke om de får fortsette å jobbe med dette når selskapet Babcock etter planen skal ta over luftambulansetjenesten fra neste sommer.
Babcock har foreløpig ikke utlyst noen stillinger for flyteknikere.
Dette er planen for vedlikehold av flyene
Babcock planlegger dette for vedlikehold av ambulanseflyene, opplyser daglig leder i Babcock til FriFagbevegelse:
• Alle verkstedene for vedlikehold av ambulanseflyene skal ligge i Norge.
• Babcock skal ha ett verksted for hovedvedlikehold i Nord-Norge, muligens i Tromsø.
• Det er behov for «et relativt stort antall teknikere i Tromsø», men det er ennå ikke definert hvor mange.
• Babcock vil ha flere flyambulansebaser og kommer der til å ansette flyteknikere som skal gjøre det meste av vedlikeholdet.
• Piloter må gå ned 200.000 kroner i lønn etter anbud
– Verkstedene flyttes ikke til Sverige
Babcock har tidligere gitt motstridende meldinger om hvor verkstedene skal være, og det har kommet fram at de ville flytte vedlikeholdet til Sverige. Nå bekrefter Babcock overfor FriFagbevegelse at alt vedlikehold av ambulanseflyene skal skje i Norge.
– Det er positivt hvis de gjør det, mener leder i fagforeningen Norsk Helikopteransattes Forbund, Øyvind Strøm. Forbundet organiserer de fleste flyteknikerne i Lufttransport Tech som jobber med vedlikehold av ambulanseflyene.
I alt er det ni ambulansefly i Norge, stasjonert i Kirkenes, Alta (2), Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen (2).
Et annet selskap, Norsk Luftambulanse, har vunnet kontrakten om ambulansehelikoptrene.
• Gilbert: – Uansvarlig anbudsrunde ligger bak krisen i luftambulansen
– Babcock har ikke forhandlet med flyteknikerne
Leder Øyvind Strøm i flyteknikernes fagforening sier Babcock ikke har hatt forhandlinger med flyteknikerne i det hele tatt.
– I praksis har de 50 ansatte flyteknikerne som blir berørt, fått beskjed om at de mister jobben neste sommer, sier Strøm til FriFagbevegelse.
Babcock-ledelsen kommenterer det slik:
– Vi skal bygge opp en større vedlikeholdsbase i Tromsø, og der må vi ha dyktige fagfolk. Det vil derfor fortsatt være behov for mange av dem som i dag jobber med vedlikehold i Tromsø, når vi etablerer vår egen base der. Vi skal også ha teknikere på alle flyambulansebasene i Norge, sier Marius Hansen, daglig leder i Babcock, til FriFagbevegelse.
Babcock-ledelsen sier til FriFagbevegelse at flyteknikerne som nå er ansatt i Lufttransport «er dyktige fagfolk som helt sikkert vil stille sterkt når vi på et tidspunkt lyser ut de aktuelle stillingene».
– Vi kommer med nye fly som krever mindre tungt vedlikehold enn flyene som dagens operatør bruker. Derfor legger vi opp til en vedlikeholdsmodell, med lokalt ansatte teknikere på hver base som skal gjøre det meste av vedlikeholdet, i tillegg til et verksted for hovedvedlikehold i Nord-Norge (Tromsø), sier han.
• Norsk Flygerbund: – Urovekkende redegjørelse fra Høie om krisen i luftambulansetjenesten
Pause i forhandlingene om pilotene
I går gjenopptok Norsk Flygerforbund og Babcock lønnsforhandlinger med ambulansepilotenes fagforening. De kom ikke til enighet, og skal møtes igjen 15. juni for å forsøke å bli enige om lønns- og arbeidsvilkår for ambulansepiloter som går over til Babcock.
• Flygerforbundet og Babcock tar pause i forhandlingene om ambulansepilotene
– Flyambulanse bør ikke på anbud
Øyvind Strøm i flyteknikernes fagforening stiller seg kritisk til at denne type samfunnskritiske oppgaver legges ut på anbud.
– Flyambulansetjenesten bør ikke ut på anbud, sier forbundslederen og sammenligner med bilambulansetjenesten. Bilambulansene er en statlig oppgave der staten har egenregi, påpeker han.
– Helseforetakene er ikke villige til å betale norsk tarifflønn. Det bør de holde seg for gode til.
– Dette er sosial dumping i praksis, mener Øyvind Strøm, leder i Norsk Helikopteransattes Forbund.
Et flertall av partiene på Stortinget vil nå ha utredet statlig drift av luftambulansetjenesten, skrev VG før helgen.
• Kommersielle kan stenges ute fra anbudskonkurranser om flere typer velferdstjenester, mener jurist
Dette er saken
• Flyambulanseselskapet Babcock vant anbudet om å drive luftambulansen i Norge.
• 13 ambulansepiloter har sluttet grunnet usikkerhet om lønn- og arbeidsvilkår hos Babcock, og 20 har fått nye jobbtilbud.
• En del piloter risikerer å gå ned 200.000 kroner i årslønn hvis de begynner i Babcock sammenlignet med lønna i dagens flyambulanseselskap.
• Fagbevegelsen, leger og sykepleiere advarer mot at pilotmangelen kan føre til at pasienter ikke får flyambulanse.
• Stortinget hadde høring om krisen i luftambulansen forrige uke.
• Torsdag denne uka skal Stortingets helsekomité bestemme seg for om de skal kreve at regjeringen annullerer Babcocks kontrakt.
Kilder: FriFagbevegelse og NTB
Norsk Helikopteransattes Forbund
• Forbund som organiserer mekanikere, teknikere og kontoransatte som jobber i norske helikopterselskaper og vedlikeholdsorganisasjoner.
• Har rundt 750 medlemmer.
• Forbundet er ikke tilknyttet hovedorganisasjoner som LO eller YS. Er et frittstående og partipolitisk uavhengig forbund med direkte forhandlingsrett mot NHO.
• NHF ble stiftet i 1984.
Norsk Helikopteransattes Forbund
• Forbund som organiserer mekanikere, teknikere og kontoransatte som jobber i norske helikopterselskaper og vedlikeholdsorganisasjoner.
• Har rundt 750 medlemmer.
• Forbundet er ikke tilknyttet hovedorganisasjoner som LO eller YS. Er et frittstående og partipolitisk uavhengig forbund med direkte forhandlingsrett mot NHO.
• NHF ble stiftet i 1984.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin