Lufttransport om luftambulanse-anbudet: – Vi føler oss lurt
Mens Babcock nå forhandler med ambulanseflypilotene om lønnsnivået til neste år, måtte selskapet som tapte anbudet tilby dagens tariff.
Sissel M. Rasmussen
– Det virker som ting var rigget rett og slett – når vi har en tariffavtale å forholde oss til, og det kan komme noen med to tomme hender og velge den tariffavtalen de vil ha, sier Frank Wilhelmsen til NTB.
Han er administrerende direktør i Lufttransport, selskapet som i dag driver ambulanseflytjenesten, men som tapte anbudet om videre drift til britiskeide Babcock.
Fredag og mandag sitter den kommende operatøren på nytt i forhandlinger med Flygerforbundet om lønnsvilkårene fra 1. juli neste år, når driften overføres.
Wilhelmsen peker på at de ble bedt om å levere ut informasjon om lønnsbetingelsene sine til konkurrenten underveis i anbudsprosessen.
– Da er det jo veldig enkelt: Fly og alt det andre koster stort sett det samme hos alle. Så kan de se lønnsnivåene, og se hvor de må plassere seg. Jeg tror jo ikke at de hadde lyst til å gå så lavt ned på lønnsnivå som de gjorde. Men det var de nødt til å gjøre for å slå oss, sier han.
Helseforetaket Luftambulansetjenesten, som har hatt ansvar for anbudet, avviser kritikken og mener at det beste tilbudet vant (les deres kommentarer nederst i saken).
• Luftambulansekrisen: Piloter tilbudt 40.000 kroner for null sykefravær
– Umulig å vinne
Den politiske striden om luftambulansesaken har i stor grad handlet om hvorvidt det burde vært stilt krav om virksomhetsoverdragelse i anbudet, noe som ville ha sørget for at dagens tariffavtale ble overført til ny operatør.
Siden den nye operatøren Babcock ikke la virksomhetsoverdragelse til grunn i sitt anbud, men samtidig fikk innsyn i lønnsbetingelsene, mener Lufttransport at konkurrenten fikk en klar fordel.
– Utfordringen er at anbudet var utformet på en sånn måte at det rett og slett virker som det var helt umulig for oss å vinne. Jeg må innrømme at vi føler oss ganske lurt i denne prosessen, sier Wilhelmsen.
Lufttransport har ennå ikke bestemt seg for om de vil ta saken for retten, noe som er blitt mer aktuelt etter at nye opplysninger om anbudsprosessen er blitt gjort kjent i mediene de siste ukene.
– Nå har det kommet fram så mye grums at man bør innse at man i hvert fall burde granske den anskaffelsen. Og egentlig så burde man innse at dette har gått for galt og at man burde begynne på nytt, sier han.
I forrige uke foreslo Rødt å annullere anbudet, men fikk ikke med seg stortingsflertallet. Stortinget vedtok imidlertid at helseminister Bent Høie (H) blant annet må offentliggjøre hvilke kvalitetsvurderinger som lå til grunn for anbudsrunden, men utfallet av vedtaket er ennå ikke avklart.
– Flyprisene ikke like
Det er det statlige helseforetaket Luftambulansetjenesten som har hatt ansvar for anbudsprosessen.
– Jeg registrerer kritikken av anbudsprosessen fra tapende part i konkurransen. Lufttransport tapte konkurransen etter tre tilbudsrunder og to forhandlingsrunder. Tilbudene fra Lufttransport var marginalt best på kvalitet og betydelig dyrere enn konkurrentens tilbud. I sum vant da beste tilbud fra Babcock anbudskonkurransen, skriver administrerende direktør Øivind Juell i Luftambulansetjenesten i en epost til NTB.
Han sier at Luftambulansetjenestens erfaring er at påstanden om at «fly og alt det andre koster stort sett det samme» er feil.
– Store internasjonale aktører får bedre priser enn relativt små nasjonale. Det var jo også slik i ambulanseflyanskaffelsen at Lufttransport tilbød egne brukte ambulansefly i sitt anbud. Brukte fly bør være rimeligere enn nye. Til tross for det var tilbudene fra Lufttransport dyrere enn vinnende tilbud som inneholdt utelukkende nye fly, sier Juell.
Han mener at utleveringen av lønnsbetingelsene var nødvendig i tilfelle reglene for virksomhetsoverdragelse skulle komme til anvendelse.
– Det er ikke mulig å avgjøre om disse reglene kommer til anvendelse før etter at kontrakt er tildelt, signert, og iverksatt, og en ser hva som blir med over av personell og driftsmidler til ny operatør, sier Juell.
Les også:
• Stortingets vaktbikkje krever at Høie svarer på ni spørsmål om luftambulanse-anbudet
• Luftambulanse-strid med Babcock også i Sverige
• Ny luftambulanse vant anbud med dårligere beredskap enn konkurrenten
• Babcock kan overta driften av en flyambulansebase i september
Fakta om krisen i luftambulansetjenesten
• Det svensk-britiske selskapet Babcock SAA vant i fjor anbudskonkurransen om å drive ambulansefly i Norge. Selskapet Lufttransport har kontrakt til å drive tjenesten fram til juli neste år, når Babcock overtar.
• Babcock har tilbudt alle piloter i Lufttransport jobb, men både piloter og teknikere er misfornøyd med betingelsene de ble tilbudt og er også kritiske til bemanningsnivået.
• Forhandlinger mellom Norsk Flygerforbund og NHO Luftfart om lønns- og arbeidsvilkår for piloter i Babcock, brøt sammen i april. De ble i mai enige om å gjenoppta forhandlingene, og møtes fredag og mandag.
• 13 piloter har sluttet i Lufttransport etter at selskapet tapte anbudet, og flere snuser på andre jobber. Det har gjort det vanskelig for selskapet å opprettholde normal drift og beredskap, og det regionale helseforetaket Helse Nord har måttet hente hjelp blant annet fra Forsvaret for å sikre beredskapen.
• Politisk er det strid om det offentlige burde stilt krav om virksomhetsoverdragelse i forbindelse med anbudskonkurransen. Det ville betydd at selskapet som vant konkurransen, måtte overta de ansatte med i hovedsak de samme lønns- og arbeidsvilkårene som de har i dag.
• Stortinget har pålagt regjeringen å «sikre at erfaring og kompetanse i dagens luftambulansetjeneste videreføres». Det heter videre at det kan skje «gjennom forhandlinger med operatør, gjennom ny anbudsrunde med krav om virksomhetsoverdragelse eller på annen egnet måte».
• Kontroll- og konstitusjonskomiteen har dessuten sendt ni spørsmål til helseminister Bent Høie (H) om anskaffelsesprosessen. (NTB)
Flere saker
Fakta om krisen i luftambulansetjenesten
• Det svensk-britiske selskapet Babcock SAA vant i fjor anbudskonkurransen om å drive ambulansefly i Norge. Selskapet Lufttransport har kontrakt til å drive tjenesten fram til juli neste år, når Babcock overtar.
• Babcock har tilbudt alle piloter i Lufttransport jobb, men både piloter og teknikere er misfornøyd med betingelsene de ble tilbudt og er også kritiske til bemanningsnivået.
• Forhandlinger mellom Norsk Flygerforbund og NHO Luftfart om lønns- og arbeidsvilkår for piloter i Babcock, brøt sammen i april. De ble i mai enige om å gjenoppta forhandlingene, og møtes fredag og mandag.
• 13 piloter har sluttet i Lufttransport etter at selskapet tapte anbudet, og flere snuser på andre jobber. Det har gjort det vanskelig for selskapet å opprettholde normal drift og beredskap, og det regionale helseforetaket Helse Nord har måttet hente hjelp blant annet fra Forsvaret for å sikre beredskapen.
• Politisk er det strid om det offentlige burde stilt krav om virksomhetsoverdragelse i forbindelse med anbudskonkurransen. Det ville betydd at selskapet som vant konkurransen, måtte overta de ansatte med i hovedsak de samme lønns- og arbeidsvilkårene som de har i dag.
• Stortinget har pålagt regjeringen å «sikre at erfaring og kompetanse i dagens luftambulansetjeneste videreføres». Det heter videre at det kan skje «gjennom forhandlinger med operatør, gjennom ny anbudsrunde med krav om virksomhetsoverdragelse eller på annen egnet måte».
• Kontroll- og konstitusjonskomiteen har dessuten sendt ni spørsmål til helseminister Bent Høie (H) om anskaffelsesprosessen. (NTB)