JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fergeopprøret:

Urimelig at pendlere som er helt avhengig av ferga skal betale for klimakuttene, mener fylkesordfører

Høye fergepriser gjør det vanskeligere å «selge inn» det grønne skiftet til folket, mener fylkesordføreren i Møre og Romsdal.
Fylkesordfører Tove-Lise Torve satser på kllima, men det koster.

Fylkesordfører Tove-Lise Torve satser på kllima, men det koster.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

Det er et fergeopprør over store deler av landet. Klimavennlige ferger gir skyhøye fergebilletter.

Bompengeopprøret er erstattet av et fergeopprør.

– Vi har hørt om familier som betaler like mye i fergeutgifter som for huslånet. Folk og bedrifter vurderer å flytte fra øysamfunnene. Det er alvorlig. Det er allerede en konkurranseulempe for næringslivet med store utgifter til ferge. Takstøkningen gjør ulempen enda større, sier Tove-Lise Torve, fylkesordfører i Møre og Romsdal, til FriFagbevegelse.

KS-toppmøtet

Alle landets ordførere og rådmenn er samlet til Kommunalpolitisk toppmøte i KS.

Bærekraftsmålet til FN er en rød tråd i programmet.

Fylkesordfører Tove-Lise Torve, sitter litt mellom barken og veden. Overgangen til miljøferger gir store og viktige klimagasskutt. Men det gir også store ekstrakostnader. Møre og Romsdal har måttet øke fergetakstene som et tiltak for å delfinansiere miljøfergene.

Det har resultert at stadig flere ikke lengre støtter opp under det grønne skiftet.

– Folk er sinte og frustrerte. Det er urimelig at pendlere og næringsliv som er helt avhengig av ferga skal betale for klimakuttene, sier fylkesordføreren.

– Vi er helt avhengig av et godt fergetilbud for arbeidsfolk og næringsliv. Vi prioriterer derfor ferge høyt, og bruker rundt 200 millioner kroner mer på ferge i år enn det vi får tilført gjennom inntektssystemet. Egentlig skulle vi brukt enda mer. Mange biler står igjen på kaia fordi det ikke er plass til flere biler på ferga. Men det har vi ikke råd til. Vi har allerede kuttet i videregående opplæring, veivedlikehold, busstilbud, administrasjon og kultur for å finansiere dagens fergetilbud, sier Tove-Lise Torve.

Torves resept

Fylkesordføreren har resepten klar:

– Oljeformuen vår skal forvaltes klokt for fremtidige generasjoner. Personlig kan jeg ikke se en bedre forvaltning enn å bruke av det vi har tjent på olje og gass til tiltak for å kutte i klimagassene, mener Torve.

p

– Det blir litt sånn «Pay-back-time». En kraftfull omstilling til lavutslippssamfunnet med utvikling av miljøteknologi og grønn industri vil være det viktigste bidraget vår generasjon kan gi videre til oppvoksende generasjoner, er fylkesordførerens bønn.

– Dette gir både kutt i klimagasser og ny verdiskaping, poengterer hun.

– Det grønne skiftet gir mange nye og viktige arbeidsplasser i hele landet. Og dersom vi rigger oss godt kan vi serve et stort internasjonalt marked både på ny, fornybar energi og en mer miljøvennlig skipsflåte.

Vil ha dialog

Samferdselsminister Knut Arild Hareide gjestet tirsdag landstinget i KS. Han er opptatt av de økte fergekostnadene og at fylkene har tatt sitt ansvar for klimatiltak.

– Det er ikke bare Møre og Romsdal som har gått foran. Det har flere fylker gjort. Men vi har egentlig ikke noe valg. Vi må levere på nullutslippsferger ut fra de klimamålsettingene vi skal nå, sa Knut Arild Hareide.

Han pekte på flere grunner til at fergekostnadene har økt.

– Vi har fått et bedre tilbud. Vi har fornyet en fergeflåte, noe som har vært nødvendig. Men det er heller ikke å legge skjul på at fylkene har tatt en vesentlig del av regninga for klimasatsingen. Det skal fylkene ha honnør for. Jeg har sagt at jeg vil ha en dialog med fylkene og KS for å se hvordan vi skal løse dette, var svaret fra Knut Arild Hareide.

p

Tilbake til diesel?

Møre og Romsdal og Vestland er de første fylkene som har fulgt opp vedtak fra Stortinget om å gå over til miljøferger ved utlysning av nye anbud. Nordland, Troms og Finnmark har også begynt å se på dette. Troms og Finnmark vurderer nå å fortsette med dieselferger dersom staten ikke stiller bedre opp i overgangen til miljøferger.

Torve er takknemlig for at KS er på lag med fergefylkene.

– Det er fellesskapet som skal finansiere overgangen til miljøfergene, ikke de reisende som er helt avhengig av ferga for å komme seg på arbeid, mener Torve.

Annonse
Annonse