JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oppklaring i Flytoget

Togvertene blir ombordansvarlige. Selskapet må følge samme regler for persontrafikk som andre operatører.

Saken oppsummert

Siden starten i 1998 har Flytoget vært unntatt dette kravet. Nå er det slutt.

– Dette er en prinsipiell seier i en sak vi har jobbet med siden de fikk dispensasjonen. Det er unikt for Norge at forskjellige operatører i samme land har ulike krav til sikkerheten, sier leder i Konduktørpersonalets landsråd, Audun Sør-Reime.

– Ansvaret har vi hatt hele tida, uten at det har stått på papiret. Heller ikke på lønnsnivået har det gitt uttelling. Endringene bekrefter det som har vært praksis, sier hovedtillitsvalgt Mark Johnston.

Begge er tilfredse med at saken har løst seg. Snuoperasjonen kom da Flytoget søkte Statens jernbanetilsyn om utvidet sikkerhetssertifikat for å kjøre til Drammen neste år. ”Vi trekker med dette vår søknad om unntak fra kravet om ombordansvarlig,” skriver selskapet i et brev 16. august. Planen er å starte kjøringen så snart stasjonen kan håndtere økt trafikk. En bevilgning til ombygging ligger i forslaget til statsbudsjett for 2008.

Etterutdanning. Fram mot 1. januar 2009 skal personalet gjennom sikkerhetsopplæring. Opplegget blir i hovedsak som i NSB, men noe forenklet siden Flytoget kjører på én strekning med én type materiell og det ikke selges billetter om bord.

Før oppstarten i 1998 ønsket Flytoget å kjøre enmannsbetjent. Da det kom krav om bemanning i hvert sett, ble lokfører først satt opp som ombordansvarlig, noe som ikke er tillatt. Deretter ble fører kalt hovedansvarlig, et begrep som ikke finnes i den såkalte togframføringsforskriften.

I en periode ble det kjørt chartertrafikk, blant annet med fotballsupportere. Vålerenga-klanen og ”Plankehaugen” fra Fredrikstad var blant passasjerene. Dette satte tilsynet en stopper for.

– Søknaden om lov til å trafikkere Drammen–Gardermoen har ført til oppryddingen, mener de to tillitsvalgte.

Nødvendige utbedringer. Ønsket fra selskapet er å starte sommeren 2008, men Jernbaneverket klarer ikke å ha alt klart i Drammen før i september. Fra januar 2009 skal all etterutdanning være gjennomført. Da øker også kapasiteten i togsettene.

– Det blir ytterligere 70 seter i hver avgang og sitteplasser til 250 passasjerer, sier Johnston.

På de mest trafikkerte tidspunktene har mange måttet stå. I helger og ferier kan mye bagasje i tillegg gi kaotiske tilstander både for reisende og ansatte.

Ombordpersonalet består nå av 100 på heltid og 18 på deltid. Så fort opplæringen er gjennomført, oppfyller de kravene fra Jernbanetilsynet. Det har vært en lang vei å gå.

– Vi har aldri skjønt hvorfor Flytoget har holdt på slik, men har ikke fått noe klart svar. På mange måter har dette vært en ikke-sak, der tilsynet heller ikke har gitt oss tilbakemeldinger, sier Audun Sør-Reime.

Nye sikkerhetsdokumenter slår fast ansvarsforholdene. Formuleringene er i tråd med Jernbanetilsynets forskrift om trafikkstyring og togframføring fra 2001. Blant annet står det: – Flytoget skal være bemannet med flytogfører og ombordansvarlig. – Flytogvert er ombordansvarlig og er den som har ansvaret for de reisendes sikkerhet i toget, og ved av- og påstigning. – Ved fremføring av to eller flere tog i fellesstyring er flytogvert i fremste togsett ombordansvarlig. – Ombordansvarlig kontrollerer at av- og påstigning er avsluttet og gir signal "avgang" cirka 15 sekunder før avgangstid slik at toget kan settes i bevegelse når avgangstiden er inne.

Warning

Nye sikkerhetsdokumenter slår fast ansvarsforholdene. Formuleringene er i tråd med Jernbanetilsynets forskrift om trafikkstyring og togframføring fra 2001. Blant annet står det: – Flytoget skal være bemannet med flytogfører og ombordansvarlig. – Flytogvert er ombordansvarlig og er den som har ansvaret for de reisendes sikkerhet i toget, og ved av- og påstigning. – Ved fremføring av to eller flere tog i fellesstyring er flytogvert i fremste togsett ombordansvarlig. – Ombordansvarlig kontrollerer at av- og påstigning er avsluttet og gir signal "avgang" cirka 15 sekunder før avgangstid slik at toget kan settes i bevegelse når avgangstiden er inne.