JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Vi har ønsket å bidra med en modell som vi tror kan gi et godt resultat også i en konkurransesituasjon. Vi sa i utvalget at konkurranse er ikke det vi opplever som Geir Isaksen har høstet storm etter at han foreslo en omstrukturering av NSB. - Hvis politikerne ønsker konkurranse må det skje på en fornuftig måte. NSB har aldri sagt at vi er imot konkurranse, sier Isaksen.

Vi har ønsket å bidra med en modell som vi tror kan gi et godt resultat også i en konkurransesituasjon. Vi sa i utvalget at konkurranse er ikke det vi opplever som Geir Isaksen har høstet storm etter at han foreslo en omstrukturering av NSB. - Hvis politikerne ønsker konkurranse må det skje på en fornuftig måte. NSB har aldri sagt at vi er imot konkurranse, sier Isaksen.

Ole Palmstrøm

NSB-sjefen vil ikke provosere

NSB-sjef Geir Isaksen sier han ikke ønsker å legge ned verken NSB eller Jernbaneverket. Utspillet om omstrukturering er et forsøk på å rydde opp og å møte ei utfordrende framtid, mener han.



16.12.2013
12:00
16.12.2013 12:43

anne.siri.rena@lomedia.no

Reise- og pendlebehovet inn og ut av landets store byer, især på Østlandet, vil vokse med høy hastighet de kommende årene. Kapasiteten i rushtid er begrenset og må utvides. Samtidig har Norge fått en regjering som ønsker mer konkurranse. Og i EU jobbes det med Jernbanepakke 4, der målet er at alt av persontransport i Europa skal ut på anbud. Hvordan organiseres sektoren for at alt dette skal bli vellykket? Dét var spørsmålet konsernsjef Geir Isaksen stilte, og nå ligger et forslag på bordet.

* NSB vil dele jernbanen

Vil ikke ha konflikt

Presentasjonen av framtidsmodellen har ikke fått gå fri for kritikk.

Leder Audun Sør-Reime i Konduktørenes landsråd har tidligere uttalt til LO Media at han ble sjokkert da NSB presenterte den nye modellen i mediene. Han hadde forstått det sånn at forslaget ikke skulle ut i offentligheten ennå.

* Ansatte ikke informert

– Hvilken kommentar har konsernsjefen til dette?

– Det er korrekt at de ikke var informert om tidspunkt for når vi skulle legge dette fram, men de kjente godt til innholdet i forslaget, noe jeg heller ikke tror Sør-Reime vil benekte. For meg er det ikke noe poeng å dra opp en konflikt her, kommenterer Isaksen.

Han sier det er viktig at denne debatten kommer bredt ut, og at de derfor har valgt å gå åpent ut med en mulig modell.

NSB-sjefen sier han ønsker en dialog med fagforbundene i sektoren.

– Denne dialogen må basere seg på at begge parter har en mening om hva som er klokt. Til sjuende og sist er det opp til departementet og Stortinget å avgjøre hva som skjer videre, fortsetter NSB-sjefen.

Høring i Stortinget vil tidligst finne sted høsten 2014.

Presist må det være

– Hva kjennetegner et godt tilbud for de togreisende?

– For våre reisende er det to ting som gjelder: kapasitet og punktlighet. Ingenting plager dem mer enn store forsinkelser, kommenterer Isaksen.

Han sier at konkurranseutsetting i seg selv ikke gir høyere kapasitet eller mer punktlighet, men at dette brukes for å få ned kostnader og gi en mer effektiv leveranse.

– I dag er det konkurranse om å bygge nye toglinjer, men selve passasjertrafikken har ikke vært konkurranseutsatt. En ny konkurransesituasjon fordrer tydelig ansvarsfordeling mellom de framtidige selskapene, sier Isaksen.

Han understreker at dersom det blir konkurranse, er det viktig at den bidrar til et bedre togtilbud i framtiden.

– Vi mener forslaget vårt gir mulighet for det. I tillegg mener vi at forslaget løser en del av de utfordringene norsk jernbane har, uavhengig om det blir konkurranse eller ei.

* TØI-forsker: – Smart med ny ansvarsfordeling i jernbanen

Ingen taxiholdeplass

Geir Isaksen utelukker likevel at det vil bli en helt fri konkurransemodell på jernbanen. De som tror det, sier han, har misforstått.

– En togstasjon er ingen taxiholdeplass. For at en konkurransesituasjon på skinnene skal fungere, må det utarbeides svært regulerte ruteplaner. Ruteplanene settes så ut på anbud, likt det for eksempel selskapet Ruter gjør med busstransporten i Oslo. Når en bussrute ikke fungerer er det Ruter som følger opp og tar affære, ikke selve bussoperatøren, sier Isaksen.

– Flere lurer på om du tar til orde for en nedlegging av Jernbaneverket. Gjør du det?

Nei, vi legger verken ned Jernbaneverket eller NSB, dette er heller et forsøk på å rydde opp i et noe uklart ansvarsforhold og for å møte framtida.

Isaksen beskriver den nye modellen som en samling av Jernbaneverket og deler av NSB i en ny enhet. Andre deler av NSB hører ikke med her fordi de allerede er i en konkurransesituasjon. Og en konkurranseutsatt virksomhet kan ikke blandes med en enhet som skal drive forvaltning av den offentlige delen av selskapet.

De samme togene

I dag kjøper den norske stat ruteplanen av NSB via en såkalt direkte kjøpsavtale. Det er altså denne planen som kan komme til å bli konkurranseutsatt, og så blir det opp til framtidige togoperatører å legge inn anbud. Geir Isaksen ser ikke for seg at operatørene kommer til å eie egne tog.

– Anbudene vil vare i maks ti år av gangen, mens togene har en varighet på 30 til 40 år. Noen må eie togene, og så får anbudsvinnerne leie dem for en periode.

Hvilket navn som skal stå på togene vil ikke Isaksen si noe om.

– Navn har vi valgt ikke å snakke om, for ikke å provosere noen. Vi mener det er en avsporing fra diskusjonen om hvorvidt dette er en ønsket modell eller ikke.

Høyhastighet er noe annet

Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken har uttrykt skuffelse over at NSB-sjefen ikke snakker om langdistansetog, og også etter hvert høyhastighetstog.

– Hvilken kommentar har du til det?

– Det er en helt annen problemstilling. Høyhastighetstog handler om å satse på jernbane kontra fly. Nå diskuterer vi hvordan vi skal møte utfordringene i de mest befolkningstette områdene, for pendlerne, sier Isaksen.

– På et tidspunkt kan det være klokt av Norge å satse på det, men da handler det ikke om et kapasitetsproblem, som dette gjør, hevder NSB-sjefen.

Buss for tog

Geir Isaksen har tatt til orde for at selskapet som skal betjene de ulike strekningene selv skal få bestemme om det skal brukes jernbane eller buss. En dårlig idé, mener mange, inkludert Lars Haltbrekken. Han har uttalt at NSB allerede tar i bruk for mye buss, og at det verken er bra for miljøet eller passasjerenes trivsel.

* Les også: Naturvernforbundet skuffet over NSB-sjef

– Hvorfor buss, Isaksen?

– Ressursene i kollektivtransporten bør brukes sånn at man får mest mulig passasjernytte ut av hver samferdselskrone. Dette er også en evigvarende regional diskusjon – skal alle få like mye penger til jernbane? Vi er urolig for kapasiteten i de store byene, men ikke for kapasiteten på Nordlandsbanen, medgir Isaksen.

Han beskriver Sveits, som han har besøkt, som det store forbildet for sin satsing på tog.

– Landet har en politikk som sier at alle tettsteder med mer enn hundre innbyggere skal ha et kollektivtilbud, enten det er buss eller tog.

– Er det sånn at svorne NSB-tilhengere nå bør kaste seg på et tog og bli der fram til det er for sent?

– Jeg håper at folk om 15 år vil si at vi har et mye bedre togtilbud enn noen gang, at entusiastene har blitt mange flere. Og da spiller ikke navnevalg på toget noen rolle, mener Isaksen.

NSB HAR FORESLÅTT FØLGENDE:

NSB foreslår å dele hele jernbanesektoren inn i to aksjeselskaper.

Ett selskap under Samferdselsdepartementet skal ha ansvaret for alt som kreves for å drive jernbane: Infrastruktur, stasjoner og materiell. Det skal definere krav i anbudsrunder, og sørge for vogner og lokomotiver, siden materiellet har lengre levetid enn trafikk-kontrakter.

Det andre AS-et skal være kommersielt og høre inn under Nærings- og handelsdepartementet. Her plasseres gods- og persontog, buss og vedlikehold av både tog og strekninger. Også ansvaret for alt personalet skal ligge her. Målet er en bedre reisehverdag for kundene.

En togstasjon er ingen taxiholdeplass.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
16.12.2013
12:00
16.12.2013 12:43



Mest lest

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekterne kun fått seks kroner ekstra for å jobbe natt og helg

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

Håvard Sæbø

Magnus (20) er bussjåfør. Han håper det blir ny streik


Flere saker