JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Yngve Carlsen

Yngve Carlsen

Sissel M. Rasmussen

Koronaviruset:

Luftfarten er i krise. Nå trengs det tiltak for å berge flyselskapene, mener forbundsleder

Koronaviruset slår ut hele luftfarten. Leder Yngve Carlsen i Flygerforbundet frykter konkurser.



11.03.2020
08:48
11.03.2020 09:05

helge@lomedia.no

En hel global industri rammes av at folk er tvunget til å slutte å reise. Omfanget av krisen illustreres godt ved at flyselskapet Lufthansa har satt halvparten av sine fly på bakken. Ryanair kutter en fjerdedel av sine fly.

Norwegian kansellerer 3.000 avganger i mars. Problemene er ikke små fra før. Aksjekursen stuper.

SAS kansellerer 2.000 avganger bare i mars.

Koronaviruset slår ut hele luftfarten, mener pilotene i LO.

p

– Ja, situasjonen er svært alvorlig. Og det går raskt. Det sier seg selv når folk slutter å reise, konserter avlyses, kinoer stenger, bedriftene utsteder reiseforbud, folk beordres til hjemmekontor. Det er altså en eskalerende situasjon som gjør det svært dramatisk for flyselskapene, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

Eskalerende situasjon

Nå håper han myndighetene har forstått hvor alvorlig dette er.

Onsdag presenterte finansminister Jan Tore Sanner (H) tiltak som skal settes inn for å gi nødhjelp til et næringsliv som lider.

Han vil komme tilbake til tiltakene som skal hjelpe luftfarten på fredag.

De må komme, mener Carlsen.

– Vi snakker tross alt om en global transportinfrastruktur som nasjonen Norge er helt avhengig og som plutselig befinner seg i en dyp krise på grunn av en ytre hendelse, sier han.

– Jeg vil anbefale regjeringen å legge vekk regelboka og gjøre det som kreves. I denne krisen vil luftfart og reiseliv være først ute. Resten av økonomien følger etter. I ytterste konsekvens vil flyselskapene som leverer infrastrukturen stå i fare for å forsvinne, legger han til.

Er bekymret

Carlsen satt selv i regjeringens «Luftfartsutvalg», som leverte en offentlig utredning om luftfart så sent som i desember. En av utvalgets sentrale anbefalinger er behovet for å ta fram en nasjonal luftfartsstrategi.

Hans bekymring er at mangel på strategi gjør det vanskeligere å håndtere dagens krise.

– Det mangler en forståelse av luftfartens kompleksitet på politisk nivå. En slik forståelse er avgjørende for å kunne håndtere denne alvorlige krisen, sier han.

Han avviser at han snakker for sin syke mor.

– Her er det rett og slett snakk om å sikre en helt samfunnskritisk transportinfrastruktur i luften, som vårt bosetningsmønster og vår næringsstruktur er helt avhengig av, mener han.

For å gi en håndsrekning til luftfarten ser han flere klare ting som må gjøres umiddelbart:

* Kutte flypassasjeravgiften og kutte i CO₂-avgiften midlertidig.

* Være forberedt på å stille raske lån tilgjengelig, eventuelt gjøre skattemessige grep som kan lette situasjonen.

– Konsekvensene av å ikke ta nødvendige grep kan være uoverskuelige, påpeker han.

Forstå alvoret

SAS har for eksempel foreslått at samtlige ansatte skal jobbe 80 prosent og motta 80 prosent lønn. Dette diskuteres nå med de tillitsvalgte.

p

– Men det flyselskapene makter å gjøre selv kommer ikke til å være nok. Vi vil måtte forvente at situasjonen kan bli enda mer krevende. Det vil bare bli verre og verre, påpeker han.

– Burde regjeringen grepet inn allerede?

– Jeg har respekt for at finansministeren og embetsverket nå sitter og vurderer hva som kreves. Mitt anliggende er at de må ta inn over seg omfanget av denne krisen. Dette er en såkalt «alle mann på dekk»-situasjon. Konsekvensene av å ikke gjøre det som kreves er åpenbar. Det trenger vi ikke engang å snakke om, sier Yngve Carlsen.

11.03.2020
08:48
11.03.2020 09:05



Mest lest

Kronikk

En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.

En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.

Gorm Kallestad / NTB

Det lønner seg ikke alltid å kombinere jobb og Nav-ytelser

– Jeg begynner å bli godt voksen, og jeg så for meg en myk avrunding av mitt yrkesaktive liv, sier Vendela Fremstad.

– Jeg begynner å bli godt voksen, og jeg så for meg en myk avrunding av mitt yrkesaktive liv, sier Vendela Fremstad.

Arkivfoto: Jonas Fagereng Jacobsen

Vendela (61) får ikke jobben tilbake: – Så for meg en myk avrunding av mitt yrkesaktive liv

Den dagen regningen ikke kan betales mer, må Oscar Anderson  flytte i campingvogn i sønnens hage der sønnen må pleie han.

Den dagen regningen ikke kan betales mer, må Oscar Anderson flytte i campingvogn i sønnens hage der sønnen må pleie han.

Tri Nguyen Dinh

Om noen uker kan Oscar (102) miste sykehjemsplassen sin

Ola Rune Kleiven har Ap-medlem i nesten 30 år.

Ola Rune Kleiven har Ap-medlem i nesten 30 år.

Morten Hansen/Jonas Fagereng Jacobsen

Støre får kritikk etter «arrogant» svar

Birgitte Mobekk er sykmeldt fra jobben sin som renholder i ISS. Neste år blir hun uføretrygdet.

Birgitte Mobekk er sykmeldt fra jobben sin som renholder i ISS. Neste år blir hun uføretrygdet.

Jan-Erik Østlie

Neste år blir Birgitte 100 prosent ufør: – Jeg har brukt lang tid på å godta det

Eirik Dahl Viggen

– Ensomheten er verst. Det er summen av alt, ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner

Verneombud Solveig Teien Nyhuus (t.v.) og Fagforbundets tillitsvalgte Vibeke Rossnes. De jobber ved Navs kontor for bydel Grünerløkka i Oslo, der sykefraværet ligger på nesten13 prosent i det som kalles statlig linje. De mener dårlig bemanning skaper stress blant ansatte.

Verneombud Solveig Teien Nyhuus (t.v.) og Fagforbundets tillitsvalgte Vibeke Rossnes. De jobber ved Navs kontor for bydel Grünerløkka i Oslo, der sykefraværet ligger på nesten13 prosent i det som kalles statlig linje. De mener dårlig bemanning skaper stress blant ansatte.

Ole Palmstrøm

Nav skal hjelpe de som blir syke, men sliter selv med skyhøyt fravær

REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.

REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.

Jan Inge Haga

Million-pensjonen holdt på å ryke for Åshild da arbeidsgiver ville nedbemanne

Hvordan er det å være organisert i Tesla? Jævlig, ifølge Erling Weydahl.

Hvordan er det å være organisert i Tesla? Jævlig, ifølge Erling Weydahl.

Håvard Sæbø

– Jævlig, sier Erling om hvordan det er å jobbe i Tesla og være fagorganisert

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Jan Inge Haga

Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette

Jan Olav Johansen fortalte nylig om sin situasjon. Nå får han politisk støtte.

Jan Olav Johansen fortalte nylig om sin situasjon. Nå får han politisk støtte.

Berit Baumberger

Kollegaene får lønnstillegg, men ikke Jan Olav: – Klart dette blir urettferdig

REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.

REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.

Ole Martin Wold

LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet

JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.

JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.

Morten Hansen

Toglederne mistet jobben – nå håper de nordnorsk erfaring er nok

Jan-Erik Østlie

Norske arbeidere fortjener mer av overskuddet, mener Kalle Moene

Palestinske redningsarbeidere bærer ut en kvinne som ble såret i et israelsk flyangrep mot flyktningleiren Khan Younis, sør på Gazastripen.

Palestinske redningsarbeidere bærer ut en kvinne som ble såret i et israelsk flyangrep mot flyktningleiren Khan Younis, sør på Gazastripen.

NTB/AP

Israel bruker jagerfly med norske deler i Gaza-krigen

Martin Guttormsen Slørdal

Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen

Høyre legger fram en jobbpakke på nesten 500 millioner i sitt alternative statsbudsjett.

Høyre legger fram en jobbpakke på nesten 500 millioner i sitt alternative statsbudsjett.

Javad Parsa / NTB

Høyre vil ha skattekutt for barnefamiliene og bedriftene

Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)

Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Lang kø for boliglånsrente på 4-tallet

Terje Pedersen / NTB

SV-politiker kritiserer Tesla: – Elon Musk må følge norske lover

Forfatter Olaug Nilssen ønsker seg at fagfolk kommer på banen og diskuterer problematikken rundt seksualitet og sterkt utviklingshemmede.

Forfatter Olaug Nilssen ønsker seg at fagfolk kommer på banen og diskuterer problematikken rundt seksualitet og sterkt utviklingshemmede.

Eivind Senneset

Olaug klarte ikke å ta seg av sin egen sønn: – Jeg måtte undertrykke følelser i mange år


Flere saker