Sjøfolk
Norsk lønn i norske farvann, lovet regjeringen. Så ble det stille
16 måneder har gått siden fiskeriminister Bjørnar Skjæran (Ap) lovet norske lønns- og arbeidsvilkår til havs og på sokkel. Men lovforslaget har ennå ikke kommet til Stortinget. Nå er fagbevegelsen utålmodig.
Glade folk i 2022: Fra venstre Johnny Hansen (Norsk Sjømannsforbund), fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran, LO-leder Peggy Hessen Følsvik, stortingrepresentant Geir Pollestad og Hans Sande (Norsk Sjøoffisersforbund).
Tri Nguyen Dinh
helge@lomedia.no
29. mai 2022 holdt fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) en pressekonferanse på Rådhuskaia i Oslo.
Til stede var både LO-leder Peggy Hessen Følsvik, statsråden selv, tidligere forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen, forbundsleder i Norsk Sjøoffisersforbund, Hans Sande, og stortingsrepresentant Geir Pollestad (Sp).
Budskapet var enkelt: Regjeringen var klar med et lovforslag som skulle sikre norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel.
Målet var å forhindre sosial dumping til sjøs.
Bakgrunn: I 14 år har sjøfolk kjempet for norsk lønn i norske farvann. Nå kan de endelig juble
– Viktigste seier siden krigen
Fiskeri- og havminister – og daværende nestleder i Arbeiderpartiet – Bjørnar Skjæran sa at dette var den viktigste saken han hadde hatt på sitt bord, og han var ikke bekymret for behandlingen i Stortinget.
Daværende forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen, jublet, og sa at «regjeringen nå legger ballen på straffemerket slik at det bare gjenstår å sette ballen i mål».
Jubelen sto i taket i fagbevegelsen, etter 14 års kamp.
«Den viktigste politiske seieren for norske sjøfolk siden krigen», uttalte LO-leder Peggy Hessen Følsvik på landsmøtet til Norsk Sjømannsforbund samme høst.
Venter fortsatt
Men ballen har ligget lenge på straffemerket. Og det tar lang tid å fullføre sparket.
Forslaget ble sendt ut på høring rett i etterkant med høringsfrist 31. august 2022.
Ett år senere – og 16 måneder etter pressekonferansen – har det skjedd lite.
I begynnelsen av oktober i fjor – altså for et helt år siden – ble saken varslet til næringskomiteen på Stortinget. Dit har den ikke kommet ennå.
Har vært stille
Først må lovforslaget gjennom statsråd. Tålmodigheten begynner å bli tynnslitt.
Forbundsleder i Norsk Sjøoffisersforbund, Hans Sande, har fått signaler om at det skal komme noe «i løpet av høsten». Han synes saken har tatt veldig lang tid. Og innrømmer at han er utålmodig.
– Vi har forsøkt å drive fram denne saken i 14 år, med både utredninger og lovforslag. Vi forventer nå at statsråden leverer, sier Hans Sande.
I fagbevegelsen spekuleres det på om forsinkelsene skyldes at det tar tid å finne modeller som er tilpasset det internasjonale regelverket. Det er tross alt en lov som skal regulere internasjonal skipsfart i nasjonale farvann, og kan derfor oppfattes som inngripende.
Samtidig sier Sande at flere utredninger og utvalg som har jobbet med saken, viser at det finnes et handlingsrom for dette.
Komplisert sak
FriFagbevegelse sitter også på opplysninger om at regjeringen skal ha hatt en høringsrunde, og senere kalt inn partene (arbeidsgivere og arbeidstakere) til et nytt møte om saken, et møte som ble avlyst.
Hans Sande har vært forbundsleder i 18 år. Han har altså jobbet med saken nesten hele tiden han har sittet på forbundskontoret i Oslo.
Han innrømmer at saken ikke er noen «walk in the park». Og har forståelse for at det er en komplisert sak.
– Men nå synes vi det tar veldig lang tid, sier han.
– Vi vet jo at handlingsrommet ligger der. Nå må vi få forutsigbare rammevilkår og forutsigbare konkurranseforhold. Hvis ikke, vil ikke ungdom velge denne næringen, mener Sande.
Samtidig tror han fortsatt regjeringen har hederlige intensjoner og at dette forankres i henhold til EØS-avtalen slik at det ikke kommer noen omkamper.
– Vi trenger forutsigbarhet over de politiske skillelinjene slik at vi også slipper politiske omkamper her hjemme, sier han.
– Vi er forent
Også første nestleder i næringskomiteen på Stortinget, Torgeir Knag Fylkesnes (SV), er utålmodig.
– Jeg må innrømme at jeg lurer veldig på hva som skjer. Hvorfor kommer det ikke noe fra regjeringen, spør han seg.
– Her var SV og Arbeiderpartiet helt samkjørt både før og etter valget. Hurdalsplattformen sier det samme. Fagbevegelsen er med oss. Her er det bare å levere, sier han til FriFagbevegelse.
Han mener det er avgjørende for næringen å sikre at det er norske sjøfolk som skal operere i norsk farvann.
– Vi har ingen tid å miste, sier han.
Når det tar så lang tid, spør han seg om denne saken egentlig prioriteres.
– Det bør være veldig gode grunner for at dette drøyer slik det gjør, mener han.
– Har høy prioritet
Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) avviser at denne saken nedprioriteres.
– Saken har høy prioritet for regjeringen og for meg personlig. Jeg vet at flere er utålmodig, sier han.
– Vi jobber aktivt med å ferdigstille lovforslaget som skal sendes til Stortinget. Men arbeidet tar tid. Grunnen til det er at saken er kompleks. Det er nybrottsarbeid som ingen regjeringer før oss har tatt fatt på, sier han.
– Samtidig skal det stå seg rettslig. Vi har mottatt mange høringsinnspill som følges opp, og har dialog med både partene i næringen og ESA for å balansere alle hensyn som vi er nødt til å ta i arbeidet, sier Bjørnar Skjæran til FriFagbevegelse.
Lovforslaget
• Lovforslaget om norske lønns- og arbeidsvilkår innebærer at skip i norsk innenriksfart og skip som yter maritime tjenester på norsk sokkel og i norsk økonomisk sone, skal underlegges et krav om norske lønns- og arbeidsvilkår.
• Lovens formål er å fremme et rettferdig og anstendig arbeidsliv i norske farvann og på norsk sokkel ved å sikre arbeidstakere på skip norske lønns- og arbeidsvilkår.
• Loven skal gjelde for arbeidstakere som har sitt arbeid om bord på skip som befinner seg i Norges indre farvann og territorialfarvann, i norsk økonomisk sone og på norsk kontinentalsokkel.
Flere saker
Lovforslaget
• Lovforslaget om norske lønns- og arbeidsvilkår innebærer at skip i norsk innenriksfart og skip som yter maritime tjenester på norsk sokkel og i norsk økonomisk sone, skal underlegges et krav om norske lønns- og arbeidsvilkår.
• Lovens formål er å fremme et rettferdig og anstendig arbeidsliv i norske farvann og på norsk sokkel ved å sikre arbeidstakere på skip norske lønns- og arbeidsvilkår.
• Loven skal gjelde for arbeidstakere som har sitt arbeid om bord på skip som befinner seg i Norges indre farvann og territorialfarvann, i norsk økonomisk sone og på norsk kontinentalsokkel.