Også til sjøs
Norske sjøfolk erstattes med billig utenlandsk arbeidskraft mens skipene fortsetter å operere i norsk farvann. Kampen mot sosial dumping er viktigst, også til sjøs
stig.christensen@lomedia.no
Roar Flåthen sa det på Sjømannsforbundets landsmøte i går: Kampen mot sosial dumping er viktigst. Jonas Gahr Støre viste til globaliseringens trykk for lavere lønninger i Norge på et Fafo-seminar for noen uker siden, og nevnte det som en av de største utfordringene. Sjømannsforbundets leder, Jacqueline Smith, hamret på det samme i sin tale til landsmøtet i går.
Skip flagges ut av Norsk ordinært skipsregister (NOR) og underordnede sjøfolk erstattes med billig arbeidskraft mens skipene fortsetter å operere i norsk farvann. Smith regnet ikke med at det ville være så vanlig å finne norske sjøfolk på de syv hav i framtiden, men kunne ikke akseptere at norske sjøfolk ikke skulle finnes i eget farvann! Vi forstår henne.
Sjømannsforbundet har hatt flere konfliktsaker i så måte. Forbundet truet med boikottaksjoner mot slepebåtene «North Crusader» og «Ocean Supplier». Begge skipene er innleid av Kystverket for å styrke slepebåtberedskapen langs norskekysten. Men de seiler under bekvemmelighetsflagg, med hyrer langt under norsk nivå. I tingretten ble boikottvarsel kjent ulovlig, men saken er anket.
Allmenngjøring er høyst aktuelt, også i sjøfarten. Ifølge regelverket er det i dag kun anledning til å allmenngjøre på NOR-skip. Det er ikke tilstrekkelig, og Sjømannsforbundet går derfor inn for at allmenngjøringsloven skal gjelde for alle skip som operer i norske farvann og på norsk sokkel for å hindre sosial dumping til sjøs i Norge.
Det er over fire år siden Norsk Sjømannsforbund i samarbeid med LO og Norsk Sjøoffisersforbund stilte i Arbeids- og Inkluderingsdepartementet for å diskutere sosial dumping på skip langs norskekysten. Allerede den gang var kravet en lov om allmenngjøring av tariffavtaler for skip i norsk territorialfarvann. Regjeringen har vedtatt handlingsplan I og II mot sosial dumping. Nå er det på tide å imøtekomme også Sjømannsforbundenes krav. Alle hull må tettes igjen.
Til syvende og sist dreier det seg om å sikre et akseptabelt lønnsnivå for alle, samt bestemmelser som sikrer gode arbeidsvilkår. Arbeidsmiljøloven, folketrygden, arbeidstidsbestemmelser, tarifflønn og ordnede ferier er sentrale elementer i velferdsstaten. Det ønsker vi å beholde for alle, enten de jobber på land eller til sjøs.