JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Beskyldt for juks

Ansatt fikk sjokk-krav på 53.200 kroner fra Posten

Posten hevdet Jan Helge Opheim hadde fått lønn for fravær ut over det han hadde rett på – for oppfølging av sin kronisk syke sønn.
Pengekravet kom som lyn fra klar himmel, forteller postmann Jan Helge Opheim fra Odda.

Pengekravet kom som lyn fra klar himmel, forteller postmann Jan Helge Opheim fra Odda.

Alf Ragnar Olsen

alf@lomedia.no

– Jeg ble uvel og syk. Legen fant at blodtrykket hadde økt kraftig, forteller postbudet.

Jan Helge Opheim (59) fra Odda startet i Posten som 15-åring, og har 43 års fartstid i bedriften. Han er en typisk bunnsolid postmann, og trives fortsatt i jobben.

Han og kona ønsket seg barn, og for ti år siden ble drømmen om adopsjon oppfylt. Alt det praktiske har gått greit, og de har en aktiv og sporty ungdom.

Samtidig har sønnen omfattende helsemessige utfordringer, som har medført inngrep, behandlinger og oppfølging i spesialisthelsetjenesten. Blant annet med flere opphold på Beitostølen.

I forbindelse med dette har begge foreldrene hatt fravær for å ivareta sitt syke barn. Opheim og kona, som er lærer, har vekslet på å bistå sønnen i forbindelse med nødvendig pleie og opptrening.

Opheim selv har ikke vært sykemeldt, men velferdssystemet gir rom for at foreldre skal kunne ivareta syke barn. I 2014 fikk de innvilget utvidet rett til antall omsorgsdager.

Harde beskyldninger

Vi møter den lune og reflekterte vestlendingen på Haukeland sykehus. Dagen etter skal sønnen ha en større operasjon.

Jan Helge Opheim forteller om dagen i september: Han hadde vært på reise for å være med sønnen til behandling da han mottok et uventet brev fra arbeidsgiver.

Innholdet i brevet kom som lyn fra klar himmel.

– Posten som arbeidsgiver hevdet at jeg hadde hatt fravær med lønn utover det jeg hadde krav på, for noen dager og perioder som lå opptil to og et halvt år tilbake i tid. De krevde 53.200 kroner tilbakebetalt, forteller han.

Opheim sier Posten videre hevdet at han ikke hadde gjort det han skulle opp mot Nav, og at Posten derfor ikke fått refusjon.

– Å få fremsatt slike påstander og et så stort krav, var mildt sagt ille, sier Opheim.

Gjorde en tung tid verre

Han ble uvel og stressa. Beskyldninger om at han hadde opptrådt uærlig, kom på toppen av det hele.

Opheim merket belastningen på kroppen, og gikk til legen for en sjekk.

– Det viste seg at blodtrykket mitt ikke var som det pleide. Det hadde økt. Mye.

Med sønnens forestående ryggmargsoperasjon hadde familien allerede nok å tenke på. Da kravet fra Posten kom og la seg som en mørk sky over familiens privatøkonomi, ble det mye.

Opheim fikk klar beskjed fra kona.

– Hun var like fortvilet som meg, men sa at dette måtte jeg ordne opp i på egenhånd. Hun hadde nok å bekymre seg for med tanke på sønnen vår, forteller han.

Opheim tok saken opp med sin leder, men kom ingen vei.

– Jeg fikk inntrykk av at de trodde jeg hadde hevet lønn fra Posten og i tillegg beholdt pengene Nav refunderte. Men det er ikke sånn systemet fungerer, og det er heller ikke meg i det hele tatt. Jeg er ikke en sånn type person.

Opheim understreker rolig at han aldri ville tusket til meg noe på andres bekostning.

– Alle som kjenner meg vet hva jeg står for og at jeg ikke gjør sånt. Da hadde jeg ikke kunnet ha denne jobben.

– Dessuten er det sånn at jeg aldri har sett en eneste krone av pengene Nav refunderte. Ingenting gikk via meg. Alt av refusjon gikk direkte fra Nav til Posten. Sånn har det vært hele veien, og det synes jeg er veldig ryddig, sier han.

Les også: 3000 postbud kan miste jobben

Tok saken til fagforeninga

Opheim skjønte at saken måtte løftes opp. Han kontaktet sin lokale tillitsvalgte for å få råd. Vedkommende anbefalte ham å løfte saken inn til den regionale fagforeningsledelsen.

Tillitsvalgt Solfrid Træet og leder Jarle Eide i Fagforbundet Post og finans gikk flere runder for å få fortgang i saken. Det ga til slutt resultater:

For et par uker siden fikk Jan Helge Opheim gladnyheten om at Posten hadde frafalt kravet i sin helhet.

– I alle mine år som fagorganisert og postansatt har jeg aldri hatt behov for å søke bistand fra tillitsvalgte før. Men det gjorde jeg nå, og jeg fikk kjempegod hjelp. Det er godt å ha flinke folk i ryggen. Jeg er veldig takknemlig for det, sier Opheim.

Jarle Eide og de tillitsvalgte på fagforeningskontoret er glade for at de kunne bidra til å løse saken.

– Men vi reagerer på flere ting. For det første er det svært uheldig at kravet kom to og et halvt år etter at forholdet Posten viser til skal ha oppstått. Vi reagerer også på hvordan Posten gikk fram overfor Opheim. Det er grunn til å stille spørsmål ved hele prosessen her, mener de to.

– Kritikkverdig opptreden

Jarle Eide sier at kravet ikke kom fra regionen på Vestlandet, men fra overordnet nivå i Posten. Der mente de at dette var en sak – og sendte ut et krav.

Man behandler ikke lojalt ansatte sånn som dette, sier leder Jarle Eide i Fagforbundet Post Vestlandet (t.v.) . Et så stort krav og slike påstander kunne fått mange til å steile og gå rett i kjelleren. Det er ikke ok, istemmer tillitsvalgt Solfrid Træet.

Man behandler ikke lojalt ansatte sånn som dette, sier leder Jarle Eide i Fagforbundet Post Vestlandet (t.v.) . Et så stort krav og slike påstander kunne fått mange til å steile og gå rett i kjelleren. Det er ikke ok, istemmer tillitsvalgt Solfrid Træet.

Alf Ragnar Olsen

Opheim ble aldri spurt om noe som helst i sakens anledning, før kravet kom i posten.

– Er det slik man behandler lojale medarbeidere? Nei, selvsagt ikke. Det sier seg selv. Et så stort krav og med slike påstander kunne fått mange til å steile og gå rett i kjelleren, sier Solfrid Træet.

Træet og Eide synes at når kravet er tilbakevist, så fortjener Opheim en uforbeholden unnskyldning.

– Det han og kona har vært utsatt for, har vært en voldsom merbelastning. Noe familien deres slett ikke trenger. Merbelastninga dette ga familien påvirket sågar Opheims helse. Så en beklagelse fortjener han absolutt. Det har han så langt ikke fått. Det er lite tillitvekkende av Posten, mener de to.

Posten svarer

Posthornet har bedt pressesjef Kenneth Pettersen i Posten om å kommentere saken. Han sier følgende:

– Det blir helt feil å kommentere en personalsak i media.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse