Rettssak om oppsigelser
Fire CargoNet-ansatte i Bergen har mistet jobben etter at arbeidsoppgavene er overført til Oslo. Usaklig oppsigelse, mener Norsk Jernbaneforbund.
oystein@lomedia.no
En avgjørelse i saken er ventet 1. februar. NJF har fått medhold i at de fire blir i stillingene sine til det foreligger en rettskraftig dom. Tingretten har brukt tre dager på å høre partenes syn. – Vi mener det ikke er tatt hensyn til interesseavveiningene i denne saken. Ulempene for de ansatte ved en eventuell flytting er større enn gevinsten for bedriften, sier Jane Brekkhus Sætre, nestleder i NJF.
Vern i loven NJF viser til arbeidsmiljølovens paragraf om vern mot usaklig oppsigelse, som sier at ” ved avgjørelse av om en oppsigelse har saklig grunn i driftsinnskrenkning eller rasjonaliseringstiltak, skal det foretas en avveining mellom virksomhetens behov og de ulemper oppsigelsen påfører den enkelte arbeidstaker.”
Forbundet mener ulempene for ansatte ved eventuelt å flytte fra Bergen til Oslo med familie er større enn gevinsten CargoNet kan vise til at de får ut av denne omstillingen.
– Saksøkerne fikk belyst saken sin mye bedre i retten enn vi har klart å gjøre i forkant. Spørsmålet nå er hvor sterkt arbeidsgivers styringsrett står, og hvor sterkt arbeidstakernes vern er. Jeg mener de økonomiske besparelsene ikke er dokumentert. CargoNet må gjøre noen helt andre grep for å kutte kostnader, sier Jane Brekkhus Sæthre. Hun vitnet for NJF, mens Rolf Jørgensen møtte på vegne av Norsk Lokomotivmannsforbund.
Samler planleggerne
Målet for CargoNet er å samordne planleggingsressursene sine bedre. Tidligere har disse vært spredt på fem steder. Til nå er det foretatt tre nyansettelser i Oslo, i tillegg er det inngått avtale med Assistor, en enhet innen NSB som leverer administrative tjenester internt i hele NSB-konsernet. Siden saken behandles av Bergen tingrett ønsker ikke selskapet å gi ytterligere kommentarer.
Mange oppgaver De fire ansatte i Bergen administrerte lokomotivførere, og satte blant annet opp turnus, ordnet med lønningene, registrerte sykefravær og tok seg av hotellbestillinger. Alle har lang erfaring. En begynte i NSB i 1979. En annen startet som sesongarbeider i 1976 og ble også fast ansatt fra ’79, mens de to andre har ansiennitet tilbake til 1980-tallet.
Underveis er det gjennomført drøftemøter mellom partene, der NJF foreslo å overføre nye oppgaver til Bergenskontoret. På lengre sikt kunne forbundet godta en avvikling gjennom naturlig avgang. Dette ble avvist.
CargoNet
Omsetningen i 2009 for konsernet: 1 511 millioner kroner. Resultat før skatt: -78 millioner. Fikk en nedgang på 7 og 21 prosent i henholdsvis Norge og Sverige sammenliknet med 2008. 733 ansatte. Eier Terminaldrift AS i Norge som driver Ganddal godsterminal. Har datterselskapet CargoNet AB i Sverige med 123 ansatte. NSB er eneste aksjonær. Gjennomsnittsalder: 48,2 år (Norge), 40 år (Sverige). (Alle tall fra årsrapporten for 2009).