JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Glade folk i 2022: Fra venstre Johnny Hansen (Norsk Sjømannsforbund), fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran, LO-leder Peggy Hessen Følsvik, stortingrepresentant Geir Pollestad og Hans Sande (Norsk Sjøoffisersforbund).

Glade folk i 2022: Fra venstre Johnny Hansen (Norsk Sjømannsforbund), fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran, LO-leder Peggy Hessen Følsvik, stortingrepresentant Geir Pollestad og Hans Sande (Norsk Sjøoffisersforbund).

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolk

Norsk lønn i norske farvann, lovet regjeringen. Så ble det stille

16 måneder har gått siden fiskeriminister Bjørnar Skjæran (Ap) lovet norske lønns- og arbeidsvilkår til havs og på sokkel. Men lovforslaget har ennå ikke kommet til Stortinget. Nå er fagbevegelsen utålmodig.



29.09.2023
14:33
02.10.2023 09:31

helge@lomedia.no

29. mai 2022 holdt fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) en pressekonferanse på Rådhuskaia i Oslo.

Til stede var både LO-leder Peggy Hessen Følsvik, statsråden selv, tidligere forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen, forbundsleder i Norsk Sjøoffisersforbund, Hans Sande, og stortingsrepresentant Geir Pollestad (Sp).

Budskapet var enkelt: Regjeringen var klar med et lovforslag som skulle sikre norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel.

Målet var å forhindre sosial dumping til sjøs.

Bakgrunn: I 14 år har sjøfolk kjempet for norsk lønn i norske farvann. Nå kan de endelig juble

– Viktigste seier siden krigen

Fiskeri- og havminister – og daværende nestleder i Arbeiderpartiet – Bjørnar Skjæran sa at dette var den viktigste saken han hadde hatt på sitt bord, og han var ikke bekymret for behandlingen i Stortinget.

Daværende forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen, jublet, og sa at «regjeringen nå legger ballen på straffemerket slik at det bare gjenstår å sette ballen i mål».

Jubelen sto i taket i fagbevegelsen, etter 14 års kamp.

«Den viktigste politiske seieren for norske sjøfolk siden krigen», uttalte LO-leder Peggy Hessen Følsvik på landsmøtet til Norsk Sjømannsforbund samme høst.

Venter fortsatt

Men ballen har ligget lenge på straffemerket. Og det tar lang tid å fullføre sparket.

Forslaget ble sendt ut på høring rett i etterkant med høringsfrist 31. august 2022.

Ett år senere – og 16 måneder etter pressekonferansen – har det skjedd lite.

I begynnelsen av oktober i fjor altså for et helt år siden ble saken varslet til næringskomiteen på Stortinget. Dit har den ikke kommet ennå.

Har vært stille

Først må lovforslaget gjennom statsråd. Tålmodigheten begynner å bli tynnslitt.

Forbundsleder i Norsk Sjøoffisersforbund, Hans Sande, har fått signaler om at det skal komme noe «i løpet av høsten». Han synes saken har tatt veldig lang tid. Og innrømmer at han er utålmodig.

– Vi har forsøkt å drive fram denne saken i 14 år, med både utredninger og lovforslag. Vi forventer nå at statsråden leverer, sier Hans Sande.

I fagbevegelsen spekuleres det på om forsinkelsene skyldes at det tar tid å finne modeller som er tilpasset det internasjonale regelverket. Det er tross alt en lov som skal regulere internasjonal skipsfart i nasjonale farvann, og kan derfor oppfattes som inngripende.

Samtidig sier Sande at flere utredninger og utvalg som har jobbet med saken, viser at det finnes et handlingsrom for dette.

Komplisert sak

FriFagbevegelse sitter også på opplysninger om at regjeringen skal ha hatt en høringsrunde, og senere kalt inn partene (arbeidsgivere og arbeidstakere) til et nytt møte om saken, et møte som ble avlyst.

Hans Sande har vært forbundsleder i 18 år. Han har altså jobbet med saken nesten hele tiden han har sittet på forbundskontoret i Oslo.

Han innrømmer at saken ikke er noen «walk in the park». Og har forståelse for at det er en komplisert sak.

– Men nå synes vi det tar veldig lang tid, sier han.

– Vi vet jo at handlingsrommet ligger der. Nå må vi få forutsigbare rammevilkår og forutsigbare konkurranseforhold. Hvis ikke, vil ikke ungdom velge denne næringen, mener Sande.

Samtidig tror han fortsatt regjeringen har hederlige intensjoner og at dette forankres i henhold til EØS-avtalen slik at det ikke kommer noen omkamper.

– Vi trenger forutsigbarhet over de politiske skillelinjene slik at vi også slipper politiske omkamper her hjemme, sier han.

– Vi er forent

Også første nestleder i næringskomiteen på Stortinget, Torgeir Knag Fylkesnes (SV), er utålmodig.

– Jeg må innrømme at jeg lurer veldig på hva som skjer. Hvorfor kommer det ikke noe fra regjeringen, spør han seg.

– Her var SV og Arbeiderpartiet helt samkjørt både før og etter valget. Hurdalsplattformen sier det samme. Fagbevegelsen er med oss. Her er det bare å levere, sier han til FriFagbevegelse.

Han mener det er avgjørende for næringen å sikre at det er norske sjøfolk som skal operere i norsk farvann.

– Vi har ingen tid å miste, sier han.

Når det tar så lang tid, spør han seg om denne saken egentlig prioriteres.

– Det bør være veldig gode grunner for at dette drøyer slik det gjør, mener han.

– Har høy prioritet

Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) avviser at denne saken nedprioriteres.

– Saken har høy prioritet for regjeringen og for meg personlig. Jeg vet at flere er utålmodig, sier han.

– Vi jobber aktivt med å ferdigstille lovforslaget som skal sendes til Stortinget. Men arbeidet tar tid. Grunnen til det er at saken er kompleks. Det er nybrottsarbeid som ingen regjeringer før oss har tatt fatt på, sier han.

– Samtidig skal det stå seg rettslig. Vi har mottatt mange høringsinnspill som følges opp, og har dialog med både partene i næringen og ESA for å balansere alle hensyn som vi er nødt til å ta i arbeidet, sier Bjørnar Skjæran til FriFagbevegelse.

Lovforslaget

• Lovforslaget om norske lønns- og arbeidsvilkår innebærer at skip i norsk innenriksfart og skip som yter maritime tjenester på norsk sokkel og i norsk økonomisk sone, skal underlegges et krav om norske lønns- og arbeidsvilkår.

• Lovens formål er å fremme et rettferdig og anstendig arbeidsliv i norske farvann og på norsk sokkel ved å sikre arbeidstakere på skip norske lønns- og arbeidsvilkår.

 • Loven skal gjelde for arbeidstakere som har sitt arbeid om bord på skip som befinner seg i Norges indre farvann og territorialfarvann, i norsk økonomisk sone og på norsk kontinentalsokkel.

29.09.2023
14:33
02.10.2023 09:31

Lovforslaget

• Lovforslaget om norske lønns- og arbeidsvilkår innebærer at skip i norsk innenriksfart og skip som yter maritime tjenester på norsk sokkel og i norsk økonomisk sone, skal underlegges et krav om norske lønns- og arbeidsvilkår.

• Lovens formål er å fremme et rettferdig og anstendig arbeidsliv i norske farvann og på norsk sokkel ved å sikre arbeidstakere på skip norske lønns- og arbeidsvilkår.

 • Loven skal gjelde for arbeidstakere som har sitt arbeid om bord på skip som befinner seg i Norges indre farvann og territorialfarvann, i norsk økonomisk sone og på norsk kontinentalsokkel.




Mest lest

Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.

Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.

Colourbox

Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert

Hanna Skotheim

Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Jan Inge Haga

Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette

– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.

– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.

Jan-Erik Østlie

Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften

– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.

– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.

Tormod Ytrehus

Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over

Eirik Dahl Viggen

– Det er summen av alt. Ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner

Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)

Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått

Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

Ole Palmstrøm

Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for

Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.

Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.

Colourbox

Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året

Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.

Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.

Jan-Erik Østlie

Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre

REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.

REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.

Ole Martin Wold

LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet

Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.

Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.

Ole Palmstrøm

Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør

De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?

De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?

Hanna Skotheim

Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?

Martin Guttormsen Slørdal

Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen

Lina Winge

– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner

Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.

Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.

Werner Juvik

Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere

Debatt

Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.

Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.

Håvard Sæbø

Tesla-streiken er en kamp vi ikke kan tape

Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)

Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Lang kø for boliglånsrente på 4-tallet

Adjunkt Hilde Monica Jørgensen ved Ytteren skole i Rana forteller hvordan inspeksjonstid og tilsyn med elever spiser opp tid til andre viktige oppgaver for lærere. Jørgensen er også hovedtillitsvalgt for grunnskole i Skolenes landsforbund Nordland. 

Adjunkt Hilde Monica Jørgensen ved Ytteren skole i Rana forteller hvordan inspeksjonstid og tilsyn med elever spiser opp tid til andre viktige oppgaver for lærere. Jørgensen er også hovedtillitsvalgt for grunnskole i Skolenes landsforbund Nordland. 

Privat

Lærer slår alarm: – Vi er for få voksne i skolen


Flere saker