JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Nestleder i Rødt, Marie Sneve Martinussen, kaller det direkte frekt av regjeringen å kalle dette en kompensasjon for økt CO₂-avgift.

Nestleder i Rødt, Marie Sneve Martinussen, kaller det direkte frekt av regjeringen å kalle dette en kompensasjon for økt CO₂-avgift.

Jan-Erik Østlie

Pendlerfradrag:

Regjeringen vil øke skattefradraget for pendlere, men ikke i alle kommuner: – Direkte frekt

Regjeringspartiene har varslet at belastningen av økt CO₂-avgift skal dempes ved å øke reisefradraget for skattytere med lengst reisevei i distriktene.



27.08.2021
13:50
30.08.2021 13:15

helge@lomedia.no

Det er distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland (H) som kommer med nyheten på vegne av trepartiregjeringen til Høyre, Venstre og KrF. Det kommer som en tidlig lekkasje til høstens statsbudsjett, som regjeringen sitter sammen for å fullføre i disse dager.

Men om du skal dra nytte av det økte pendlerfradraget, kan du ikke bo i de «cirka» 56 mest sentrale kommunene (se liste nederst i saken).

Usentrale kommuner

Tiltaket vil innebære at dagens halvering av dekket sats fra 50 000 kilometer oppheves, slik at den samme satsen gjelder uavhengig av reiselengde. Dette øker fradraget for de som reiser lengst, uavhengig av hvor i landet de bor.

I tillegg innføres det et særskilt og lavere bunnbeløp (og dermed større skattefradrag) for reisekostnader for de som bor i de ca. 300 minst sentrale kommunene. For disse vil bunnbeløpet senkes fra 23 900 (i 2021) til 14 000 kr. For bosatte i mindre sentrale kommuner vil dermed innslagspunktet for reisefradraget reduseres fra 67 kilometer til 37 kilometer om dagen. Det betyr at en pendler kan reise 30 kilometer lenger med skattefradrag.

– Vi antar at denne reduksjonen i bunnbeløpet vil omfatte rundt 80 000 skattytere, sier Helleland.

Hva tjener folk med ditt yrke? Dette er snittlønna i over 350 yrker

– Urimelig og urettferdig

Reisefradraget vil gjelde uavhengig av reisemåte – om du bruker bil eller reiser kollektivt.

Dette øker altså fradraget for de som reiser lengst. Men fortsatt er det en betingelse: Bor du i en av de 56 mest sentrale kommunene, skal det ikke gjelde for deg.

Arbeiderpartiets arbeidspolitiske talsperson, Rigmor Aasrud, mener forslaget både er urimelig og urettferdig. Hun skjønner heller ikke hvorfor regjeringen bruker CO₂-argumentet for et slikt forslag, siden det også gjelder hvis du reiser kollektivt.

– Det er like kostbart å reise fra noen av de 56 kommunene som ikke får dra nytte av dette, enn de 300 kommunene som får nytte av dette, sier Rigmor Aasrud til FriFagbevegelse.

Hun har vanskelig for å skjønne at det er rasjonelle argumenter for dette forslaget og tolker forslaget mer som en desperat kamp for å komme på offensiven i valgkampen.

• Bilturen til jobben kan bli tema i lønnsforhandlingene

Skriftlig spørsmål fra Vedum

– Høyreregjeringen sier de skal kompensere for økte diesel- og bensinpriser, men glemmer helt at bilen brukes til å besøke venner og familie, kjøre barna på trening og mye mer. Arbeiderpartiet vil ha lavere egenandel på pendling for alle, uavhengig av hvor du bor, og at folk med inntekt under 750 000 kr skal få lavere skatt. Det er en langt bedre måte å kompensere vanlige folk på enn å plukke ut noe få heldige vinnere, sier Rigmor Aasrud.

Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum, har stilt et skriftlig spørsmål til finansminister Jan Tore Sanner (H) om forslaget. Blant annet er det uvisst om det gjelder de 300 minst sentrale kommunene - eller om det er 280.

I svaret henviser Sanner til at detaljene vil være klare når statsbudsjettet legges fram i oktober.

– Uansett er dette et klassisk grep fra dagens regjering: Først strammer man skikkelig inn på pendlerfradraget, med en skatteskjerpelse på gjennomsnittlig 4000 kroner. Det gjør også at det er langt færre som mottar skattefradrag for pendling enn tidligere. Så kompenserer man noen av disse litt, sier Senterpartiets finanspolitiske talsperson Sigbjørn Gjelsvik til FriFagbevegelse.

Det var i 2013 rundt 430 000 pendlere som fikk skattefradrag for å reise til jobb. Denne ordningen skal altså gjelde rundt 80 000 av disse.

Mye lest: Lavtlønte Gina: – En liter bensin koster like mye for meg som det gjør for de med over 50 000 kroner i månedslønn

– Frekt

– Veldig mange har fått skatteskjerpelse. Nå skal altså noen pendlere få litt penger tilbake. Samtidig vil vi få en kraftig økning av drivstoffutgiftene, som rammer både pendlere og andre som har behov for å bruke bil i hverdagen. Så dette regnestykket vil uansett gå klart i minus, mener Gjelsvik.

Det er rundt 430 000 pendlere som får skattefradrag for å reise til jobb i dag. Denne ordningen skal da gjelde bare en av fem pendlere.

– Veldig mange har fått skatteskjerpelse. Nå skal altså noen pendlere få penger tilbake. Samtidig vil vi få en kraftig økning av drivstoffutgiftene. Så dette regnestykket vil uansett ikke gå i pluss, mener Gjelsvik.

Nestleder i Rødt, Marie Sneve Martinussen, kaller det direkte frekt av regjeringen å kalle dette en kompensasjon for økt CO₂-avgift.

– Det er i beste fall en reversering av skatteøkningen de har gitt pendlere og folk som bor på brakke når de har kuttet i både pendlerfradraget og fradragene for kost og losji, sier hun til FriFagbevegelse.

Hjemmekontor kan gi skattesmell for dem som vanligvis har lang reisevei

– Perspektivløst

– Rødt har foreslått å styrke pendlerfradraget ved å redusere bunnfradraget til 20 000 kr for hele landet. Det vil gi 188 millioner i skattelette for folk som pendler og et vil treffe mye bredere enn regjeringens forslag, legger hun til.

Statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Raymond Robertsen (H), tilbakeviser kritikken. Blant annet kritikken om at CO₂-avgiften blandes inn i dette.

– Dette skiller verken på om du kjører tog med eller uten strøm, eller bil med fossilt drivstoff eller elbil. Derfor er dette et fradrag som vil gjøre det enda mer lønnsomt å gå over til energisparende transport, sier han til FriFagbevegelse.

Robertsen mener det er perspektivløst å sammenligne med det tidligere pendlerfradraget.

– Den forrige ordningen var veldig gunstig for store samfunn rundt Oslo og storbyene. Nå har vi gjort dette fradraget mer spisset for å komme de som bor ute i distriktene til gode. De som har reelle transportkostnader og små samfunn over hele landet, sier han.

Statssekretæren poengterer at CO₂-avgiften vil bidra til at flere og flere velger energibesparende transportmuligheter. Nå rettes fradraget mer mot de som virkelig har store utgifter med å komme seg på jobb, sier Raymond Robertsen.

Kommuner som ikke får dra nytte av lavere egenandel i pendlerfradraget i forslaget fra regjeringen

Etter SSBs sentralitetsindeks er dette de 56 mest sentrale kommunene i Norge:

Asker, Askøy, Bergen, Bærum, Drammen, Eidsvoll, Enebakk, Fredrikstad, Frogn, Færder, Gjerdrum, Gjøvik, Hamar, Halden, Haugesund, Hole, Holmestrand, Horten, Indre Østfold, Klepp, Kongsberg, Kristiansand, Larvik, Lier, Lillehammer, Lillestrøm, Lørenskog, Malvik, Modum, Moss, Nannestad, Nes, Nesodden, Nittedal, Nordre Follo, Oslo, Porsgrunn, Randaberg, Ringerike, Rælingen, Råde, Sandefjord, Sandnes, Sarpsborg, Skien, Sola, Stange, Stavanger, Time, Trondheim, Tønsberg, Ullensaker, Vestby, Våler (i Viken), Øvre Eiker, Ås.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
27.08.2021
13:50
30.08.2021 13:15



Mest lest

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Ole Martin Wold

Bussjåfør Somieh ble angrepet på jobb: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Helge Rønning Birkelund

Her er Støre-regjeringens planer for arbeidslivet

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området


Flere saker