JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vaktsjefen på Helge Ingstad dømt for andre gang: – Et gufs fra fortiden, mener Flygerforbundet

Vaktsjefen på fregatten Helge Ingstad ble i lagmannsretten dømt til betinget fengsel etter ulykken utenfor Bergen i 2018.
I 2018 kolliderte tankskipet Sola med fregatten KNM Helge Ingstad. (Arkivbilde)

I 2018 kolliderte tankskipet Sola med fregatten KNM Helge Ingstad. (Arkivbilde)

Geir Martin Strande/NTB

ragnhild.heyerdahl@lomedia.no

anders@lomedia.no

Vaktsjefen på fregatten Helge Ingstad tapte ankesaken i lagmannsretten.

– Han var skuffet og lei seg, han gikk i kjelleren over dette, sier forsvareren, advokat Christian Lundin.

– Han gjorde så godt han kunne, og er veldig lei seg for at han er blitt straffedømt, sier Lundin om klienten som fremdeles jobber i Sjøforsvaret.

Dommen er enstemmig. Mannen ble dømt til samme straff som i tingretten, altså 60 dagers betinget fengsel.

Ifølge forsvareren vil vaktsjefen nå sammen med advokatene sine, vurdere om dommen skal ankes til Høyesterett.

– Urimelig

Den unge vaktsjefen var ansvarlig for fregattens ferd da den natt til 8. november 2018 kolliderte med supertankeren Sola TS og siden forliste i fjæresteinene like ved Stureterminalen i Øygarden.

– Jeg var på vakt den natten, jeg hadde ansvaret den natten, det er vanskelig nok å leve med i seg selv. Men at hele skylden skal bli lagt på meg, synes jeg ikke er riktig, og jeg synes også at det er skremmende, har vaktsjefen uttalt til Bergens Tidende.

Ifølge forsvareren klandres han for ikke å ha orientert seg og undersøkt nærmere det lysende objektet som var mot ham, altså Sola TS, som fregatten senere kolliderte med.

Som den eneste ble vaktsjefen straffeforfulgt etter at Forsvaret aksepterte en foretaksstraff på 10 millioner kroner.

– Han synes derfor det er urimelig at han skal straffes når det var en rekke systemer som sviktet samtidig, sier Lundin om vaktsjefen.

– Enormt dramatisk

Det samme mener også LO-forbundet Norsk Flygerforbund.

– Dette er enormt dramatisk for alle som jobber i operative yrker, sier Aleksander Wasland, forbundsleder i Norsk Flygerforbund til FriFagbevegelse

Medlemmene i Norsk Flygerforbund har i likhet med kapteiner, styrmenn og vakthavende på skip ansvar for store fartøy. Skadepotensialet ved en ulykke kan være stort.

Selv om Helge Ingstad-saken dreide seg om en annen type fartøy, frykter Wasland at dommen kan få store konsekvenser også i luftfarten.

– Vi opplever dette som et gufs fra fortiden. Dette er en dom som vil bidra til å spre frykt og som vil ødelegge den sikkerhetskulturen vi har bygget opp, hevder han.

Aleksander Wasland, forbundsleder i Norsk Flygerforbund.

Aleksander Wasland, forbundsleder i Norsk Flygerforbund.

Sissel M. Rasmussen

Fordi mennesker alltid vil gjøre feil, er det grunnleggende for sikkerhetskulturen at ansatte tør å rapportere inn sine egne feil, slik at alle kan lære av dem. Denne dommen er et nådestøt mot en slik tankegang, mener Wasland.

– Men dette er ikke en hvilken som helst feil. Den fikk enormt store konsekvenser?

– Nei, det er ikke en hvilken som helst feil. Men i denne saken har det sviktet i veldig mange ledd. Den feilen vaktsjefen gjorde, var bare siste ledd. I moderne ulykkesgransking ser man på hele organisasjonen og hvordan feil kan skje. Derfor er det helt feil og fullstendig utdatert å stille ett enkelt menneske ansvarlig, sier Wasland.

Offisersforbundet vil rydde i lovverket

Hovedtillitsvalgt for Norges offisers- og spesialistforbund i Sjøforsvaret, Thor Manum, synes det er veldig synd at dommen ble opprettholdt.

- Her velger statsadvokaten å tiltale en person knyttet til en sak som berører et system. Forsvaret og Sjøforsvaret har tatt innover seg at det har vært systemmessige feil og vedtatt foretaksstraffen. Det burde være godt nok etter denne ulykken, sier han.

Manum konstaterer at det selvfølgelig er tungt for vaktsjefen å bli den eneste som blir straffet personlig.

Nå ser NOF behov for å rydde opp i regelverket rundt de som jobber på Sjøforsvarets fartøy.

– Vi har startet med en analyse av gapene mellom de ulike lovene som gjelder for Sjøforsvarets skip, og alle unntakene de har fra lovverket. Det er lovtomme rom i Sjøforsvaret. Det skaper en usikkerhet som vi må lukke, sier Manum, og legger til at de er i god dialog med Forsvaret og aktuelle departementer.

– Håper punktum kan settes

Det var statsadvokatene Magne Kvamme Sylta og Benedikte Høgseth som førte saken for påtalemyndigheten i retten.

– Det sentrale for påtalemyndigheten har vært å fastslå ansvarsforholdet i saken, og at det i fredstid gjelder det samme aktsomhetskrav for ansvarshavende navigatører om bord på Sjøforsvarets fartøyer som for navigatører om bord på sivile fartøyer, skriver de i en pressemelding onsdag.

– Påtalemyndigheten håper vi med denne enstemmige og grundige dommen nå kan sette et strafferettslig punktum i saken, sier de to.

– Unik sak

Under behandlingen i lagmannsretten la påtalemyndigheten ned samme påstand som i tingretten, 120 dager betinget straff for uforsvarlig navigering. At lagmannsretten, i likhet med tingretten, velger å halvere dette til 60 dagers betinget fengsel, betyr lite for statsadvokatene.

– Den utmålte straffens lengde og form har ikke vært det sentrale for påtalemyndigheten, skriver de i pressemeldingen.

Under prosedyren i lagmannsretten sa Høgseth at saken mot vaktsjefen var unik sett i lys av omfanget, at landets fregattforsvar mistet 20 prosent av kapasiteten sin og den enorme oppmerksomheten, men at de rettslige prinsippene ikke er ulike andre saker om uaktsom skade.

– Det var flaks og helt utrolige tilfeldigheter at det ikke gikk tapt menneskeliv under kollisjonen, mente Høgseth, som sa at det bare var på grunn av den trege saksbehandlingen i saken at det ikke var aktuelt å legge ned påstand om ubetinget fengsel.

Endringslogg:

Denne saken ble endret 22.12.23. Den bestod i at et avsnitt med kommentarer fra NOF ble lagt inn.

Fakta om KNM Helge Ingstad-saken

• Klokken 4.03 natt til 8. november 2018 kolliderer det 250 meter lange tankskipet Sola med fregatten KNM Helge Ingstad utenfor Stureterminalen i Øygarden i Hordaland. Tankskipet er fullastet med 60.000 tonn råolje og hadde en hastighet på om lag 6. knop.

• Fregatten, som er på vei sørover etter å ha deltatt i Nato-øvelsen Trident Juncture i Trøndelag, får en stor flenge i skroget, og det renner inn mer vann enn lensepumpene greier å få ut.

• Den blir dyttet av slepebåter mot land, hvor den blir liggende på fem meters dyp med kraftig slagside. Den blir boltet fast i fjellet for å unngå å synke, men vaierne ryker en uke senere og fregatten synker.

• Besetningen på 137 personer ble raskt evakuert fra fregatten, og åtte personer ble lettere skadd i sammenstøtet. Tankskipet kom fra kollisjonen med mindre skader, og besetningen på 23 personer kom uskadd fra hendelsen.

• I mars 2019 ble fregatten hevet, og senere samme år ble det besluttet at fregatten skulle hogges opp. Året etter blir det besluttet at fregatten ikke skal erstattes med en ny.

• Den 34 år gamle vaktsjefen på Helge Ingstad ble i fjor tiltalt for uaktsom forårsaking av sjøskade, samt brudd på den militære straffeloven. Statsadvokaten mente uaktsom navigering var hovedårsaken til ulykken. Vaktsjefen ble i mai i år dømt til 60 dagers fengsel i Hordaland tingrett, men dommen ble anket. Vaktsjefen tapte ankesaken i Gulating lagmannsrett.

Kilde: NTB

Annonse
Annonse

Fakta om KNM Helge Ingstad-saken

• Klokken 4.03 natt til 8. november 2018 kolliderer det 250 meter lange tankskipet Sola med fregatten KNM Helge Ingstad utenfor Stureterminalen i Øygarden i Hordaland. Tankskipet er fullastet med 60.000 tonn råolje og hadde en hastighet på om lag 6. knop.

• Fregatten, som er på vei sørover etter å ha deltatt i Nato-øvelsen Trident Juncture i Trøndelag, får en stor flenge i skroget, og det renner inn mer vann enn lensepumpene greier å få ut.

• Den blir dyttet av slepebåter mot land, hvor den blir liggende på fem meters dyp med kraftig slagside. Den blir boltet fast i fjellet for å unngå å synke, men vaierne ryker en uke senere og fregatten synker.

• Besetningen på 137 personer ble raskt evakuert fra fregatten, og åtte personer ble lettere skadd i sammenstøtet. Tankskipet kom fra kollisjonen med mindre skader, og besetningen på 23 personer kom uskadd fra hendelsen.

• I mars 2019 ble fregatten hevet, og senere samme år ble det besluttet at fregatten skulle hogges opp. Året etter blir det besluttet at fregatten ikke skal erstattes med en ny.

• Den 34 år gamle vaktsjefen på Helge Ingstad ble i fjor tiltalt for uaktsom forårsaking av sjøskade, samt brudd på den militære straffeloven. Statsadvokaten mente uaktsom navigering var hovedårsaken til ulykken. Vaktsjefen ble i mai i år dømt til 60 dagers fengsel i Hordaland tingrett, men dommen ble anket. Vaktsjefen tapte ankesaken i Gulating lagmannsrett.

Kilde: NTB