Nå blir også oppdrettsnæringen elektrisk
Trolig verdens første helelektriske røkterbåter bygges av norsk verft.
HELELEKTRISK: GMV Zero blir ingen hybrid.
llustrasjon: Grovfjord Mek. Verksted
leif.kirknes@lomedia.no
Det er Grovfjord Mek. Verksted, GMV, som er i gang med å bygge det som trolig blir verdens første helelektriske røkterbåt. Det blir en katamaran på 14 x 7,6 meter med elektromotor direktekolet til propell i hvert skrog, og en batteripakke samt hurtiglader.
Vinsj og baugpropell vil også være elektriske. Det er verdt å merke seg direktedriften av dekkmaskiner og sidepropeller, fremfor hydraulisk drift, skriver Skipsrevyen.no.
Skuta skal være ferdig rundt mars/april neste år. Deretter skal den funksjonsprøves, før den får en realitetstest ved Trollvika Drift. GMV produserer båten for å bevare sin posisjon som en ledende leverandør av fartøyer til oppdrettsnæringen, sier de i en pressemelding. Prosjektet har fått støtte fra Innovasjon Norge og Norges forskningsråd.