Yngve Carlsen
Sissel M. Rasmussen
Koronaviruset:
Luftfarten er i krise. Nå trengs det tiltak for å berge flyselskapene, mener forbundsleder
Koronaviruset slår ut hele luftfarten. Leder Yngve Carlsen i Flygerforbundet frykter konkurser.
helge@lomedia.no
En hel global industri rammes av at folk er tvunget til å slutte å reise. Omfanget av krisen illustreres godt ved at flyselskapet Lufthansa har satt halvparten av sine fly på bakken. Ryanair kutter en fjerdedel av sine fly.
Norwegian kansellerer 3.000 avganger i mars. Problemene er ikke små fra før. Aksjekursen stuper.
SAS kansellerer 2.000 avganger bare i mars.
Koronaviruset slår ut hele luftfarten, mener pilotene i LO.
p
– Ja, situasjonen er svært alvorlig. Og det går raskt. Det sier seg selv når folk slutter å reise, konserter avlyses, kinoer stenger, bedriftene utsteder reiseforbud, folk beordres til hjemmekontor. Det er altså en eskalerende situasjon som gjør det svært dramatisk for flyselskapene, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.
Eskalerende situasjon
Nå håper han myndighetene har forstått hvor alvorlig dette er.
Onsdag presenterte finansminister Jan Tore Sanner (H) tiltak som skal settes inn for å gi nødhjelp til et næringsliv som lider.
Han vil komme tilbake til tiltakene som skal hjelpe luftfarten på fredag.
De må komme, mener Carlsen.
– Vi snakker tross alt om en global transportinfrastruktur som nasjonen Norge er helt avhengig og som plutselig befinner seg i en dyp krise på grunn av en ytre hendelse, sier han.
– Jeg vil anbefale regjeringen å legge vekk regelboka og gjøre det som kreves. I denne krisen vil luftfart og reiseliv være først ute. Resten av økonomien følger etter. I ytterste konsekvens vil flyselskapene som leverer infrastrukturen stå i fare for å forsvinne, legger han til.
Er bekymret
Carlsen satt selv i regjeringens «Luftfartsutvalg», som leverte en offentlig utredning om luftfart så sent som i desember. En av utvalgets sentrale anbefalinger er behovet for å ta fram en nasjonal luftfartsstrategi.
Hans bekymring er at mangel på strategi gjør det vanskeligere å håndtere dagens krise.
– Det mangler en forståelse av luftfartens kompleksitet på politisk nivå. En slik forståelse er avgjørende for å kunne håndtere denne alvorlige krisen, sier han.
Han avviser at han snakker for sin syke mor.
– Her er det rett og slett snakk om å sikre en helt samfunnskritisk transportinfrastruktur i luften, som vårt bosetningsmønster og vår næringsstruktur er helt avhengig av, mener han.
For å gi en håndsrekning til luftfarten ser han flere klare ting som må gjøres umiddelbart:
* Kutte flypassasjeravgiften og kutte i CO₂-avgiften midlertidig.
* Være forberedt på å stille raske lån tilgjengelig, eventuelt gjøre skattemessige grep som kan lette situasjonen.
– Konsekvensene av å ikke ta nødvendige grep kan være uoverskuelige, påpeker han.
Forstå alvoret
SAS har for eksempel foreslått at samtlige ansatte skal jobbe 80 prosent og motta 80 prosent lønn. Dette diskuteres nå med de tillitsvalgte.
p
– Men det flyselskapene makter å gjøre selv kommer ikke til å være nok. Vi vil måtte forvente at situasjonen kan bli enda mer krevende. Det vil bare bli verre og verre, påpeker han.
– Burde regjeringen grepet inn allerede?
– Jeg har respekt for at finansministeren og embetsverket nå sitter og vurderer hva som kreves. Mitt anliggende er at de må ta inn over seg omfanget av denne krisen. Dette er en såkalt «alle mann på dekk»-situasjon. Konsekvensene av å ikke gjøre det som kreves er åpenbar. Det trenger vi ikke engang å snakke om, sier Yngve Carlsen.
Mest lest
Butikken utlyste fire stillinger på 20 prosent. Da slo Grethe alarm
ORDNA FORHOLD: Med tariffavtale fikk Lars Hansen bedre lønn og ulempetillegg for å jobbe kvelder og helger.
Brian Cliff Olguin
Lars ble tilbudt 100.000 kroner i bonus, men sa nei. Han angrer ikke
UTSLITTE: – Arbeidspresset har bare økt og økt, og pakkene er blitt flere og tyngre. Men det er folk som har det verre enn meg. Noen kommer hjem helt utslitt, og klarer ingenting, sier Vigdis Pedersen. Nå ser hun frem til å gå av med pensjon til sommeren.
Alf Ragnar Olsen
Vigdis har jobba i Posten siden 1981. Nå blir hun sett på som en byrde
Elisabeth Thoresen i AAP-aksjonen forteller at karensåret har ført
Nanna Aanes Wolden
Regjeringen skroter «året uten penger» for syke og skadde som ikke er ferdig avklart i Nav
LEI AV Å BLI LURT: Sylwester Niznik sier han må sjekke alt, og kjempe for seg selv. Han skulle gjerne byttet ut jobben i bemanningsbyrå med fast jobb hos en stor entreprenør.
Håvard Sæbø
Sylwester (34) vet bare når han har ferie, ikke om han skal jobbe i morgen eller neste uke
Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.
Hanna Skotheim
Etter 40 år i barnevernet gikk Solfrid til lokalavisa og slo alarm. Så sa hun opp jobben
SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.
Nina Hanssen
Arnett og Eddie soner i «norsk» fengsel i USA. De mener livet har forandret seg helt
– Dagens pensjonssystem rammer dem med de tyngste jobbene, fastslår NNN-leder Anne Berit Aker Hansen.
Helge Rønning Birkelund
Folk med de tyngste jobbene har ikke råd til å gå av med pensjon, mener forbundsleder
– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.
Werner Juvik
Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp
Ifølge valgforsker Johannes Bergh har Ap og Sp mistet oppslutning mye raskere enn det som er vanlig etter et regjeringsskifte.
Tri Nguyen Dinh
Ny måling: Velgerne svikter de rødgrønne – flertallet ryker
KLUBBLEDER. Kim Olav Johansen er klubbleder for EL og IT Forbundet ved el- og automasjonsavdelinga ved Norske Skogs fabrikk i Skogn.
Knut Viggen
Nestleder i elektriker-fagforening risikerer å få sparken i Norske Skog
NY LØNN: Økt kjøpekraft var et hovedkrav da forhandlingene startet for over 3 200 industriarbeidere. Bildet er tatt hos Trelleborg Offshore.
Arkivfoto: Tonje Paulsen Solem
Her er den nye lønna til industriarbeiderne
Rentenivået vil påvirke alle som har boliglån. Her er et knippe boliger på Grefsen i Oslo
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Revidert nasjonalbudsjett: Slik påvirker det lommeboken
Krister Sørbø, VG/NTB
Ut mot lønninger i næringslivet: – Grådigheten nærmer seg et nivå vi ikke har sett før
Pål Lønseth, sjef for Økokrim, viser til flere eksempler der flyktninger arbeider svart.
Guro Gulstuen Nordhagen
Ukrainske flyktninger havner i kriminelle nettverk når de skal skaffe seg jobb, frykter politiet
Kommentar
Kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik (Sp) vil ikke love økte bostøtte.
Leif Martin Kirknes
«Det er på høy tid å forbedre ordningen med bostøtte»
OLJESERVICE: Forhandlingene for oljeserviceansatte starter i dag. Blant dem er de ansatte ved Aker Solutions i Ågotnes. Bildet er fra Aker Solutions i Egersund, og er kun en illustrasjon.
Arkivfoto: Erlend Angelo
Brudd i forhandlingene for flere tusen oljearbeidere
VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.
Håvard Sæbø
Christian jubler etter fem års kamp: Nå får lageransatte i apoteket opptil 100.000 mer i lønn
LYNGEN-GJENG I TROMSØ: Unge fra Lyngen har fast treffpunkt i Tromsø gjennom Aktiv Lyngen. Sindre Nyseth (foran). Bak fra venstre: Oddbjørn Strand, Runar Strand, Anna Wangemert og Mathias Lind. Bak står Thomas Wedege som er fast ansatt i prosjektet på sjuende året.
Kari Kløvstad
Nær halvparten av elevene droppet ut av videregående – så snudde kommunen trenden
Debatt
Nå må LO svare på om det er greit at utdanningsgruppene i staten sakker akterut, for sjette lønnsoppgjør på rad, skriver Guro Elisabeth Lind.
Ole Palmstrøm