JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Postmann på Jan Mayen

På denne norske øya er Posten veldig populær: – Alle vil sende hilsninger hjem

I 1959 ble postkontoret på Jan Mayen etablert. Her ute er brev og pakker fortsatt like kjært.
INNFLYVING: Slik tar Jan Mayensfield flyplass seg ut fra postflyet som ankommer en gang i måneden. Til venstre for flystripa ligger den meteorologiske stasjonen på ishavsøya.

INNFLYVING: Slik tar Jan Mayensfield flyplass seg ut fra postflyet som ankommer en gang i måneden. Til venstre for flystripa ligger den meteorologiske stasjonen på ishavsøya.

Forsvaret, Torbjørn Kjosvold

21.10.2019
09:01
21.10.2019 12:45

alf.ragnar.olsen@lomedia.no

Jan Mayen ligger mildt sagt utenfor allfarvei. Men posten skal frem. Her ivaretar Luftforsvaret deler av oppdraget – med sitt månedlige postfly, og i slutten av september ble forsyninger og post lastet om bord i Hercules-maskinen «Nanna» sammen med nytt personell til basen.

Bomtur?

– Sidevind gjør at landingen kan bli forhindret i dag, men vi prøver, så ta plass, sier driftskoordinator Torgeir Madsen og påtroppende stasjonssjef Rune Leirvik.

Knappe tre timer senere starter innflyvingen. Tross sterk sidevind sikrer pilotene Terje Ringsby og Harald Grindheim de nær førti passasjerene en fin landing. Rullebanen er kullsort og litt humpete, av hardpakket vulkansk grus. Men Herculesen er bygget for tøffe forhold, og takler ujevnhetene like uanstrengt som en gammel Citroên med luftfjæring. FN-merkingen på flyet er ikke til pynt. Mannskapet er ofte på FN-oppdrag i konfliktfylte områder. Fartøysjef Terje Ringsby sier Jan Mayensfield er en av de mer krevende flyplassene.

– Topografien, vind- og værforholdene gjør sitt. I tillegg er det mye fugl, som gir fare for birdstrike, noe man alltid vil unngå. Ja, særlig her, hvor man er langt unna alt, smiler Ringsby.

Døra åpnes. Vi har ankommet «Jan Mayensfield International Airport». Torgeir Madsen er glad for å være tilbake.

– Landskapet er magisk, samholdet unikt og arbeidsmiljøet på topp. Her kan man finne ro. Det er bare to ting å passe på; Å møte på jobb til rett tid, og få med seg måltidene. Få såkalte «tidstyver», for mobilforbindelse finnes ikke. Når mobilen funker kun som vekkerklokke er det lett å koble av, ler han.

Hege fra «Metten» har halvtårsvakt på Jan Mayen

Saken fortsetter under bildet.

POSTFLY: Jan Mayen ligger utenfor allfarvei, og her bidrar Forsvaret til at posten kommer frem. Her lastes Hercules-flyet med post og forsyninger til stasjonen på Jan Mayen - hvor det på stasjonene til Forsvaret og Meteorologisk Institiutt til sammen har atten fastboende.

POSTFLY: Jan Mayen ligger utenfor allfarvei, og her bidrar Forsvaret til at posten kommer frem. Her lastes Hercules-flyet med post og forsyninger til stasjonen på Jan Mayen - hvor det på stasjonene til Forsvaret og Meteorologisk Institiutt til sammen har atten fastboende.

Alf Ragnar Olsen

Ishavsskjegg

Nils Rune Hansson følger bak. Han skal lede meteorologi-kontigenten i vinter. Vi rusler bort til «Metten»på høydedraget like ved. Huskyene Storm og Kuling logrer blidt. Hundene er først og fremst selskap, men også livsviktige varslere om eventuelle isbjørner.

– Vi har riktignok ikke sett isbjørn her på mange år, sier sondesjef Vera Lund, som byr på kaffe.

I det samme stikker Even Johnsen innom.

– Du er tekniker her, ikke sant? Hvor er det blitt av ishavsskjegget? spøker Nils Rune fra godstolen.

– Jeg tok det i går, ler Even.

Saken fortsetter under bildet.

POSTMESTEREN: Til vanlig er han tekniker på Meteorologisk Institutts avdeling på Jan Mayen. Men Even Johnsen har også vært postmester på vulkanøya i kontorets jubileumsår. - Det har vært en trivelig bijobb å ha ansvaret for. Her oppe i ishavet sprer posten mye glede. Noen nedgang i brevpostvolumet er ikke tema her oppe, smiler Even Johnsen - som nå har avsluttet sitt polareventyr, og er tilbake i hverdagen som elektriker i Trondheim.

POSTMESTEREN: Til vanlig er han tekniker på Meteorologisk Institutts avdeling på Jan Mayen. Men Even Johnsen har også vært postmester på vulkanøya i kontorets jubileumsår. - Det har vært en trivelig bijobb å ha ansvaret for. Her oppe i ishavet sprer posten mye glede. Noen nedgang i brevpostvolumet er ikke tema her oppe, smiler Even Johnsen - som nå har avsluttet sitt polareventyr, og er tilbake i hverdagen som elektriker i Trondheim.

Alf Ragnar Olsen

Som flere i besetningen har Even flere ansvarsoppgaver. Til vanlig tekniker på meteorologi-stasjonen. I tillegg er han øyas postmester.

– Nå drar vi til postkontoret, borte i Olonkinbyen, sier Even.

Vi kjører til basen noen kilometre borte, på veien med dekke av kullsort vulkansk rullegrus. Landskapet er fascinerende vilt og vakkert.

– Hva gjorde at du forlot jobb, familie og venner og dro hit?

– Jeg var lysten på et polareventyr - og det har det blitt! Vi har vært svært heldig med været, og har utforsket området - til havs og til lands. Jeg føler meg heldig, sier Even i det vi ankommer Olonkinbyen, som området ved basen heter.

Det er lett å forstå. Kombinasjonen av sorte vulkanske bergmasser og fjell kledt med irrgrønn mose i ulike sjatteringer er ubeskrivelig flott. Fjellene ville og fotogene, noe som også kan sies om kystlinjen hvor spektakulære steinformasjoner står som spyd opp av hav og knauser.

Saken fortsetter under bildet.

HØYDEPUNKT: Gutta i sjefssjiktet på på Jan Mayen setter også ekstra stor pris på post hjemmefra når de er på jobb i ishavet. - Det er trivelig når man får en overraskelse fra dem hjemme, det er klart, smiler avtroppende stasjonssjef John Anders Bestum (nr to fra høyre) - her i prat med ny stasjonssjef Rune Leirvik, Torgeir Madsen og Ole Holøyen.

HØYDEPUNKT: Gutta i sjefssjiktet på på Jan Mayen setter også ekstra stor pris på post hjemmefra når de er på jobb i ishavet. - Det er trivelig når man får en overraskelse fra dem hjemme, det er klart, smiler avtroppende stasjonssjef John Anders Bestum (nr to fra høyre) - her i prat med ny stasjonssjef Rune Leirvik, Torgeir Madsen og Ole Holøyen.

Alf Ragnar Olsen

Populært

Vi lar landskap være landskap, og følger postmesteren inn.

– Postkassen er populær, sier Even og stanser i korridoren.

Tusenvis av turister har sendt hilsninger hjem herfra. Stemplet med vårt eksklusive poststempel, smiler han og åpner døra til postkontoret.

Gamle postluer pynter opp, og vitner om at uniformsdesignet har endret seg siden kontorets oppstart i 1959.

– Fint å være del av den historien, sier Even - som har hatt fokus på god service til kollegene.

– Jeg kjørte utvidet åpningstid sånn at folk fikk sendt og hentet all post når det passet dem. Ellers vil jeg si at her er brevpost-volumet stabilt, og posten ekstra kjær. Det har vært flott å være postmester i jubileumsåret, sier han og låser døra bak seg.

– Til slutt vil jeg anbefale alle med eventyrlyst å søke seg til Jan Mayen, smiler Even – som nå er tilbake i kongens by, Trondheim, som elektriker.

Jan Mayen:

Norsk polarøy som ligger på grensa mellom Norskehavet og Grønlandshavet.

Ble en del av kongeriket Norge i 1930.

Har eget postnummer: 8099.

Administreres av Fylkesmannen i Nordland.

Øya har ingen fastboende, men utstasjonerte fra Forsvaret og Meterologisk institutt.

Verdens nordligste aktive vulkan ligger her.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
21.10.2019
09:01
21.10.2019 12:45