JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Dagens bompengekameraer bør avløses av veiprising.

Dagens bompengekameraer bør avløses av veiprising.

Tormod Ytrehus

Kommentar:

«Veiprising er fornuftig»

Transportøkonomisk institutt foreslår veiprising som et alternativ til dagens bompenger.
01.10.2019
14:00
01.10.2019 11:10

kjell.werner@anb.no

Et slikt system kan også erstatte andre bilavgifter. Forslaget innebærer at alle biler må utstyres med en elektronisk brikke som registrerer hver tur og teller antall kilometer og hvor det kjøres.

Forsker Lasse Friedstrøm ved TØI anslår at veiprisingen vil gi en avgift på 20 øre kilometeren på bygda, mens det vil koste fire-fem kroner kilometeren å kjøre i storbyene i rushtiden. Ifølge TØI er ulempene ved bilkjøring små i spredtbygde strøk, men 20 ganger større i rushtiden i byene.

Det er i realiteten politisk flertall for å innføre veiprising, men så langt har Frp bundet regjeringspartiene til å avvise tanken. Ap har foreslått å utrede et slikt system, men det har blitt nedstemt i Stortinget.

Følg oss på Facebook

Hittil har bompenger i hovedsak finansiert veier som ellers ikke ville ha blitt bygd med bevilgninger over statsbudsjettet. Bompenger har også blitt brukt som et middel for å begrense trafikken inn til de store byene. Poenget med veiprising er å snu på flisa. Tanken at motorkjøretøy skal betale en kilometeravgift som varierer med hvor stor ulempe hver tur er for samfunnet. Med ulempe menes her klimagassutslipp, lokal forurensing, veislitasje, støy, trafikkulykker og tidstap på grunn av kødannelser.

Dagens bilister belastes med avgifter på kjøp, eie og bruk av bil. Elbilenes inntog på norske veier fører uansett til at det må tenkes i nye baner. Drivstoffavgifter utgjør nemlig en stor milliardinntekt for staten, og denne inntekten blir naturlig nok mye lavere i takt med at flere kjører elektrisk. I tillegg subsidieres elbiler med flere avgiftsfritak. Det vil måtte komme en debatt om hvor lenge elbilfordelene skal vare og hva de til slutt bør bestå av. Det hører med til historien at regjeringen vil øke CO2-avgiften med fem prosent neste år, mens drivstoffavgiftene på den annen side reduseres like mye. Følg oss på Facebook

Veiprising har sine svakheter og bør derfor utredes grundig og debatteres offentlig før det innføres. Bygd og by går nok å definere, men det vil bli svært krevende å plassere mellomstore tettsteder og andre gråsoneområder på en gradert skala for veiprising. Personvernet må også sikres på en trygg måte.

Videre er det viktig å unngå en dårlig miks av bompenger og veiprising. Her trengs det en smart overgangsløsning for påbegynte bompengeprosjekter. Forutsetningen for at veiprising skal kunne bli rettferdig er at det blir bygd ut et mye bedre kollektivtilbud, og da særlig i byer og tettsteder.

Oppsummert synes veiprising å kunne bli mer rettferdig, mer treffsikkert og bedre samfunnsøkonomisk enn dagens system. Frp må ikke lenger få sette bom for en fornuftig debatt.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
01.10.2019
14:00
01.10.2019 11:10



Mest lest

USIKKER: – Eg er veldig usikker på om eg har ein jobb å komme tilbake til. Så er det økonomiske biten. Kva eg får eg frå Nav neste månad, om eg får noko i det heile? At ein ikkje har ein drit å gjere på ettermiddagen, hjelper ikkje på sjølvtillita.

USIKKER: – Eg er veldig usikker på om eg har ein jobb å komme tilbake til. Så er det økonomiske biten. Kva eg får eg frå Nav neste månad, om eg får noko i det heile? At ein ikkje har ein drit å gjere på ettermiddagen, hjelper ikkje på sjølvtillita.

Lars Aake Andersen

Mia-Helen får ikke Nav-pengene hun har krav på - måtte selge bilen

Colourbox

Permitterte kan få tilbake over 200 millionar i dagpenge-trekk

Jan-Erik Østlie

Regjeringen kutter tilskudd til permitterte

AVSLUTTER AVTALE: Når er det tilbake til mer normal arbeidstid for de statsansatte etter at LO Stat-leder Egil André Aas og de andre hovedsammenslutningene har blitt enige med staten om ikke å forlenge koronaavtalen.

AVSLUTTER AVTALE: Når er det tilbake til mer normal arbeidstid for de statsansatte etter at LO Stat-leder Egil André Aas og de andre hovedsammenslutningene har blitt enige med staten om ikke å forlenge koronaavtalen.

Ole Palmstrøm

Arbeidstiden i staten tilbake til normalen - men kjernetiden er fortsatt opphevet

Ny AFP er to år forsinket. Dette sier LO og NHO nå

Illustrasjonsfoto

Illustrasjonsfoto

Jan Inge Haga

Buypass tredoblet prisen da koronakrisa eksploderte

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen

Arkivfoto: Jan-Erik Østlie

Formuesskatten senkes: – En hån mot alle permitterte som ikke har fått pengene sine, mener LO-lederen

Tori Aarseth

Hurtigruten får ikke krisehjelp. Ansatte er bekymret for hjem, familie og framtida

Siri Sagen og Bjørn Ingvar Borge har tatt fagbrev, men får ikke lønnsøkning.

Siri Sagen og Bjørn Ingvar Borge har tatt fagbrev, men får ikke lønnsøkning.

Eivind Senneset

Siri og Bjørn tok fagbrev, men får ikke lønnsøkning

Kai Hovden

Nå skal Statens vegvesen sjekke yrkessjåførenes lønns- og arbeidsvilkår

Kalle Moene stortrives på Blindern og har ingen planer om å forlate jobben med det første. – Jeg blir her til de bærer meg vekk.

Kalle Moene stortrives på Blindern og har ingen planer om å forlate jobben med det første. – Jeg blir her til de bærer meg vekk.

Jan-Erik Østlie

Møt økonomiprofessoren som vil gi alle en stor pengesum rett inn på konto

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen

Eirik Dahl Viggen

Foreldre får betalt flere dager ved sykt barn

Ap, SV og Rødt står samlet bak LOs krav om lønnstilskudd. Dette svarer regjeringen

OPP 20 KRONER: For Nathalie Karoline Hoaas (til venstre) betyr avtala 20 kroner meir i timelønn, sidan ho har seks års erfaring i bransjen. Silje-Sofie Skomedal til høgre.

OPP 20 KRONER: For Nathalie Karoline Hoaas (til venstre) betyr avtala 20 kroner meir i timelønn, sidan ho har seks års erfaring i bransjen. Silje-Sofie Skomedal til høgre.

Tormod Ytrehus

Nathalie (23) og Silje-Sofie (21) jublar for tariffavtale: – Ein kjempestor siger!

Frode Myrhol

Frode Myrhol

Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

FNB-leder tjener mer enn Erna Solberg

Sjømannsforbundets leder, Johnny Hansen

Sjømannsforbundets leder, Johnny Hansen

Tri Nguyen Dinh

– Hurtigruten er den eneste aktøren som ikke får hjelp av regjeringen

LIKT FOR ALLE: Rødt-leder Bjørnar Moxnes foreslår at dagpengene skal tilsvare 80 prosent av lønna, uansett om folk ble stående uten arbeid før eller etter koronakrisa.

LIKT FOR ALLE: Rødt-leder Bjørnar Moxnes foreslår at dagpengene skal tilsvare 80 prosent av lønna, uansett om folk ble stående uten arbeid før eller etter koronakrisa.

Martin Guttormsen Slørdal

Rødt vil ha lik dagpengesats for alle arbeidsløse

FAGRØRSLA I RYGGEN: Dei Godt Brød-tilsette på Grünerløkka har heile fagrørsla i ryggen, forsikrar leiar Merethe Solberg og organisasjonsarbeidar Svein-Frode Pettersbakken i Fellesforbundet avdeling 10.

FAGRØRSLA I RYGGEN: Dei Godt Brød-tilsette på Grünerløkka har heile fagrørsla i ryggen, forsikrar leiar Merethe Solberg og organisasjonsarbeidar Svein-Frode Pettersbakken i Fellesforbundet avdeling 10.

Tormod Ytrehus

Godt Brød-tilsette får tariffavtale etter å ha trua med streik

Ellen Dalen er NTLs 2. nestleder.

Ellen Dalen er NTLs 2. nestleder.

Eivind Olai Kristiansen

NTL skuffet over Ap-forslag til finanisering av høyere utdanning

Podkasten «Rørsla»:

Atle Tranøy, konserntillitsvalgt i Aker, mener norske politikere er for trege, og at Norge derfor har tapt terreng i den grønne konkurransen.

Atle Tranøy, konserntillitsvalgt i Aker, mener norske politikere er for trege, og at Norge derfor har tapt terreng i den grønne konkurransen.

Erlend Angelo

Aker-tillitsvalgt: – Vi kunne vært i en verdensledende posisjon, hadde politikerne lyttet mer til industrien