JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Enorm pågang for Nav

Slik svarer Nav om hvordan etaten skal sikre at du får pengene du har krav på

Aldri før har Nav fått så mange henvendelser samtidig. Dette er problemene som må løses nå.
REKORD: Antall henvendelser har skutt i været. Nå er mange spente på hvordan Nav skal sikre utbetaling til folk som trenger det.

REKORD: Antall henvendelser har skutt i været. Nå er mange spente på hvordan Nav skal sikre utbetaling til folk som trenger det.

Eirik Dahl Viggen

ida.bing@lomedia.no

Etter at Stortinget mandag ble enige om en krisepakke for folk flest – hvor blant annet permitterte ansatte får dagpenger dekket av staten fra og med dag 3 til 20, opplever Nav en enorm pågang.

På kun fem dager har Nav fått inn 45.000 søknader om dagpenger ved permittering.

p

Til sammenligning var antallet innvilgede søknader 48.000 i 2009 – toppåret under finanskrisen, og 26.000 i 2016 – oljekrisas toppår.

– Vi har et trykk nå som er større enn det vi noensinne har opplevd, sier Yngvar Åsholt, beredskapsleder i Nav, til FriFagbevegelse.

Nå er det mange som lurer på hvordan etaten kommer til å takle strømmen av henvendelsene fremover, og hvor lenge folk må vente på innvilgede søknader og krisepengene de har krav på.

System for utbetaling er ikke på plass

Nav har allerede hatt tekniske problemer ved innlogging, og mange avdelinger er hardt rammet av lav bemanning som følge av koronasmitte.

I tillegg skjer det ikke utbetalinger før Nav har på plass et tilstrekkelig system for behandling av søknader til de nye gruppene, som for eksempel frilansere og lærlinger, som nå har rett på dagpenger.

– Det er tre ulike systemløsninger hos oss som berøres av Stortingets tiltak – dagpengesøknader, søknader om omsorgspenger, og til sist sykelønnsordningene. Nå jobber vi med å planlegge for de endringene som nå kommer i disse systemene, opplyser Åsholt.

Permitterte får full lønn i minimum 20 dager. Sjekk hva krisepakka betyr for arbeidsfolk

– Hvor omfattende er disse endringene, og hvor lang tid vil det ta å få på plass?

– Nå har vi satt ned en egen gruppe for å kartlegge dette. Det som kan gjøre det ekstra komplisert er at mange endringer skal gjøres samtidig, sier Åsholt.

– Det verste vi nå kan oppleve er at viktige IT-systemer slutter å fungere, eller at det regnes ut feil på ytelsene, legger han til.

Beredskapslederen understreker at de ikke vet hvor lang tid endringene tar, det må den igangsatte kartleggingen vise.

– Om vi er helt i mål med denne kartleggingen mot slutten av uka vet jeg ikke, men gruppa vil jobbe hardt fremover nå.

Detaljer er ikke klare

Åsholt understreker at Nav selv ikke vet hvordan vedtakene fra Stortingets krisepakke kommer til å se ut.

Fordi Stortingets krisepakke er et anmodningsvedtak, hvor Stortinget har bedt regjeringen om å innføre ordninger for utbetaling, må departementene nå lage konkrete beskrivelser for hvordan slike systemer og tilhørende utbetalinger skal gjennomføres.

– Avtalen som ble gjort mellom partiene på Stortinget må detaljeres ut gjennom lovtekster som igjen må vedtas av Stortinget. Mens dette pågår kartlegger vi alt vi kan, og er som sagt i gang med arbeidet allerede, sier han.

Foreslår økt bevilgning til Nav

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen sier til FriFagbevegelse at departementet vil gå i dialog med Stortinget for å hjelpe Nav å takle situasjonen.

p

– Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med forslag om økte bevilgninger til Nav, og jeg ønsker også dialog med Stortinget om prioriteringene fremover, sier Røe Isaksen.

– Vi skal selvfølgelig følge opp alt Stortinget har vedtatt. Men vi må prioritere hva som er viktigst først. Det innebærer å sikre at permitteringsordningene kommer på plass, og sikre at de som er avhengig av utbetalinger fra Nav, får de pengene de har krav på, legger han til.

– Det er ingen tvil om at antall søknader og henvendelser til Nav nå øker kraftig. Det er unntakstilstand. Men til alle som er engstelig vil jeg si; pengene kommer, men noen av de nye ordningene Stortinget nå har blitt enig om vil det ta tid å få på plass, sier Røe Isaksen.

Økt behandlingstid

Med rekord i antall innsendte søknader om dagpenger, begynner allerede køen å hope seg opp i Nav.

Normalt er behandlingstiden for dagpenger rundt tre uker, men etaten understreker at det vil ta tid å få på plass løsningene, og derfor forsinkes behandlingstiden ytterligere.

Permitterte som må vente, vil få sosialhjelp i mellomtiden, understreker Nav.

– Folk vil få utbetalt sosialhjelp i mellomtiden, men skjer dette fra dag én, eller må folk belage seg på stå en periode uten inntekt?

– Sosialhjelp er en ytelse man har rett på hvis man går tom for penger og trenger midler til livsopphold, og vi regner med at de situasjonen vi er i nå gir økte søknader om sosialhjelp, sier Åsholt og understreker at man kan søke om sosialhjelp hvis man står uten inntekt i påvente av å få behandlet søknad om for eksempel sykepenger eller dagpenger under permittering.

Sosialhjelpen er imidlertid kommunal, noe som vil si at den utbetales fra den enkelte kommune. Den er ikke en del av Stortingets tiltak.

– Det finnes Nav-kontorer i nesten hver kommune, og vi jobber nå med å forsikre oss om at det er rutiner og prosedyrer på de ulike Nav-kontorene for å sikre utbetaling av sosialhjelp.

Beredskapslederen understreker at det kan bli økt pågang også her, og at det stiller krav til hvert enkelt kontor nå fremover:

– Vi jobber med å sikre åpningstider, tilgjengelighet for publikum og bemanning på de ulike kontorene. Mer enn halvparten av kommunene tilbyr også digitale løsninger for søknader om sosialhjelp, gjennom egne systemer, sier Åsholt og oppfordrer folk til å bruke digitale løsninger der de kan.

– Men ikke alle kommuner har dette, så for disse vil det fortsatt være papirløsninger, understreker han.

Bemanningsutfordringer

– Det er en stor utfordring at det trolig kommer til å bli en enorm økning i antall søknader til Nav, samtidig som også Nav vil oppleve at egne fraværstall øker. Med andre ord; belastningen på Nav blir større, samtidig som kapasiteten blir mindre.

Det sier statsråd Røe Isaksen om situasjonen til Nav.

p

Beredskapsleder Åsholt bekrefter det.

– Mange Nav-kontorer er stengt eller delvis stengt, noe som er en konsekvens av om ansatte må i karantene og hvordan den enkelte kommunene velger å møte krisen vi er inne i, sier Åsholt.

Likevel skal Nav nå sørge for at alle får en mulighet til å komme gjennom med søknaden sin.

– Vi forsikrer oss om at kommunene har rutiner å plass, slik at de som trenger det har mulighet for å levere søknader. Vi vil fortløpende holde oversikt over dette tilbudet er tilgjengelig, det er viktig for oss fremover.

– Kan dere da flytte over ansatte der det er mer behov?

– Noen ansatte opplever å ha mer å gjøre, noen får mindre å gjøre – men vi kan ikke flytte folk automatisk over til andre oppgaver, da disse er spesialiserte på ulike ting. På kort sikt vil vi mobilisere tilgjengelige ressurser som raskt kan gå inn i de oppgavene der det trengs folk og jobber på spreng for å levere på det Stortinget har bestilt, sier Åsholt.

Teknologisk beredskap

– Så langt har vi klart å ta unna, til tross for en eksplosjon i antall henvendelser, sier beredskapslederen.

Han understreker at Nav har sett noen ustabilitet i de teknologiske løsningene, men at de har rettet feil fortløpende.

– Vi har et stort IT-miljø og mange personer som nå jobber så mye som døgnet tillater, nærmest. Vi ser nå også etter teknologiske løsninger som kan lette bruken for både saksehandlere og brukere, sier Åsholt.

Navs beredskapsleder har imidlertid en plan for å sikre at alle nå får den informasjonen de trenger:

p

– Nå er det selvfølgelig mange som lurer på mye. På generelt nivå, når det gjelder å finne informasjon, henviser jeg alle til å bruke nav.no.

– Vi har et stort apparat for fange opp spørsmål som folk stiller, og vi legger ut informasjon fortløpende etter hvert som nye spørsmål og problemstillinger dukker opp, understreker Åsholt.

– Det vi ønsker er at færrest mulig skal bruke vår kontakttelefon. Den er under veldig stort press. Det er en del mennesker i Norge, som ut ifra språklige hensyn eller digitale ferdigheter, ikke er i stand til å finne informasjon digitalt, og det er viktig at telefonen er tilgjengelig for dem.

Han legger til:

– Ikke ring om andre ting nå, nå er det behandling av ytelser og arbeidet med å sikre folk en inntekt som er det viktigste for oss. Jeg opplever internt her i Nav at det er enorm stor vilje i absolutt alle linjer for å bidra til at den norske befolkning kommer best mulig gjennom denne krisen. Vi skal gjøre alt vi kan.

Annonse
Annonse