JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Piloter og kabinpersonale til sak mot Norwegian

De hevder at Norwegian driver med ulovlig innleie og krever ansettelse i selskapet de mener er deres reelle arbeidsgiver.
STRID I NORWEGIAN: Piloter og kabinpersonale mener Norwegian driver med ulovlig innleie. De krever ansettelse i selskapet de mener er deres reelle arbeidsgiver.

STRID I NORWEGIAN: Piloter og kabinpersonale mener Norwegian driver med ulovlig innleie. De krever ansettelse i selskapet de mener er deres reelle arbeidsgiver.

Grafikk: Heidi Kvalø Engelund

yngvil@lomedia.no

Saken trekker ut. Stevningen ble levert i mai i fjor. Norwegian kaller kravene abstrakte, og krever at domstolen avviser hele saken. Flyselskapet mener de åtte pilotene og seks kabinansatte ikke har noen «rettslig interesse» av en rettslig avklaring av spørsmålet om hvem som har arbeidsgiveransvar for dem.

Krav om ansettelse i og tariffavtale med morselskapet, den reelle arbeidsgiveren, var kjernen i fjorårets pilotstreik.

To år tidligere hadde Norwegian endret sin selskapsstruktur og opprettet flere datterselskaper. Midt under streiken i fjor etablerte Norwegian tre nye datterselskaper og flyttet pilotene dit. De norske pilotene ble flyttet til Pilot Services Norway, som er registrert under bransjen «utleie av arbeidskraft», og de kabinansatte til datterselskapet Cabin Services Norway.

Følg FriFagbevegelse på Facebook og Twitter

– Ulovlig innleie

– Vi mener Norwegian driver med ulovlig innleie fordi de dekker et fast behov med permanent innleie, sier advokat Christen Horn Johannessen i juridisk avdeling i Parat.

Dersom retten finner at det foreligger ulovlig innleie har de krav på dom om at de har fast arbeidsforhold hos innleier - Norwegian, ifølge arbeidsmiljølovens §14-14.

Norwegian er uenig i at dette er innleie av arbeidskraft. Norwegian mener at datterselskapet Pilot Services leverer en entreprise på en pilottjeneste.

Parat truer Norwegian med europeisk blokade

– Arbeidsgiver prøver å trenere søksmålet

Saken er berammet i Asker og Bærum tingrett 26. mai-3. juni.

– Vi oppfatter at Norwegian gjør det de kan for å slippe at saken kommer opp i retten, sier advokat Christen Horn Johannessen til FriFagbevegelse.

– Grunnen til at det har tatt så lang tid er at arbeidsgiver forsøker å trenere søksmålet. Det gjør de ved å hevde at pilotene og de kabinansatte ikke har «rettslig interesse» av en avklaring i spørsmålet om morselskapet i Norwegian er deres reelle arbeidsgiver, sier han.

Slår ring om Norwegian-piloter

Norwegian krever saken avvist

Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonssjef i Norwegian, avviser at selskapet trenerer.

– Tidspunkt for hovedforhandling er allerede fastsatt så påstanden om trenering faller på sin egen urimelighet. Slik saken er anlagt er det ikke klart hvilke rettsvirkninger en dom vil få og derfor har Norwegian krevd saken avvist. Det er helt normal fremgangsmåte i saker for domstolene, sier han.

Asker og Bærum tingrett mener på sin side at pilotene og kabinpersonalet har krav på en avklaring og vil ta stilling til søksmålet.

Norwegian har anket dette til Lagmannsretten.

–Vi regner med at uansett hvem som taper i Lagmannsretten, vil det ble anket til Høyesterett. Berammelsen for saken er i mai, og vi tror at Høyesterett har sagt sitt innen den tid, sier Parats advokat.

– Norwegian dømt for usaklig oppsigelse

– Et utleieselskap

Leder i Norwegian Pilot Union, Halvor Vatnar, mener «Norwegians selskapsstruktur knekker streikevåpenet».

– Vi er splittet opp i så mange enheter. Pilot Services Norway er i realiteten et utleieselskap av pilottjenester. I en eventuell arbeidskonflikt kan Norwegian bare bruke et av de andre datterselskapene.

Forbundet er del av Parat, som er med i Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund.

Dette er saken

• Februar 2015: Tariff-forhandlinger for Norwegian-pilotene. Pilotene krevde blant annet ansettelse i morselskapet Norwegian Air Shuttle. Norwegian avviste kravet.

• 28. februar: Pilotene går til streik.

• 5. mars 2015: Midt under streiken etablerte Norwegian tre nye datterselskaper og flyttet pilotene dit.

• 28.mars 2015: Norwegian gjorde det samme for kabinpersonalet – opprettet datterselskap som har en oppgave: Å leie ut personell til Norwegian-selskapet som eier flyene.

• 4. mai 2015: Åtte Norwegian-piloter stevnet Norwegian (både morselskapet Norwegian Air Shuttle og datterselskapet Norwegian Air Norway)

• 25. juni 2015: Seks kabinansatte stevnet Norwegian.

• Både pilotene og kabinpersonalet mener morselskapet Norwegian Air Shuttle er deres arbeidsgiver – ikke datterselskapene som Norwegian opprettet under streiken.

• De mener at Norwegian driver med ulovlig innleie av personell.

• Norwegian hevder at pilotene «mangler rettslig interesse» av en avklaring av spørsmålet om hvilket selskap som har arbeidsgiveransvar for dem.

• 25. august 2015 krevde Norwegian at Asker og Bærum tingrett avviser saken.

• 20.oktober 2015: Asker og Bærum tingrett mener det er «naturlig og rimelig at saksøkerne får avklart de spørsmål sakene reiser, og at saken dessuten kan sies å ha en viss prinsipiell karakter», heter det i kjennelsen.

• Norwegian anket kjennelsen til Lagmannsretten.

• Uansett hvem som taper i Lagmannsretten i spørsmålet om retten skal ta stilling til kravene fra pilotene og de kabinansatte, vil kjennelsen trolig bli anket til Høyesterett.

• Mai 2016: Rettssaken er berammet i Asker og Bærum tingrett 26. mai-3. juni.

Annonse
Annonse

Dette er saken

• Februar 2015: Tariff-forhandlinger for Norwegian-pilotene. Pilotene krevde blant annet ansettelse i morselskapet Norwegian Air Shuttle. Norwegian avviste kravet.

• 28. februar: Pilotene går til streik.

• 5. mars 2015: Midt under streiken etablerte Norwegian tre nye datterselskaper og flyttet pilotene dit.

• 28.mars 2015: Norwegian gjorde det samme for kabinpersonalet – opprettet datterselskap som har en oppgave: Å leie ut personell til Norwegian-selskapet som eier flyene.

• 4. mai 2015: Åtte Norwegian-piloter stevnet Norwegian (både morselskapet Norwegian Air Shuttle og datterselskapet Norwegian Air Norway)

• 25. juni 2015: Seks kabinansatte stevnet Norwegian.

• Både pilotene og kabinpersonalet mener morselskapet Norwegian Air Shuttle er deres arbeidsgiver – ikke datterselskapene som Norwegian opprettet under streiken.

• De mener at Norwegian driver med ulovlig innleie av personell.

• Norwegian hevder at pilotene «mangler rettslig interesse» av en avklaring av spørsmålet om hvilket selskap som har arbeidsgiveransvar for dem.

• 25. august 2015 krevde Norwegian at Asker og Bærum tingrett avviser saken.

• 20.oktober 2015: Asker og Bærum tingrett mener det er «naturlig og rimelig at saksøkerne får avklart de spørsmål sakene reiser, og at saken dessuten kan sies å ha en viss prinsipiell karakter», heter det i kjennelsen.

• Norwegian anket kjennelsen til Lagmannsretten.

• Uansett hvem som taper i Lagmannsretten i spørsmålet om retten skal ta stilling til kravene fra pilotene og de kabinansatte, vil kjennelsen trolig bli anket til Høyesterett.

• Mai 2016: Rettssaken er berammet i Asker og Bærum tingrett 26. mai-3. juni.