ELEKTRISK FRAMDRIFT. De ansatte ved distribusjonssenteret i Fyllingsdalen i Bergen, er ikke imponert over el-kjøretøyene de må bruke. Fra venstre: Dag Lavik, Jørn Alf Jetmundsen, Christer Rundhovde og Miranda Eriksen Larsen.
Morten Hansen
Postens el-biler får tyn
Tilbakemeldingene på Postens el-kjøretøyer er både positive og negative. I Fyllingsdalen i Bergen er postbudene usikre på både om de kan kjøre – og når de kjører.
morten.hansen@lomedia.no
I Fyllingsdalen i Bergen er det mest det siste. Der er de usikre både om de kan kjøre – og når de kjører.
– Enkelte ganger er jeg livredd når jeg kjører i el-bilen. Jeg føler at jeg ikke har noen beskyttelse rundt meg. Når det i tillegg er så lite motorkraft at man må kjøre i 20 kilometer i timen i oppoverbakke på tett trafikkert vei, sier det seg selv at det blir skapt farlige situasjoner. Jeg har ingen god følelse bak rattet i elbilen, sier Dag Lavik.
Postbudet, som har sine ruter i Fyllingsdalen i Bergen, er en av mange Posthornet har snakket med som mener el-kjøretøyene i mange tilfeller er et håpløst arbeidsverktøy.
– Det klages på kvaliteten – at ting lett blir ødelagt, at dieselvarmeren gir avgasser som gjør det vanskelig å puste, og at bilene oppfattes som skrøpelige. Det blir en del klager. De fleste hos oss er skeptiske, men det er også noen som synes det er helt OK, sier Christer Rundhovde, distribusjonsleder i Fyllingsdalen distribusjonsenhet.
Han understreker at bilene er godkjent av Biltilsynet, og at budene får opplæring i bruken av kjøretøyene.
– Posten, både sentralt og lokalt, er veldig opptatt av sikkerhet. Det settes av tid daglig til bruk på sikkerhet, sier Rundhovde.
Må høre på brukerne
Solfrid Træet, som sitter i kretsstyret til Postkom region Vestlandet, har inntrykk av det begynner å gå seg til.
Hun mener Posten har blitt flinkere til å se hvor kjøretøyene fungerer, og hvor det ikke er fullt så greit.
– Dermed er det ikke sagt at budene synes de er gode. Vi skjønner at el-kjøretøyene har kommet for å bli. Men da er det viktig at brukerne og tilbakemeldingene blir tatt på alvor.
Noen steder gjøres det, mens de enkelte steder tydeligvis trenger mer tid for å få det til, konstaterer Træet.
Økonomisk motivert
Tillitsvalgt ved distribusjonsenheten i Fyllingsdalen, Jørn Alf Jetmundsen, frykter at innførselen av elektriske kjøretøy i Posten har blitt et prestisjeprosjekt det vil bli vanskelig å få gjort noe med.
– Jeg ser at det er fornuftig å bruke dem enkelte steder. Problemet er at man som oftest må kjøre på vanlig trafikkert vei for å komme dit, sier Jetmundsen.
Han stiller også spørsmål om det er gjort grundig nok arbeid før man valgte hvilke kjøretøy som skulle kjøpes.
– De fungerer sikkert fint på små landsbyveier i Spania – hvor de er produsert. Hos oss har det vært altfor mye tull. Speilene sitter så løst at man må justere dem hver gang man åpner døra. Hengslene blir ødelagt titt og ofte. Lasterommet, eller plastkassen om du vil, som sitter bak på kjøretøyene er festet rett på karosseriet. De har ikke engang forsterket festene. Vi har opplevd at kassene har løsnet, sier Jetmundsen.
Han mener det ville skapt livsfarlige situasjoner om det hadde skjedd på tett trafikkert vei. Den lokale tillitsvalgte har problemer med å skjønne at el-bilene i det hele tatt er blitt godkjent for bruk på norske veier.
– Så mye småfeil, og så mange som forteller at de føler seg usikre, sier sitt. Jeg kan ikke skjønne at dette er de beste el-kjøretøyene som har vært mulig å skaffe. I mine øyne er det opplagt at det er økonomien – og ikke miljøet – som har vært avgjørende.
Best blant blokker
Er det ingen som er fornøyd?
Joda. Miranda Eriksen Larsen vil ikke bytte. Hun mener fordelene oppveier ulempene.
– Jeg er kjempefornøyd. Ruten min, med smale veier mellom høyhus, går mye raskere med el-motorsykkelen jeg kjører. Nå kan jeg kjøre fra sted til sted. Jeg slipper å parkere utenfor området, for å gå med posten, sier Larsen.
Hun tror de negative tilbakemeldingene handler litt om vane, men også om reelle problemer.
– Mange av budene kommer fra vanlige biler, og kjører vanlige biler på noen av rutene sine. Da blir det en overgang. Samtidig ser også jeg problemene noen av de andre snakker om. Også jeg har problemer med å følge fartsgrensen når jeg kjører i oppoverbakke. Noen ganger går det så sakte, at jeg vurderer å kjøre på fortauet for å slippe den andre trafikken frem, sier Larsen.
Hun mener også at mange har ruter hvor det ikke er like stor fordel med de små el-kjøretøyene.
– Det er klart at hvis man ikke har noen fordel av el-kjøretøyene, så forsvinner litt av poenget, sier hun.
Varierende tilbakemeldinger
Gunnar Inderberg i Posten Norge erkjenner at, med snart 1.000 el-kjøretøy av ulike modeller, vil erfaringene variere.
– Tilbakemeldingene varierer fra de som er veldig positive, til de som ikke er så fornøyde. Generelt må vi kunne si at de alternative kjøretøyene fungerer for vårt formål, men vi er samtidig åpne på at vi i løpet av de siste fem årene har hatt mange utfordringer vi har måttet finne løsninger på, sier Inderberg.
Han påpeker at Posten Norge jobber tett sammen med avdelingsledere, tillitsvalgte og vernetjenesten i utvikling av kjøretøyene, og at det er en kontinuerlig dialog om videreutvikling og forbedring.
Inderberg understreker at de risikovurderer alt utstyr og alle ruter før nye alternative kjøretøy tas i bruk.
Han avviser at økonomi har vært drivkraften for innføringen av el-kjøretøy.
– For hver dieselbil vi kan bytte til et alternativt kjøretøy, sparer vi miljøet for 1,5 – 2 tonn CO2 utslipp per år. Det er et viktig bidrag for å realisere Postens miljøambisjon.
Tips oss:
Har du andre, eller liknende erfaringer?
Tips: morten.hansen@lomedia.no
eller kommenter saken på nett
Det blir en del klager. De fleste hos oss er skeptiske, men det er også noen som synes det er helt OK.
Christer Rundhovde, distribusjonsleder i Fyllingsdalen distribusjonsenhet.
Mest lest
TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.
Håvard Sæbø
Merethe, Irene og Bjørn sier at jobben på Ikea nesten tok livet av dem: – En brutal verden
Brian Cliff Olguin
Ingvild (24): – Jeg er hyggelig fordi det er jobben min, ikke fordi jeg er interessert i deg
Hovedstillitsvalgte Alexander Jordnes i montørklubben i Schindler fikk avskjed på dagen i november. Men hva har skjedd etterpå?
Leif Martin Kirknes
Alexander fikk avskjed på dagen. Det nektet kollegene hans å akseptere
Hvis lønnsforhandlingene drar ut i tid, vil du få etterbetalt lønnstillegg fra virkningsdatoen, altså datoen det står i tariffavtalen at satsene skal reguleres.
Colourbox
Når får du din nye lønn? Her er de viktigste datoene i lønnsoppgjøret
INFLUENCER: Victoria Rummelhoff håper hun kan inspirere andre kvinner til å jobbe i industrien. Bildene er hentet fra Instagram-kontoen hennes.
privat
Victoria (23) fikk beskjed om å ikke «jåle seg» da hun skulle på jobbintervju
Maja og Simon Lotric ble permittert i mars. Det gikk 15 uker, og kanskje 15 uker til? Foto: Ylva Seiff Berge
Ylva Seiff Berge
Maja og Simon har hatt redusert inntekt i ett år. Slik har det gått
GRØNT FLAGG FOR MER KONKURRANSE: Jernbanedirektorat har lagt strekninger på Østlandet ut på anbud.
Morten Hansen
Flere togstrekninger skal ut på anbud før valget. Se lista
TØFT: - Det blir tøft økonomisk, sier Linn Wognild. Både hun og samboeren ble rammet da nær halvparten av de ansatte i Widerøe Ground Handling på Trondheim Lufthavn Værnes mistet jobben.
Line Mette Finnøy
Linn en av mange som har mistet jobben: – Jeg føler det er rett at jeg er blant dem som skal gå
Illustrasjonsbilde
Anna Granqvist
Skal aldersgrensa for ansatte i staten økes? Nei, sier LO Stat
Fra kvinnedagen i Trondheim i fjor.
Tormod Ytrehus
Sjekk ditt yrke: Hvor mye mer tjener menn enn kvinner?
Koronapandemien har satt flere utfordringer for arbeidslivet på spissen, mener Venstres Terje Breivik.
stortinget.no
Dagens arbeidsmiljølov er overmoden for endring, mener Venstre
Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.
Privat
Vernepleier Laila ble syk av Sverige-pendling: – Du føler deg som en kjeltring
Store folkemengder 8. mars, som her fra kvinnedagen i 2019, erstattes i år av digitale arrangementer på grunn av faren for koronasmitte.
Jan-Erik Østlie
Hva skjer på kvinnedagen 8. mars? Her er oversikten og parolene
Trygve Slagsvold Vedum og Audun Lysbakken
Martin Guttormsen Slørdal
Stadig større SV-motstand i Senterpartiet
Joakim Ahlström (t.h.) betaler skatt og ville fått sykepenger eller ledighetstrygd hvis han var syk eller ledig. Men han kan ikke få dekket tapt inntekt.
Helge Rønning Birkelund
Joakim mistet en månedslønn da grensen ble stengt: – Reglene er like for alle, svarer regjeringen
Arild Grande vil nok en gang prøve å få ILOs kjernekonvensjoner inn i Menneskerettsloven. Han får ikke støtte fra Heidi Nordby Lunde og Høyre.
Jan Erik Østlie og Høyre
Ap har et forslag for å stoppe fagforeningsknusing: – Bare vås, svarer Høyre
FANEMARKERING: – Selv om det nå er åpnet for at svenske dagpendlere kan komme på jobb i Norge, er ikke dette over, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.
Helge Rønning Birkelund
Grensene åpnet for svenske dagpendlere, men månedslønna er tapt inntil norske myndigheter bestemmer noe annet
VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Martin Guttormsen Slørdal
Hareide vurderer å gjøre som danskene og innføre strengere regler for utenlandske turbusser
REDDET: Elin får fortsette læretida i fiskebutikk.
Øyvind Sætre
Lærling Elin ble permittert to ganger og kunne mistet fagbrevet. Så kom redningen
Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.
Jan-Erik Østlie