JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flygerforbundet og Babcock tar en pause i forhandlingene om luftambulanse-pilotenes skjebne

Forhandlingene om en tariffavtale for piloter som blir med over fra Lufttransport til Babcock er satt på pause fram til 15. juni.
Leder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund.

Leder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund.

Sissel M. Rasmussen

Det melder NRK mandag ettermiddag.

– Vi er i dialog og møtes igjen 15. juni, bekrefter forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund overfor NTB.

– For øvrig er partene enige om å ikke omtale de pågående forhandlingene, skriver han i en tekstmelding.

Flygerforbundet (LO), Babcock og NHO møttes mandag til forhandlinger om en tariffavtale som kan bidra til å løse bemanningskrisen for luftambulansen.

Politikerne advares mot luftambulansekollaps – KrF sitter på gjerdet i saken

Forhandlingsoppstarten fant sted tre dager før Stortinget skal avgjøre om de vil annullere kontrakten med det britiskeide selskapet Babcock, slik Rødt har foreslått.

Ap, SV og Sp har tidligere tatt til orde for at kontrakten må oppheves. KrF kan sørge for flertall, men har ikke bestemt seg, sa KrF-politiker og leder i helse- og omsorgskomiteen, Olaug Bollestad til Dagsrevyen etter en høring om saken torsdag forrige uke.

Frykter for jobbsikkerheten

Den tilspissede konflikten dreier seg om hva som skal skje med pilotene som i dag er ansatt i selskapet Lufttransport, når Babcock tar over anbudet for luftambulansetjenesten fra 1. juli 2019.

– Jeg håper at man kommer på plass med en tariffavtale som begge parter kan være enige om, uttalte administrerende direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, i forkant av forhandlingene.

De rundt 110 ansatte i Lufttransport har tidligere reagert på at Babcock tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten. Ettersom det ikke ble stilt krav til virksomhetsoverdragelse i anbudet, må pilotene søke på sin egen stilling når Babcock overtar tjenesten.

Pilotflukt: Må gå ned 200 000 kroner i lønn etter anbud. Nesten en tredjedel kan forlate luftambulansen

Varierende beredskap

– Å sette seg ved forhandlingsbordet nå er et steg i riktig retning, men det løser ikke grunnen til at krisen har oppstått: Det at regjeringen ikke lyttet til gjentatte advarsler og sikret at erfaring og kompetanse ble med videre til ny operatør gjennom krav til virksomhetsoverdragelse, uttalte Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund til VG for to uker siden.

Forbundet og Babcock har også tidligere forhandlet om overføring av pilotene, men disse brøt sammen i april. Den usikre situasjonen har ført til pilotmangel og nedsatt beredskap etter at flere piloter har søkt seg over til andre jobber, mens andre har vært sykmeldt.

Ny luftambulanse vant anbud med dårligere beredskap enn konkurrenten

Norsk Flygerbund: – Urovekkende redegjørelse fra Høie om krisen i luftambulansetjenesten

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Fakta om krisen i luftambulansetjenesten

• Ambulanseflyene frakter cirka 9.000 pasienter i året, og dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster om lag 400 millioner kroner i året.

• Siden 1988 har luftambulansetjenesten vært organisert og fullfinansiert som en nasjonal statlig tjeneste. Norges fire helseforetak har ansvaret for den operative driften av denne tjenesten.

• I alt finnes det ni ambulansefly i Norge, stasjonert i Kirkenes, Alta (2), Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen (2).

• I juni 2017 ble det klart at det britiskeide selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten over Lufttransport FW, som har drevet tjenesten i 25 år.

• Kontrakten starter 1. juli 2019 og går til 2025 med mulig forlengelse til 2030. Selskapet driver i tillegg luftambulansetjenesten i Sverige og Finland.

• Babcock SAAs anbud skal ha vært om lag 47 millioner kroner billigere i året enn tilbudet fra Lufttransport.

• De rundt 110 ansatte i Lufttransport har reagert på at Babcock SAA tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten.

• Det ble heller ikke stilt krav til virksomhetsoverdragelse i anbudet, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock SAA tar over i juli 2019.

• Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock SAA om overføring av pilotene, brøt sammen i april i år. Etter det begynte ansatte i Lufttransport å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb.

• Nye forhandlinger startet mandag 28. mai, men mandag ettermiddag ble det besluttet en pause i forhandlingene fram til 15. juni.

• Terry Reid i eierselskapet Babcock International har også informert Lufttransport om at vedlikeholdet av ambulanseflyene flyttes fra Norge til Østersund i Sverige. Dermed mister 35 ansatte i Tromsø jobben.

• Rødt har foreslått å annullere kontrakten med Babcock og forlenge avtalen med Lufttransport og forberede offentlig drift av tjenesten på sikt. Stortinget skal ta stilling til forslaget torsdag 31. mai.

(Kilder: Lufttransport, NTB, NRK, Nordlys)

Annonse
Annonse

Fakta om krisen i luftambulansetjenesten

• Ambulanseflyene frakter cirka 9.000 pasienter i året, og dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster om lag 400 millioner kroner i året.

• Siden 1988 har luftambulansetjenesten vært organisert og fullfinansiert som en nasjonal statlig tjeneste. Norges fire helseforetak har ansvaret for den operative driften av denne tjenesten.

• I alt finnes det ni ambulansefly i Norge, stasjonert i Kirkenes, Alta (2), Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen (2).

• I juni 2017 ble det klart at det britiskeide selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten over Lufttransport FW, som har drevet tjenesten i 25 år.

• Kontrakten starter 1. juli 2019 og går til 2025 med mulig forlengelse til 2030. Selskapet driver i tillegg luftambulansetjenesten i Sverige og Finland.

• Babcock SAAs anbud skal ha vært om lag 47 millioner kroner billigere i året enn tilbudet fra Lufttransport.

• De rundt 110 ansatte i Lufttransport har reagert på at Babcock SAA tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten.

• Det ble heller ikke stilt krav til virksomhetsoverdragelse i anbudet, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock SAA tar over i juli 2019.

• Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock SAA om overføring av pilotene, brøt sammen i april i år. Etter det begynte ansatte i Lufttransport å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb.

• Nye forhandlinger startet mandag 28. mai, men mandag ettermiddag ble det besluttet en pause i forhandlingene fram til 15. juni.

• Terry Reid i eierselskapet Babcock International har også informert Lufttransport om at vedlikeholdet av ambulanseflyene flyttes fra Norge til Østersund i Sverige. Dermed mister 35 ansatte i Tromsø jobben.

• Rødt har foreslått å annullere kontrakten med Babcock og forlenge avtalen med Lufttransport og forberede offentlig drift av tjenesten på sikt. Stortinget skal ta stilling til forslaget torsdag 31. mai.

(Kilder: Lufttransport, NTB, NRK, Nordlys)