JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arbeidsforhold i Norwegian:

Pilot Oddbjørn advarer mot Norwegians modell: – Folk skjønner ikke hvor ille det er

Norge er på vei mot et løsarbeidersamfunn uten en lovendring nå, mener Norwegian-pilot Oddbjørn Holsether.
Oddbjørn Holsether, pilot i Norwegian

Oddbjørn Holsether, pilot i Norwegian

Aslak Bodahl, FriFagbevegelse

aslak@lomedia.no

Morselskapet Norwegian Air Shuttle har ikke arbeidsgiveransvaret for piloter og kabinpersonale i flyselskapet, slo Høyesterett fast i en dom i midten av desember i fjor. Det har fått dramatiske konsekvenser for i overkant av 900 piloter og rundt 2.000 kabinansatte i flyselskapet.

– Gjennom å bli flyttet ut til ett av de tre Norwegian Pilot Services-selskapene i Skandinavia, har konsernet oppnådd å frikoble oss fra verdiene og driften. Nå er vi praksis bare ansatt i et bemanningsbyrå som kun leier ut til konsernet og ikke har noen andre kunder, sier Norwegian-pilot Oddbjørn Holsether.

ph

Følger for folk flest

Tirdag skal Stortinget behandle et forslag fra SV om å sette ned et utvalg som skal komme med konkrete forslag til endringer. Utvalget skal bestå av partene i arbeidslivet. Det opprinnelige forslaget, som skulle hindre en utvikling der arbeidstakere mister fundamentale rettigheter, fikk tommelen ned av flertallsregjeringen. Nå håper pilot Oddbjørn Holsether at politikerne tar til fornuften.

– Dette handler ikke bare om piloter og kabinansatte i Norwegian. Dette handler om folk flest. Det handler om at hele balansen i arbeidslivet vil bli forrykket og at den ene parten i trepartssamarbeidet – arbeidstakerne – vil stå svært svekket tilbake, sier Holsether til FriFagbevegelse.

Kan ta av i flere bransjer

Også SV-leder Audun Lysbakken kjenner på den samme uroen. Han frykter nå at Norwegians nye strategi, som selskapet vant fram med i rettssystemet, skal ta av i flere bransjer. I dag er det egne selskaper for piloter og kabinansatte som leier ut personellet og som har arbeidsgiveransvaret.

– Det er noe veldig unorsk over det Norwegian gjør. At norske selskaper prøver å organisere seg bort fra arbeidsgiveransvaret, er et angrep mot det norske arbeidslivet og den nordiske modellen. Vi tolker dommen fra Høyesterett som en bestilling til oss politikere om å ta grep dersom vi vil stanse utviklingen, påpeker han overfor FriFagbevegelse.

ph

Han ber nå innstendig om at regjeringspartiene stiller seg bak forslaget om å sette ned et utvalg av partene i arbeidslivet. Det er det minste de kan gjøre, mener Lysbakken.

– Hvis arbeidslivet vårt først begynner å skli ut, kan det få alvorlige konsekvenser, sier han.

Hjelpeløse arbeidstakere

Pilot Holseter er blant drøyt 900 piloter som er omfattet av den omfattende omorganiseringen. Dette er imidlertid bare begynnelsen. De færreste forstår hvor mye dommen i Høyesterett forrykker balansen i arbeidslivet og gjør arbeidstakere helt hjelpeløse, mener Holsether.

– Denne saken bunner verken i lønnskrav, andre betingelser eller hvor mye vi jobber. Det handler om å ha rettigheter der arbeidet blir utført og ikke der du formelt er ansatt, påpeker Norwegian-piloten.

Med dommen fra Høyesterett i hånd kan nå Holseter og de andre pilotene, i tillegg til de kabinansatte, gå en dyster framtid i møte hvis de ikke er skikket til å gjøre jobben de er satt til.

– Hvis jeg ikke lenger kan utføre jobben min som kaptein, var Norwegian før dommen forpliktet til å tilby meg noe annet – for eksempel en jobb i treningsavdelingen eller i administrative funksjoner. Nå, derimot, ville jeg bare ha blitt sagt opp med en gang og hevet ut i arbeidsledighet, sier Holseter.

Det er akkurat den samme endringen i organisering av bedrifter som potensielt kan ramme arbeidstakere andre steder i landet, etter dommen i Høyesterett.

– Gjøres det ikke en lovendring nå, er det norske trepartssamarbeidet så godt som dødt, frykter Oddbjørn Holsether.

Glad for politisk vilje

Et brudd i den direkte relasjonen mellom reell ledelse av et selskap og ansatte, vil ifølge leder Vegard Einan i YS-forbundet Parat forskyve maktforholdene og hindre ansattes reelle innflytelse i virksomheten.

– Jeg er glad for at SV reiser problemstillingen politisk, og forventer at regjeringen følger opp det gode forslaget om et partssammensatt utvalg for å klargjøre arbeidsgiver- og arbeidstakerbegrepene, sier han til FriFagbevegelse.

Norsk arbeidsliv har tradisjonelt vært preget av godt samarbeid lokalt i virksomhetene.

– Dette aktive samarbeidet mellom ledelsen og ansatte har bidratt til den produktivitetsveksten vi har opplevd i Norge gjennom mange år, sier Einan.

ph

Feilaktig inntrykk

Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonsdirektør i Norwegian, synes det er synd at kolleger går ut og skaper et feilaktig inntrykk av flyselskapet.

– Faktum er at alle våre piloter og kabinansatte er fast ansatt i selskaper i Norwegian-konsernet. De har tariffavtaler og bransjens beste betingelser, sier Sandaker-Nielsen til FriFagbevegelse.

– Dette er en gammel sak, og vi håper at den snart kan legges død for at vi sammen kan bygge et bærekraftig Norwegian for framtida, til det beste for alle ansatte i konsernet, kundene våre og aksjonærene, sier han.

Norwegian har framholdt at kravene fra Parat vil kunne føre til en omorganisering til en modell som ikke er bærekraftig for framtida. Et tap i rettsvesenet ville derfor i verste fall ha framtvunget en nedleggelse av den norske delen av virksomheten, ifølge selskapet.

– Holsethers utspill representerer ikke pilotene i Norwegian, for medarbeiderundersøkelsen vi hadde i fjor høst viser at de aller fleste er veldig godt fornøyd med jobben sin i Norwegian. Medarbeidertilfredsheten er faktisk høyere hos oss enn hos noe annet transportselskap i Norge, påpeker Sandaker-Nielsen.

Annonse
Annonse