Podkasten Rørsla:
Podkast for vanlige folk: Rørsla har gitt lytterne historier fra arbeidslivet i tre år
I podkasten Rørsla forteller arbeidsfolk om tannhelse, kamp for tariffavtale og kampen mot Nav. Og lyttertallene er økende.
Redaksjonell utvikler Ane Bamle Tjellaug (t.v.) og journalist Ida Bing vil bringe «Rørsla» til nye høyder.
Martin Guttormsen Slørdal
helge@lomedia.no
I oktober 2018 startet FriFagbevegelse podkasten Rørsla. Den første episoden handlet om Ramona, som ikke hadde råd til å gå til tannlegen.
Siden da har podkasten vokst. Podkast-journalist Ida Bing – som for tida er i permisjon – synes det er kjempespennende å jobbe med lyd.
– Podkast er et veldig viktig medium i dagens medielandskap. Lyd er noe folk er interessert i. Det er også noe du kan høre på mens du trener, kjører bil, gjør andre ting eller rett og slett bare vil slappe av i godstolen, sier Ida Bing til FriFagbevegelse.
Her kan du høre den aller første episoden av Rørsla:
Arbeidsfolk forteller sine historier
Podkasten Rørsla kommer ut annenhver uke, og hver episode varer i rundt 20 minutter. Målet med podkasten er å gjøre lytterne klokere på hvordan arbeidslivet vårt fungerer.
– Det er utrolig spennende at vi kan dra ut og møte de menneskene som politikere og kommentatorer ellers bare snakker om. Her kan de selv komme til orde og fortelle sine historier. Vi er innom mange spennende og varierte problemstillinger. Vi møter mange ulike folk, ulike bransjer og ulike arbeidsplasser, sier Ida Bing.
– Gjennom å fortelle om folks erfaringer og historier får lytterne både høre om hvordan arbeidslivet er og hvordan det kan bli bedre. Det betyr mye for oss å være en stemme for de som ikke slipper til i så stor grad andre steder.
Mens Bing er i foreldrepermisjon er Cathrine Kahrs vikar for henne.
De første to åra var Ida Gullvik ansvarlig for Rørsla.
Historier fra grasrota
Gjennom de siste tre åra har Rørsla tatt opp mange ulike temaer, fra kampen for tariffavtale hos Godt Brød, overvåking på jobben og når kunden driver med seksuell trakassering.
Podkasten har fortalt om Karin, som fikk sparken fordi hun giftet seg, «Jonathan», som mistet språket i fengselet og Rune, som kjempet mot Nav.
Siden begynnelsen har målet med podkasten vært å fortelle historier fra grasrota i arbeidslivet.
I mars i år kom Rørsla med ny logo og ny visuell profil.
Hør historien om Rune og hans ti år lange kamp mot Nav-systemet:
Podkast når unge lyttere
Ane Bamle Tjellaug er redaksjonell utvikler i LO Media. Hun poengterer at det ikke er mange podkaster som er like reportasjepreget som Rørsla.
– Mange podkaster er basert på at noen sitter i et studio og snakker sammen om et tema. Vi drar ut på arbeidsplassene for å snakke med arbeidsfolk der de er, sier Tjellaug.
Podkasten får god respons, og lyttertalla er økende.
– Ekstra gøy er det at podkasten når ut til en målgruppe som vi ikke når på så mange andre plattformer, nemlig de yngre lytterne. Hovedgruppen av lytterne våre er under 35 år, sier Tjellaug.
Slik lytter folk
Lytterne kommer via ulike kanaler. Apple podcasts er den definitivt største kanalen, mens Spotify er på en god andreplass. Rundt 1000 følger Rørsla på Spotify.
Det betyr at de fleste som hører Rørsla abonnerer på podkasten.
Det siste året har Rørsla hatt drøye 40.000 nedlastinger av podkasten.
Fikk du med deg denne?
Ønsker tips om nye historier
– Vi vil gjerne ha tips, sier Ida Bing.
Hun vil gjerne høre mer fra lytterne, og oppfordrer alle som har en historie de vil fortelle om å tipse redaksjonen på podkast@lomedia.no.
Du kan abonnere på Rørsla i Spotify, Apple podkasts eller den podkastplattformen du foretrekker.