Samferdselsministeren bekrefter:
Regjeringen skal utrede framtida for Nye Veier. Høyre frykter for sitt nye veiselskap
Hva skjer med de lokale veiprosjektene som Nye Veier har ansvar for? Statsråden prøver å berolige seks Høyre-representanter.
John-Ivar Nygård er samferdselsminister i den nye Støre-regjeringen. Han bekrefter at Nye Veier AS skal under lupen.
Live Austgard / VG/NTB
helge@lomedia.no
Seks Høyre-politikere er bekymret for framdriften i lokale veiprosjekter som Nye Veier AS har fått ansvaret for.
De har stilt noenlunde identiske skriftlige spørsmål til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
Bakgrunnen for spørsmålene er at den nye regjeringen skal utrede framtida for Nye Veier.
Identisk begrunnelse
Spørsmålene er stilt av Bård Ludvig Thorheim, Ove Trellevik, Helge Orten, Anna Molberg, Kari-Anne Jønnes og Erlend Svardal Bøe:
Hvilke konsekvenser vil en utredning av Nye Veier AS ha for deres lokale prosjekter. Og kan statsråden garantere at en slik utredning ikke vil ha konsekvenser for fremdriften i dette veiprosjektet?
Bakgrunnen for spørsmålet er innholdet i Hurdalsplattformen, hvor det står at regjeringen vil «utrede hvordan utbygging, drift og vedlikehold av veier skal organiseres, med bakgrunn i at stadig flere utbyggere og veieiere gir fare for økte kostnader, mer fragmenterte fagmiljøer og mindre sammenhengende utbygging».
Solberg-regjeringen etablerte selskapet Nye Veier AS, som ifølge Høyre-politikerne bygger vei raskere og tar ned kostnadene i veiprosjekter slik at det kan bygges enda mer vei for pengene.
Bekrefter innholdet
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård bekrefter innholdet i Hurdalsplattformen.
– Ja, vi ønsker å utrede nærmere hvordan utbygging, drift og vedlikehold av veier skal organiseres framover. Bakgrunnen for dette er blant annet at vi har fått en situasjon med stadig flere utbyggere og veieiere i veisektoren. Dette kan føre til økte kostnader, mer fragmenterte fagmiljøer og mindre sammenhengende utbygging, bekrefter han.
Han bekrefter også at regjeringen nå vil starte arbeidet med å se nærmere på hvordan en utredning skal legges opp.
– Nye Veier AS er blitt en stor og viktig aktør i veisektoren de senere årene. Det vil derfor være naturlig at også Nye Veier AS sin rolle vil være en del av arbeidet med å se på hvordan sektoren skal organiseres framover.
– Når det gjelder de konkrete strekningene som løftes fram, vil det som for de andre strekningene som inngår i selskapets portefølje være opp til Nye Veier AS selv å vurdere videre fremdrift og prioritering av prosjektet, lyder svaret hans.
Initiativ fra LO-forbund
Det var Fellesforbundet, Norsk Tjenestemannslag (NTL), Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) og Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF) som i sin tid kom med et felles innspill til programkomiteen til Arbeiderpartiet, hvor det nettopp ble bedt om en «samfunnsmessig evaluering av fullførte samferdselsprosjekt for å høste kunnskap om fremtidig organisering».
Forslaget ble vedtatt på Ap-landsmøtet, og sier at det må planlegges mer helhetlig når lange riksveistrekninger skal bygges ut og prioritere ferdigstillelse av allerede planlagte strekninger.
– Vi sier ikke at vi vil legge ned «Nye Veier» nå, men prosjektet må helt klart evalueres. På sikt bør selskapet innlemmes i Statens vegvesen, forklarte forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, som bakgrunn for forslaget overfor FriFagbevegelse.
«Nye Veier» har blant annet tappet Statens vegvesen for mye midler. Og kompetanse.
Samtidig heter det i vedtaket fra Ap-landsmøtet at det «ikke betyr at prosjekt allerede tildelt Nye Veier AS ikke skal realiseres».