JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Øverland: –  Slitasje i dialog og samarbeid

Postkom-leder Odd Christian Øverland framholder at forbundsstyret i Postkom har vært opptatt av å ha en ryddig prosess i forhold til oppnevning av nye hovedverneombud.

simen@lomedia.no

I det første forbundsstyremøtet etter sommeren ble det bestemt å gjøre noe med vernetjenesten. Men nye hovedverneombud blir ikke oppnevnt før senere i år.

Mens det i andre virksomheter er vanlig at verneombudene velges av de ansatte, går Postkom under en unntaksregel i Arbeidsmiljøloven på grunn av virksomhetens størrelse og organisasjonsgrad.

Det gir Postkom fullmakt til å oppnevne verneombudene.

– De tre nevnte hovedverneombudene skulle så tidlig som mulig få beskjed om at de ikke kom til å bli gjenoppnevnt fra årsskiftet. For oss var det viktig å ta hensyn til personene, og at de skulle få beskjed så tidlig som mulig, sier Øverland.

– Hvorfor må de tre øverste hovedverneombudene gå samtidig? Vil ikke det utgjøre en risiko i forhold til kontinuiteten?

– De har vært i disse funksjonene i mange år. Noen vil kanskje si at det ensidig er en styrke, men vi har sett en viss slitasje i dialog og samarbeid. Vi ønsker å lage en ny plattform, og i denne prosessen har vi sett på de tre som en enhet, sier Øverland, som forteller at forbundsstyret vurdert risikoen dette vil medføre.

– Men vi mener det er en skog av dyktige verneombud på nivåene under vi kan velge som nye hovedverneombud, sier Postkom-lederen.

Skal ikke ta kontroll

– Vil man ikke miste viktig kompetanse og erfaring ved å si opp tre hovedverneombud samtidig?

– De innehar sin kompetanse på området, men forbundsstyret mener altså at dette er det riktige å gjøre, sier Øverland.

Han avviser at Postkom har følt seg truet av jobben hovedverneombudene har gjort.

– Men i et trepartssamarbeid, med de samme menneskene over lang tid, vil det bli noe slitasje. Slike ting har en tendens til å legge seg lag på lag, noe dialogen de siste par årene har vært preget av, sier forbundslederen i Postkom.

– Ønsker Postkom med dette å ta mer kontroll over vernetjenesten, slik Fenstad hevder?

– Vi skal ikke ha kontroll med vernetjenesten, men alle er tjent med en så god dialog som mulig. Vernetjenesten er strengt tatt arbeidsgivers redskap, og det forholder vi oss til i en hver sammenheng, sier Øverland, som ikke ønsker å gå inn på konkrete enkeltsaker som illustrerer samarbeidsproblemene.

Tillit til Postkom

Vernetjenesten er en viktig funksjon for den HMS-satsingen vi gjør i konsernet. Vi har tillit til at Postkom utpeker konstruktive og kompetente HVO'er som brenner for et godt arbeidsmiljø, skriver Randi Løvland, konserndirektør HR i Posten, i en epost til Posthornet.

Annonse
Annonse