JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flygerforbundet og Babcock er enige om avtale som sikrer luftambulanse-pilotene jobb

Det er enighet i lønnsforhandlingene mellom Norsk Flygerforbund og Babcock. Flygerforbundet mener tilliten til helsemyndighetene er svekket.

Sissel M. Rasmussen

– Jeg er glad for at vi har kommet til enighet. Dette er et bidrag til at denne krisen kanskje vil gå over. Det skaper stabilitet og ro. Det er et viktig skritt, sier forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund til NTB.

Flygerforbundet og NHO Luftfart, som forhandler på vegne av Babcock, gjenopptok forhandlingene om en tariffavtale tirsdag morgen og meldte om enighet litt før klokken 3.30 natt til onsdag.

I avtalen er alle ambulanseflygere som ønsker det, sikret jobb på samme arbeidssted som de har i dag. Norsk Flygerforbund har akseptert reduserte lønns- og arbeidsvilkår.

Administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart mener partene har klart å rydde opp i en vanskelig politisk situasjon.

– Babcock har vært lydhør overfor politiske signaler, og jeg vil berømme dem for å ha strukket seg langt for å få på plass en avtale som sikrer videreføring av erfaring og kompetanse i flyambulansetjenesten. Vi mener avtalene partene har kommet fram til, inneholder de vilkår som er nødvendig for å skape ro rundt tjenesten, sier Lothe i en pressemelding.

Dette er avtalen

• Alle de 98 pilotene som er ansatt hos dagens operatør, tilbys jobb i Babcock.

• Partene er enige om at tariffavtalen som er forhandlet fram, skal gjelde for piloter som ansettes i BSAA (Babcock Scandinavian AirAmbulance AS)

• Babcocks lønnsmodell for piloter legges til grunn for lønnsfastsettelsen. For de best betalte i dagens tjeneste vil dette medføre en lønnsreduksjon, men ingen skal gå ned mer enn 15,9 prosent i lønn. De med lavest lønn i dag vil få en lønnsøkning på 11,2 prosent.

• Pilotene går inn i Babcocks innskuddspensjonsordning med 5 prosent innskudd fra første krone opp til 12G, med tillegg på 18,3 prosent for inntekt fra 7,1G inntil 12G.

(Kilde: NHO Luftfart)

Luftambulanse-piloten Arnfred har ventet ett år på svar

Frustrert og irritert

Til tross for enigheten kritiserer Carlsen helseminister Bent Høie (H).

– Samtidig stikkes det ikke under en stol at vi er betydelig frustrert og irritert på helseministeren som ikke har bidratt stort til å løse denne krisen. Dette har han overlatt til partene. Det er vi som har kommet til denne avtalen. Han har sittet fullstendig stille, sier Carlsen, som mener tilliten til helsemyndighetene er betydelig svekket etter forhandlingene.

Bent Høie sier til NTB at han er glad for at partene har blitt enige, og at begge har strukket seg langt for å oppnå det.

– Jeg har gjort det som er mitt hovedansvar: Å sørge for at konflikten i minst mulig grad går ut over pasientene. Det er satt inn nødvendig ekstratiltak for å kompensere for at Lufttransport ikke har kunnet ha alle flyene på vingene, sier Høie om Carlsens kritikk.

– Ulike oppfatninger

Ambulanseflystriden har blitt en stor politisk sak og ført til et sterkt press på Høie om å sikre beredskapen i den livsviktige ambulanseflytjenesten. For to uker siden samlet opposisjonen seg om en instruks til Høie om å sikre at «erfaring og kompetanse i dagens luftambulansetjeneste videreføres».

– Høie har ikke gjort det han burde for å sørge for at det lykkes, sier Carlsen.

– Den andre parten i forhandlinger peker på politiske signaler som en begrunnelse for at de strakte seg langt og ble enige, så det er nok litt ulike oppfatninger, svarer Høie.

Lufttransport om luftambulanse-anbudet: – Vi føler oss lurt

Pasientene viktig

Hensynet til pasientene har vært viktig for begge parter i forhandlingene.

– Det er helt avgjørende at pasienter kommer seg raskest mulig til sykehus når de trenger hjelp, uansett hvor i landet de bor. Vi håper at denne avtalen bidrar til at alle de 98 pilotene i dagens tjeneste kommer over til BSAA og fortsetter i tjenesten, slik at befolkningen, spesielt i Nord-Norge, får den beredskapen de har krav på, sier daglig leder Marius Hansen i Babcock Scandinavian AirAmbulance AS (BSAA) i en pressemelding.

Alle de 98 pilotene som er ansatt hos dagens operatør, vil bli tilbudt jobb i Babcock. Partene er også enige om at den fremforhandlede tariffavtalen skal gjelde for piloter som ansettes i BSAA.

Strandet

Den forrige forhandlingsrunden mellom Babcock og pilotene strandet i slutten av april. Det var etter at Babcock ikke fikk gjennomslag for et krav om at pilotene og fagforeningen fraskriver seg retten til å gå til sak for å beholde lønna og arbeidsvilkårene de har hos Lufttransport.

Etter bruddet valgte flere piloter å slutte på grunn av misnøye og usikkerhet rundt arbeidsbetingelsene hos Babcock.

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Fakta om striden i luftambulansetjenesten

• Det svensk-britiske selskapet Babcock SAA vant i fjor anbudskonkurransen om å drive ambulansefly i Norge. Selskapet Lufttransport har kontrakt til å drive tjenesten fram til juli neste år når Babcock overtar.

• Babcock har tilbudt alle piloter i Lufttransport jobb, men både piloter og teknikere er misfornøyd med betingelsene de ble tilbudt og er også kritiske til bemanningsnivået.

• Forhandlinger mellom Norsk Flygerforbund og NHO Luftfart om lønns- og arbeidsvilkår for piloter i Babcock, brøt sammen i april. De ble i mai enige om å gjenoppta forhandlingene. De møttes fredag, mandag og tirsdag. Natt til onsdag kom de til enighet.

• 13 piloter har sluttet i Lufttransport etter at selskapet tapte anbudet, og flere snuser på andre jobber. Det har gjort det vanskelig for selskapet å opprettholde normal drift og beredskap, og det regionale helseforetaket Helse Nord har måttet hente hjelp blant annet fra Forsvaret for å sikre beredskapen.

• Politisk er det strid om det offentlige burde stilt krav om virksomhetsoverdragelse i forbindelse med anbudskonkurransen. Det ville betydd at selskapet som vant konkurransen, måtte overta de ansatte med i hovedsak de samme lønns- og arbeidsvilkårene som de har i dag.

• Stortinget har pålagt regjeringen å «sikre at erfaring og kompetanse i dagens luftambulansetjeneste videreføres». Det heter videre at det kan skje «gjennom forhandlinger med operatør, gjennom ny anbudsrunde med krav om virksomhetsoverdragelse eller på annen egnet måte».

• Kontroll- og konstitusjonskomiteen har dessuten sendt ni spørsmål til helseminister Bent Høie (H) om anskaffelsesprosessen.

• Natt til onsdag kom partene til enighet i forhandlingene.

Warning
Annonse
Annonse

Fakta om striden i luftambulansetjenesten

• Det svensk-britiske selskapet Babcock SAA vant i fjor anbudskonkurransen om å drive ambulansefly i Norge. Selskapet Lufttransport har kontrakt til å drive tjenesten fram til juli neste år når Babcock overtar.

• Babcock har tilbudt alle piloter i Lufttransport jobb, men både piloter og teknikere er misfornøyd med betingelsene de ble tilbudt og er også kritiske til bemanningsnivået.

• Forhandlinger mellom Norsk Flygerforbund og NHO Luftfart om lønns- og arbeidsvilkår for piloter i Babcock, brøt sammen i april. De ble i mai enige om å gjenoppta forhandlingene. De møttes fredag, mandag og tirsdag. Natt til onsdag kom de til enighet.

• 13 piloter har sluttet i Lufttransport etter at selskapet tapte anbudet, og flere snuser på andre jobber. Det har gjort det vanskelig for selskapet å opprettholde normal drift og beredskap, og det regionale helseforetaket Helse Nord har måttet hente hjelp blant annet fra Forsvaret for å sikre beredskapen.

• Politisk er det strid om det offentlige burde stilt krav om virksomhetsoverdragelse i forbindelse med anbudskonkurransen. Det ville betydd at selskapet som vant konkurransen, måtte overta de ansatte med i hovedsak de samme lønns- og arbeidsvilkårene som de har i dag.

• Stortinget har pålagt regjeringen å «sikre at erfaring og kompetanse i dagens luftambulansetjeneste videreføres». Det heter videre at det kan skje «gjennom forhandlinger med operatør, gjennom ny anbudsrunde med krav om virksomhetsoverdragelse eller på annen egnet måte».

• Kontroll- og konstitusjonskomiteen har dessuten sendt ni spørsmål til helseminister Bent Høie (H) om anskaffelsesprosessen.

• Natt til onsdag kom partene til enighet i forhandlingene.