JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Yngve Carlsen

Yngve Carlsen

Sissel M. Rasmussen

Koronaviruset:

Luftfarten er i krise. Nå trengs det tiltak for å berge flyselskapene, mener forbundsleder

Koronaviruset slår ut hele luftfarten. Leder Yngve Carlsen i Flygerforbundet frykter konkurser.



11.03.2020
08:48
11.03.2020 09:05

helge@lomedia.no

En hel global industri rammes av at folk er tvunget til å slutte å reise. Omfanget av krisen illustreres godt ved at flyselskapet Lufthansa har satt halvparten av sine fly på bakken. Ryanair kutter en fjerdedel av sine fly.

Norwegian kansellerer 3.000 avganger i mars. Problemene er ikke små fra før. Aksjekursen stuper.

SAS kansellerer 2.000 avganger bare i mars.

Koronaviruset slår ut hele luftfarten, mener pilotene i LO.

p

– Ja, situasjonen er svært alvorlig. Og det går raskt. Det sier seg selv når folk slutter å reise, konserter avlyses, kinoer stenger, bedriftene utsteder reiseforbud, folk beordres til hjemmekontor. Det er altså en eskalerende situasjon som gjør det svært dramatisk for flyselskapene, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

Eskalerende situasjon

Nå håper han myndighetene har forstått hvor alvorlig dette er.

Onsdag presenterte finansminister Jan Tore Sanner (H) tiltak som skal settes inn for å gi nødhjelp til et næringsliv som lider.

Han vil komme tilbake til tiltakene som skal hjelpe luftfarten på fredag.

De må komme, mener Carlsen.

– Vi snakker tross alt om en global transportinfrastruktur som nasjonen Norge er helt avhengig og som plutselig befinner seg i en dyp krise på grunn av en ytre hendelse, sier han.

– Jeg vil anbefale regjeringen å legge vekk regelboka og gjøre det som kreves. I denne krisen vil luftfart og reiseliv være først ute. Resten av økonomien følger etter. I ytterste konsekvens vil flyselskapene som leverer infrastrukturen stå i fare for å forsvinne, legger han til.

Er bekymret

Carlsen satt selv i regjeringens «Luftfartsutvalg», som leverte en offentlig utredning om luftfart så sent som i desember. En av utvalgets sentrale anbefalinger er behovet for å ta fram en nasjonal luftfartsstrategi.

Hans bekymring er at mangel på strategi gjør det vanskeligere å håndtere dagens krise.

– Det mangler en forståelse av luftfartens kompleksitet på politisk nivå. En slik forståelse er avgjørende for å kunne håndtere denne alvorlige krisen, sier han.

Han avviser at han snakker for sin syke mor.

– Her er det rett og slett snakk om å sikre en helt samfunnskritisk transportinfrastruktur i luften, som vårt bosetningsmønster og vår næringsstruktur er helt avhengig av, mener han.

For å gi en håndsrekning til luftfarten ser han flere klare ting som må gjøres umiddelbart:

* Kutte flypassasjeravgiften og kutte i CO₂-avgiften midlertidig.

* Være forberedt på å stille raske lån tilgjengelig, eventuelt gjøre skattemessige grep som kan lette situasjonen.

– Konsekvensene av å ikke ta nødvendige grep kan være uoverskuelige, påpeker han.

Forstå alvoret

SAS har for eksempel foreslått at samtlige ansatte skal jobbe 80 prosent og motta 80 prosent lønn. Dette diskuteres nå med de tillitsvalgte.

p

– Men det flyselskapene makter å gjøre selv kommer ikke til å være nok. Vi vil måtte forvente at situasjonen kan bli enda mer krevende. Det vil bare bli verre og verre, påpeker han.

– Burde regjeringen grepet inn allerede?

– Jeg har respekt for at finansministeren og embetsverket nå sitter og vurderer hva som kreves. Mitt anliggende er at de må ta inn over seg omfanget av denne krisen. Dette er en såkalt «alle mann på dekk»-situasjon. Konsekvensene av å ikke gjøre det som kreves er åpenbar. Det trenger vi ikke engang å snakke om, sier Yngve Carlsen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
11.03.2020
08:48
11.03.2020 09:05



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

– Syke og uføre mennesker mister all sin inntekt, ofte over natten og uten noe varsel. De orker ikke mer

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Håvard Sæbø

Ansatte i oljeservice får ny lønn. Her er resultatet

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

Jan-Erik Østlie

Midt i streiken har to store vaktselskaper permittert sine hovedtillitsvalgte: – Rystende

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Hovedtillitsvalgt Robert Ball i Securitas er 60 prosent permittert.

Hovedtillitsvalgt Robert Ball i Securitas er 60 prosent permittert.

Brian Cliff Olguin

Securitas permitterer klubbleder Robert midt under vekterstreiken

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform


Flere saker