Posten Norge:
Birgitta håper nye tjenester skal redde arbeidsplassene ved Sandvika postkontor
Bortfallet av bankavtalen tvinger frem endringer. Samtidig vil Posten Norge tilføre de berørte enhetene nye oppgaver.
LETTVINT OG BRA: – Postkontoret bruker jeg ofte, og det er så godt å ha et dedikert postkontor der man bor, sier Vilde Øvrebø – som her henter en pakke hos Birgitta Bjerke på Sandvika postkontor.
Alf Ragnar Olsen
alf@lomedia.no
Forbundssekretær Jacqueline Hopkinson i Fagforbundet Post og finans informerte om endringene i Posten Norge på en tillitsvalgtsamling i mars, før koronapandemien brøt ut.
– Det er endringer på gang, blant annet i forhold til «to på vakt»-ordningen, som ble innført med bakgrunn i håndtering av kontanter, og risiko knyttet til dette. Forsvinner denne avtalen sammen med bankavtalen, vil det komme krav om nedbemanning. Samtidig legges det opp til nye tjenester som blir viktige for å sikre driften fremover, sier Hopkinson.
– Forbered folk på endringer, var den klare oppfordringen til de tillitsvalgte.
Forandring på godt og vondt
Noen uker senere er endringene i ferd med å treffe de berørte.
På Sandvika postkontor kan Birgitta Bjerke bekrefte det. Hun er tillitsvalgt i Fagforbundet Post og finans og har lang fartstid i bedriften.
Det ligger i familien, kan man kanskje si. For Birgittas mor var postansatt i 50 år, og selv har Birgitta allerede over 40 år i konsernet.
I mer enn ti av disse har hun også vært tillitsvalgt.
– Ja, jeg er opptatt av at alle skal ha det bra på arbeidsplassen. Nå om dagen er det ekstra mange som innser verdien av å ha ordnede forhold og et sterkt fagforbund i ryggen, smiler hun idet vi passerer et oppslag om koronaviruset.
Pandemien har ført til massepermitteringer i mange bransjer. Men hittil ikke i Posten. Her er det faktisk travlere enn til vanlig.
Birgitta Bjerke sier det tross usikkerhet er god stemning på kontoret.
– Bankavtalen ble som kjent forlenget ut juni. Det ble jobbet for å få til en videreføring i en eller annen form, men de fant ingen løsning. Så banktjenestene forsvinner om få uker. Det bekymrer oss, selvsagt. For over halvparten av oppdragene på en vanlig arbeidsdag involverer banktjenester og håndtering av kontanter. Alle som jobber på postkontorene skjønner at dette kan få store følger for bemanningen. Det er naivt å tro noe annet, sier hun.
Les også: Store grupper mister tilgang på grunnleggende banktjenester når DNB avslutter samarbeidet med Posten
Rammer eldre og svake
Det faktum at bankavtalen forsvinner mener Birgitta Bjerke er godt kommunisert ut til kundene.
– Det er gått ut brev om dette, og vi har hatt oppslag på postkontoret i lang tid. Vi forbereder kundene på det som snart skjer, men...
Birgitta Bjerke rister lett på hodet og sier de bekymrer seg ekstra for en del av kundene.
– Da tenker jeg først og fremst på eldre som ikke er «er digitale», og på de kundene som befinner seg i en vanskelig livssituasjon. De som har falt utenfor, helt eller delvis. Folk som ikke klarer ta vare på bankkort, som kanskje har fått all annen legitimasjon stjålet, og som ikke har andre måter å betale for seg. Noen av dem klarer vi likevel å hjelpe. Vi kjenner dem godt, etter at de har gått her i år etter år. De er blitt avhengige av at vi møter dem med litt velvilje, til de får ordnet opp i flokene, og eventuelle nye ting skjer. Vi har forberedt dem på at vi snart ikke kan hjelpe dem, sier hun.
Ifølge Birgitta er det mange rusmisbrukere i den kategorien.
– At kundene kan bli aggressive når vi ikke kan ordne kontanter lengre, er en reell fare. Kontorer i Oslo sies å ha trappet opp avtalene med vekterfirma, ut fra dette. Vi har Securitas her også, men jeg håper det skal gå rolig for seg, tilføyer hun.
Bjerke tror også bortfallet av bankavtalen vil bli negativ for næringslivskundene.
– Ja, mange faste kunder kommer hit med mynt og for å få veksel. Det blir det slutt på. Enda flere skal ta ut eller sette inn kontanter. Overraskende mange som sverger til kontanter, så dette berører mange, sier hun.
OPTIMISTER: Kjersti Krogrud (t.v.) og Elisabeth Holm slår fast at rundt halvparten av arbeidsoppgavene har vært knyttet til bankrelaterte oppdrag. – Så de nye tjenestene som utleveringssted blir kjempeviktige for å erstatte det som nå utgår. Vi håper og tror det skal gå bra, sier de to.
Alf Ragnar Olsen
Usikkerhet over tid
Endringer har de sett mye av ved Sandvika postkontor. Birgitta forteller at de senest i 2018 mistet en stor del av kundegrunnlaget.
– Da begynte kundesenteret på storsenteret med pakkeutlevering for Posten. Det var dramatisk for oss, og mange av kundene ga uttrykk for at dette var et steg i feil retning. De ville heller komme til oss for slikt. Kundene er glade i postkontorene. Det er ofte folk som setter ord på det. Som sier de er redd postkontoret skal bli borte. Vi forsøker å betrygge dem om at det ikke kommer til å skje. Men usikkerheten er samtidig her i fullt monn, så jeg vet ikke hvor overbevisende vi er, sier Birgitta Bjerke med et forsiktig smil.
Uvisshet kan være slitsomt. Det bekrefter kollega Elisabeth Holm, som har jobbet i Posten siden 1989.
– Posten er en fin arbeidsplass. Ellers hadde jeg for lengst skiftet beite. Men ikke alt er rosenrødt her heller. Tidvis har jeg følt meg som en kasteball. Som sjefene sendte hit eller dit akkurat som det passet. En dag fikk jeg beskjed om at jeg var overtallig. Neste dag hadde de bruk for meg likevel. Sånt er ikke greit. Jeg har jobbet i Bogstadveien, på Lilleaker og i Homansbyen før det bar til Sandvika og Asker, forteller Elisabeth, som understreker at her trives hun.
– Mer informasjon og mindre usikkerhet hadde vært fint, sier Elisabeth.
Hun får støtte av plasstillitsvalgt.
– Nå er følelsen av uvisshet ganske tung, sier Birgitta Bjerke.
De har leiekontrakt for postkontorets lokaler ut 2020. Det samme gjelder den nye piloten som utleveringssted for Home Delivery.
– En avklaring må komme raskt, sier hun.
Er optimister
Kjersti Krogrud nikker.
– Vi krysser fingrene og håper de nye tjenestene kan veie opp for det som forsvinner, sier Krogrud – som siden 1981 har jobbet på mange nivåer i Posten: Hun har vært alt fra postmester på Kolsås til rådgiver for DNB.
– Starten på uttesting av tjenesten som utleveringssted for Home Delivery-pakker tyder på at dette vil kundene ha. Så det lover godt, smiler hun optimistisk.
Det er kollegene Thorvald Helle og Marit Mills enige i.
– Alltid moro å lære noe nytt. Når noe utgår, må det nye ting på plass. Ellers går jo utviklingen feil vei, smiler de.
Gjert Reknes i Bring er på plass for å drive opplæring i forbindelse med de nye tjenestene. Han sier det ikke er tilfeldig at Sandvika postkontor er valgt ut til å delta i piloten.
– Her er det god plass og en fin lasterampe, så alt ligger godt til rette. Jeg hører den fine gjengen her håper denne tjenesten er kommet for å bli, og det tror jeg fullt og fast på. Interessen er stor, og folk vil heller hente pakkene her enn å stå i milelange køer hos IKEA og andre, smiler han.
OPPLÆRING: Gjert Reknes fra Bring gir Thorvald Helle og Birgitta Bjerke opplæring i bruk av truck for flytting av større gods. – Moro at det skjer litt og at nye tjenester kommer til, sier Helle.
Alf Ragnar Olsen