– Vi følger opp tidligere endringer i engangsavgiften som har bidratt til betydelig lavere CO2-utslipp fra nye personbiler, sier finansminister Sigbjørn Johnsen.
Fra 1. januar 2007 ble engangsavgiften lagt om ved at CO2-utslipp erstattet slagvolum som et av beregningsgrunnlagene, i tillegg til vekt og effekt. Endringen ble hovedsakelig gjort for å øke den økonomiske motivasjonen til å velge biler med lavere CO2-utslipp.
Neste år vil det bare bli gitt fradrag i avgiften for biler med utslipp under 115 g/km, mot dagens 120 g/km.
I tillegg forslås det å innføre et nytt fradrag for biler med utslipp under 50 g/km. Dette vil gjøre det ekstra lønnsomt å velge biler med svært lave utslipp, når slike biler kommer på markedet.
Samlet sett vil biler med lave utslipp komme godt ut av endringene, mens biler med høye utslipp vil få en avgiftsøkning. Endringen i avgift for hver enkelt bilmodell er imidlertid relativt beskjedne. (ANB)
Besøksadresse:
LO Media, Storgata 33 A (9. etasje), 0184 Oslo
Postadresse:
LO MediaPostboks 8964 Youngstorget, 0028 Oslo
– Vi følger opp tidligere endringer i engangsavgiften som har bidratt til betydelig lavere CO2-utslipp fra nye personbiler, sier finansminister Sigbjørn Johnsen.
Fra 1. januar 2007 ble engangsavgiften lagt om ved at CO2-utslipp erstattet slagvolum som et av beregningsgrunnlagene, i tillegg til vekt og effekt. Endringen ble hovedsakelig gjort for å øke den økonomiske motivasjonen til å velge biler med lavere CO2-utslipp.
Neste år vil det bare bli gitt fradrag i avgiften for biler med utslipp under 115 g/km, mot dagens 120 g/km.
I tillegg forslås det å innføre et nytt fradrag for biler med utslipp under 50 g/km. Dette vil gjøre det ekstra lønnsomt å velge biler med svært lave utslipp, når slike biler kommer på markedet.
Samlet sett vil biler med lave utslipp komme godt ut av endringene, mens biler med høye utslipp vil få en avgiftsøkning. Endringen i avgift for hver enkelt bilmodell er imidlertid relativt beskjedne. (ANB)
Besøksadresse:
LO Media
Storgata 33 A (9. etasje)
0184 Oslo
Postadresse:
LO Media
Postboks 8964, Youngstorget
0028 Oslo
FriFagbevegelse.no er medlem av Fagpressen og redigeres etter: Redaktørplakaten • Vær Varsom-plakaten • Formålsparagraf og etiske retningslinjer Les også: FriFagbevegelses personvernpolicy
– Vi følger opp tidligere endringer i engangsavgiften som har bidratt til betydelig lavere CO2-utslipp fra nye personbiler, sier finansminister Sigbjørn Johnsen.
Fra 1. januar 2007 ble engangsavgiften lagt om ved at CO2-utslipp erstattet slagvolum som et av beregningsgrunnlagene, i tillegg til vekt og effekt. Endringen ble hovedsakelig gjort for å øke den økonomiske motivasjonen til å velge biler med lavere CO2-utslipp.
Neste år vil det bare bli gitt fradrag i avgiften for biler med utslipp under 115 g/km, mot dagens 120 g/km.
I tillegg forslås det å innføre et nytt fradrag for biler med utslipp under 50 g/km. Dette vil gjøre det ekstra lønnsomt å velge biler med svært lave utslipp, når slike biler kommer på markedet.
Samlet sett vil biler med lave utslipp komme godt ut av endringene, mens biler med høye utslipp vil få en avgiftsøkning. Endringen i avgift for hver enkelt bilmodell er imidlertid relativt beskjedne. (ANB)
Besøksadresse:
LO Media
Storgata 33 A (9. etasje)
0184 Oslo
Postadresse:
LO Media
Postboks 8964, Youngstorget
0028 Oslo
FriFagbevegelse.no er medlem av Fagpressen og redigeres etter: Redaktørplakaten • Vær Varsom-plakaten • Formålsparagraf og etiske retningslinjer Les også: FriFagbevegelses personvernpolicy