JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fagorganisering

Tillitsvalgte er for «bakpå» i kampen for å få ansatte organisert, mener Coop-ansatte Per Arne

Nå kan LO starte for fullt igjen med å verve medlemmer. En «servicekampanje» har spesielt fokus på kjøpesentre og flyplasser.
– Måten vi tar imot potensielle klubbmedlemmer på, er frustrerende dårlig, sier Per Arne Johansen. Her i samtale med Hilde Grevskott, prosjektmedarbeider i LO-regionen Trøndelag, og Terje O. Olsson fra LO sentralt.

– Måten vi tar imot potensielle klubbmedlemmer på, er frustrerende dårlig, sier Per Arne Johansen. Her i samtale med Hilde Grevskott, prosjektmedarbeider i LO-regionen Trøndelag, og Terje O. Olsson fra LO sentralt.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

TRONDHEIM: Per Arne Johansen er en av fotsoldatene i kampanjen. Han har jobbet i Coop-systemet i 30 år og vært HK-tillitsvalgt i 20 år. På Obs! Lade styrer Per Arne Johansen tørrlageret og sørger for at handlende til enhver tid finner det de er ute etter i butikkhyllene.

Organisasjonsgraden på Obs! er rundt 60 prosent. Men så er heller ikke Coop-systemet det vanskeligste stedet å få forståelse for viktigheten av å være organisert.

Men i kampen om å få ansatte organisert, kommer tillitsvalgte og klubbstyret veldig bakpå og sent inn i bildet. Det vil Per Arne gjøre noe med før han gir seg som tillitsvalgt.

Velkomstpakken

– Måten vi tar imot potensielle klubbmedlemmer på, er frustrerende dårlig. Når de starter hos får alle et lite blått hefte. Det må de lese gjennom og skrive under på. Der står det ingen ting om å være organisert, sier Per Arne Johansen til FriFagbevegelse.

– Det bør det gjøre. Der burde det ligge et innmeldingsskjema og informasjon om klubben. For her skal jo alle være organisert, legger han til.

– Dette bør det ikke være noe problem å få til. Det er bare snakk om å få et samarbeid mellom lederen og tillitsvalgt, påpeker han.

– Kommer du for å jobbe her, blir du organisert, ferdig snakka. Dette skal jeg få til før jeg gir meg, sier han.

Mye lest: Rørt Harald Eia i beste sendetid: Ber folk fagorganisere seg

Grunnlagsmaterialet

Det er heller ikke helt lett å holde oversikten over hvor mange som er organisert i bedriften.

– Problemet er at grunnlagsmaterialet ikke helt stemmer med terrenget. Når folk slutter, blir de ikke faset ut av systemet. Altfor mange ligger inne i datasystemet, sier Per Arne.

Totalt 218 jobber på Obs! Lade. Det er mye deltid blant de ansatte. Men mye skjedde på bemanningsbransjen for to og et halvt år siden. Da ble det slutt på å bruke såkalte varefremmere fra tredjepartsleverandører.

Dette førte til stor nedbemanning i merchandising-bransjen. Men oppbemanning i butikkene. Og billigere varer.

– Det førte til mye mer heltid, men også en god del deltid. Totalt sett betyr det også flere organiserte, mener Johansen.

Bare på tørrlageret, hvor Per Arne jobber, ble arbeidsstyrken tredoblet.

Fikk du med deg denne? Einaste McDonald’s i Norge med tariffavtale: Christine (22) og Marthe (25) jublar for fleire rettar på jobben

Yngste vanskeligst

Det er spesielt de yngste ansatte som det er vanskelig å få inn i «klubben».

– De yngste er stort sett bare opptatt av hvor mye det koster å være organisert. De tenker penger. Vi som har vært her i 40 år, som meg, vet at det er mye mer enn penger det står på. Først og fremst pensjon. Og LO Favør, ikke minst. Alle godene vi har der. Nøkkelen er tariffavtalen og ha tillitsvalgte som kan stå opp for sine medlemmer, mener Per Arne Johansen.

– Har du tariffavtale og en klubb, så får du medlemmer. Det er det som er så forbanna viktig, poengterer han.

– Derfor er dette prosjektet så ekstremt viktig, for å få tegnet tariffavtalen på kjøpesentrene og butikkene, revitalisere klubber og få etablert nye klubber, sier LO-sekretær Terje O. Olsson, for anledningen på besøk på tørrlageret til Obs! Lade.

Han trekker fram Tax free-butikken på Gardermoen som et godt eksempel.

– Det lå nede, men de fikk revitalisert klubben. Så kom medlemmene, sier Olsson.

– De tillitsvalgte må gjøre jobben, vi må koordinere og skaffe oppmerksomhet, legger han til.

Serviceprosjektet

Serviceprosjektet til LO har hatt en trang start etter to år med korona. Men nå kjøres det i gang for fullt. LO har ansatt prosjektmedarbeidere i ni av 10 regioner. Bare Nordland mangler.

De møtes annenhver uke på teams, utveksler erfaringer og legger planer sammen.

– Så bygges det opp et nettverk. Enkelte store kjøpesentre og flyplassene i Bergen og Oslo er hovedmålet i prosjektet.

– Prosjektmedarbeiderne er unge, engasjerte folk som er veldig klare på å verve medlemmer. Ut fra gammel kunnskap vet vi at der vi får tariffavtaler, får vi også medlemmer. Det er også stor entusiasme for å bli med på dette i forbundene, sier Terje O. Olsson.

Han har stor tro på prosjektet, men samtidig klar på at dette ikke noe kortsiktig prosjekt.

– Her må vi tenke langsiktig. Dette må drives videre og være et langsiktig prosjekt. men vi ser allerede resultater, med ny medlemsrekord og nesten en million medlemmer. Handel og Kontor er også et av forbundene som vokser mest, påpeker Terje O. Olsson.

Warning
Annonse
Annonse