JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Brevvolumet fortsetter å falle, Posten rigger seg for økt netthandel

Konsernsjef Tone Wille i Posten presenterte fredag en halvårsrapport preget av en kostbar omstillingsprosess, fallende omsetning og minkende brevpostvolum.
FALLET FORTSETTER: Konsernsjef Tone Wille slår fast at økende pakkevolum knyttet til e-handel gir potensiale til vekst.  – Det er viktig å sikre at Posten blir førstevalget til flest mulig av netthandelsselskapene, sier Wille til Posthornet.

FALLET FORTSETTER: Konsernsjef Tone Wille slår fast at økende pakkevolum knyttet til e-handel gir potensiale til vekst. – Det er viktig å sikre at Posten blir førstevalget til flest mulig av netthandelsselskapene, sier Wille til Posthornet.

Alf Ragnar Olsen

alf.ragnar.olsen@lomedia.no

Ledelsen i Posten Norge presenterte fredag konsernets halvårstall. Tallenes tale viste som ventet at hverdagen i Posten er preget av store utfordringer. Driftsresultatet ble negativt påvirket av en avsetning på 473 millioner kroner til nødvendig restrukturering av postvirksomheten.

Postvolumet faller

Status for Posten Norge etter 2. kvartal er et tap etter skatt på 343 millioner kroner. Konsernsjef Tone Wille sier det negative resultatet er tett knyttet til det dramatiske fallet i brevpostvolumet, som har vært en vedvarende tendens over lang tid.

– Posten fortsetter å tilpasse seg et fallende brevmarked og nye kundebehov. Konsernet har god resultatutvikling i logistikksegmentet, men bunnlinjen preges av store avsetninger for omstilling på grunn av fallende brevvolum, sier konsernsjefen.

Den pågående omstillingen og effektiviseringen vil bli viktig for å takle endringene i brukermønsteret og styrke Postens posisjon i kampen om netthandelspakkene. At Posten når sine mål innen dette feltet mener Wille vil bli avgjørende for å kunne motvirke fallet i brevpostvolumet. Posten forbereder samtidig tidenes største omstilling innen sektoren, når brevomdelingen planlegges lagt om til annen hver dag fra 1. juli 2020, i tråd med endringene i Postloven som ble vedtatt i juni.

Store endringer

– Vi bygger nå en ny struktur hvor kapasiteten utvides og effektiviteten styrkes. I Norge etablerer vi et felles nettverk for brev, pakker og gods. I Sverige vil Bring bygge ut pakkenettverket, mens vi i Danmark utvider Brings kapasitet med nye terminaler, sier Wille.

Konsernsjefen slår fast at e-handel og leveranser knyttet til dette blir en nøkkelfaktor i fremtiden. Siste 12 måneder økte e-handelsvolumet med 17 prosent.

– Det er beregnet at tendensen vil vedvare, og det ventes en vekst på 12-17 prosent årlig innen e-handel. Derfor er det svært viktig at Posten blir førstevalget for flest mulig av netthandelsaktørene, og at vi posisjonerer oss for dette, sier Wille til Posthornet.

Jakt etter nye inntekter

Konsernsjefen poengterte også på at Posten jobber med nye og innovative tjenester som kan generere nye inntekter. Tone Wille roste også Postens ansatte for stor omstillingsevne og positiv holdning til løsningene som nå testes ut.

– Innsatsen på dette feltet er blitt lagt merke til, og viser potensiale og positive resultater. Vi tester eksempelvis ut nye leveringsløsninger, blant annet levering innenfor døren, til kunder med digital dørlås. Her konstaterer vi også at Posten nyter høy tillit blant kundene. 1 av 3 stiller er positive til å slippe inn postbudet i tomt hjem for å levere pakker, sier Wille - som også gleder seg over at Posten er tildelt pris for sitt arbeid med innovative løsninger.

– Torsdag kåret magasinet Innomag Posten til Norges mest nyskapende bedrift. Det er vi stolte av, og arbeidet med å utvikle gode tjenester og fremtidsrettede løsninger fortsetter, forsikrer konsernsjefen i Posten Norge overfor Posthornet.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse