JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Koronakrisen:

SAS-pilotene i forhandlinger med ledelsen for å redde arbeidsplasser

Leder for SAS-pilotene i Skandinavia, Christian Laulund, satt i tøffe forhandlinger med ledelsen i natt.
Christian Laulund sitter i forhandlinger med SAS-ledelsen om å redde arbeidsplasser – og i ytterste fall redde selskapet.

Christian Laulund sitter i forhandlinger med SAS-ledelsen om å redde arbeidsplasser – og i ytterste fall redde selskapet.

Jan-Erik Østlie

helge@lomedia.no

Rundt 460 SAS-piloter har fått oppsigelsesbrev. Nå sitter SAS-ledelsen med pilotforeningene for å håndtere overtalligheten.

Christian Laulund er både leder av Norske SAS-Flygeres Forening, og leder for SAS Pilot Group. Han leder dermed forhandlingene for SAS-pilotene.

Forhandlingene finner sted i København.

Overfor FriFagbevegelse bekrefter Laulund at det forhandles, men ønsker ikke å kommentere selve forhandlingene.

– Det stemmer at vi sitter i forhandlinger om håndteringen av overtalligheten. Detaljer i forhandlingene vil jeg ikke gå inn på. Et av målene med forhandlingene er å hindre at så mange må sies opp, sier Laulund til FriFagbevegelse.

En del av redningsplanen

Det var Dagens Næringsliv som først omtalte forhandlingene. Ifølge avisen mener ledelsen i SAS at en ny avtale med pilotene er nødvendig for å få redningsplanen for SAS i havn.

LO-forbundet Norsk Flygerforbund er ikke en del av forhandlingene, men har en tariffavtale med SAS som gjelder til 2022. I avtalen ligger det reforhandling først i 2021.

Milliarder fra Sverige og Danmark

Tirsdag ble det klart at EU-kommisjonen ga grønt lys for at Sverige og Danmark kan gå inn med 11 milliarder svenske kroner i SAS.

Luftfartsindustrien ble hardt rammet av korona og de påfølgende reiserestriksjonene som ble innført. Flere i industrien har uttalt at det vil kunne ta år før trafikken er tilbake til pre-korona-nivåer.

Lånetilbud fra Norge

Samtidig har den norske regjeringen sagt nei til å gå inn igjen som eier av SAS. Svaret fra den norske regjeringen på ønskene fra Sverige og Danmark har vært nei, og i stedet et tilbud om lånegarantier.

Annonse

Flere saker

Annonse