Øverland: – Slitasje i dialog og samarbeid
Postkom-leder Odd Christian Øverland framholder at forbundsstyret i Postkom har vært opptatt av å ha en ryddig prosess i forhold til oppnevning av nye hovedverneombud.
simen@lomedia.no
I det første forbundsstyremøtet etter sommeren ble det bestemt å gjøre noe med vernetjenesten. Men nye hovedverneombud blir ikke oppnevnt før senere i år.
Mens det i andre virksomheter er vanlig at verneombudene velges av de ansatte, går Postkom under en unntaksregel i Arbeidsmiljøloven på grunn av virksomhetens størrelse og organisasjonsgrad.
Det gir Postkom fullmakt til å oppnevne verneombudene.
– De tre nevnte hovedverneombudene skulle så tidlig som mulig få beskjed om at de ikke kom til å bli gjenoppnevnt fra årsskiftet. For oss var det viktig å ta hensyn til personene, og at de skulle få beskjed så tidlig som mulig, sier Øverland.
– Hvorfor må de tre øverste hovedverneombudene gå samtidig? Vil ikke det utgjøre en risiko i forhold til kontinuiteten?
– De har vært i disse funksjonene i mange år. Noen vil kanskje si at det ensidig er en styrke, men vi har sett en viss slitasje i dialog og samarbeid. Vi ønsker å lage en ny plattform, og i denne prosessen har vi sett på de tre som en enhet, sier Øverland, som forteller at forbundsstyret vurdert risikoen dette vil medføre.
– Men vi mener det er en skog av dyktige verneombud på nivåene under vi kan velge som nye hovedverneombud, sier Postkom-lederen.
Skal ikke ta kontroll
– Vil man ikke miste viktig kompetanse og erfaring ved å si opp tre hovedverneombud samtidig?
– De innehar sin kompetanse på området, men forbundsstyret mener altså at dette er det riktige å gjøre, sier Øverland.
Han avviser at Postkom har følt seg truet av jobben hovedverneombudene har gjort.
– Men i et trepartssamarbeid, med de samme menneskene over lang tid, vil det bli noe slitasje. Slike ting har en tendens til å legge seg lag på lag, noe dialogen de siste par årene har vært preget av, sier forbundslederen i Postkom.
– Ønsker Postkom med dette å ta mer kontroll over vernetjenesten, slik Fenstad hevder?
– Vi skal ikke ha kontroll med vernetjenesten, men alle er tjent med en så god dialog som mulig. Vernetjenesten er strengt tatt arbeidsgivers redskap, og det forholder vi oss til i en hver sammenheng, sier Øverland, som ikke ønsker å gå inn på konkrete enkeltsaker som illustrerer samarbeidsproblemene.
Tillit til Postkom
– Vernetjenesten er en viktig funksjon for den HMS-satsingen vi gjør i konsernet. Vi har tillit til at Postkom utpeker konstruktive og kompetente HVO'er som brenner for et godt arbeidsmiljø, skriver Randi Løvland, konserndirektør HR i Posten, i en epost til Posthornet.