Korona-viruset påvirker poststrømmen
Posten får ikke returnert varer til Kina etter korona-utbruddet
Posten og Bring merker allerede effekter av korona-utbruddet, men så langt har sviktende post- og godsstrøm ikke medført permitteringer.
JOBBER SOM VANLIG: Så langt har ikke nedgangen utløst permitteringer hos Posten og Bring. Det ligger likevel i kortene at dette kan endre seg, om tendensen fortsetter.
Ole Palmstrøm
alf@lomedia.no
Konsekvensene for Posten og Bring er foreløpig indirekte. Konsernsjef Tone Wille i Posten Norge sier selskapet så langt ikke er kjent med at noen postansatte er smittet.
Viruset påvirker postgangen
Likevel merkes virusutbruddet på poststrømmen.
Nedgangen i post fra Kina til Norge etter koronautbruddet er hittil på 25–30 prosent. Hos en del kinesiske fabrikker er det full stans i vareproduksjonen. Men så langt har ikke nedgangen utløst permitteringer hos Posten og Bring, opplyser Posten i en pressemelding. Det ligger likevel i kortene at dette kan endre seg, om tendensen fortsetter.
p
En annen bivirkning av situasjonen er at post til Kina, deriblant netthandelsvarer i retur, nå hoper seg opp hos Postens terminal i Oslo. Disse sendingene blir liggende på lager i Norge inntil situasjonen normaliseres. Årsaken er kansellerte flyginger til Kina.
For innhenting og levering av varer og gods fra Nord-Italia, er det innført restriksjoner. Dette gjelder spesielt regionene med postnummer IT-26 og IT-35.
Grunnet ekstraordinære tiltak må det påregnes forsinkelser.
Følges fortløpende
Wille forsikrer at Posten Norge følger poststrømmen og situasjonen rundt koronaviruset tett, og viser til at konsernet er en stor arbeidsplass med betydelig virksomhet i norden samt enkelte land utenfor den nordiske regionen.
– Vi følger utviklingen tett og har etablert god beredskap for å være forberedt, om situasjonen skulle endre seg. Vi har informert våre medarbeidere, og oppfordrer alle til å sette seg inn i og følge de offisielle helserådene fra Folkehelseinstituttet (FHI). Det samme gjelder våre medarbeidere i andre land. Disse bes følge rådene som gis i det landet de oppholder seg, sier hun.
Posten har etablert en beredskapsorganisasjon som er forberedt på endringer og kan iverksette tiltak raskt. Posten og Bring har i tillegg etablert retningslinjer basert på offisielle helseråd, anbefalinger og retningslinjer fra Folkehelseinstituttet (FHI) i Norge, Folkehälsemyndigheten i Sverige og Sundhetsstyrelsen i Danmark.
Saken fortsetter under bildet.
Konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.
Ole Palmstrøm