Sjåfører blir syke av stress
Sjåfører som driver nærtransport blir syke av stress, og vernearbeid er veldig krevende, viser en ny rapport fra Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).
hanne.kullerud.nielsen@lomedia.no
Hverdagen til sjåfører som driver transport i nærområder er preget av vanskelige leveringsforhold, dårlige parkeringsforhold, trange lager og liten mulighet til å påvirke egen arbeidssituasjon.
LES OGSÅ: Nærtransportsjåførenes arbeidshverdag
Mye overtid
Hver femte sjåfør sier at de sjelden klarer å utføre arbeidsoppgavene innen vanlig arbeidstid, og moderat overtidsbruk er vanlig. Sjåførene sier at de ofte kommer på jobb i god tid før arbeidstidas begynnelse for å kunne forberede arbeidsdagen. Det er en teknikk for å forebygge stress, unngå ventetid ved rampene og å ha tid til sosial omgang med kollegene. Det siste er ikke minst viktig for sjåfører som tilbringer dagene alene i bilen mellom kunder.
Både ledelsen, tillitsvalgte og verneombud har små muligheter for å gjøre en god jobb slik transportyrket er organisert.
Vanskelig tillitsvalgtarbeid
Sjåførene tilbringer det meste av arbeidsdagen utenfor bedriftens lokaler og det gjør det vanskeligere for verneombudene å holde kontakt og oversikt enn i yrker der folk jobber under samme tak.
Ifølge rapporten gjør dette at de oppgavene som verneombud, tillitsvalgte og ledelsen skal ha fokus på blir ekstra viktige. De skal ha oversikt over utfordringer i arbeidsmiljøet internt i bedriften og samtidig se de sammensatte problemstillingene som sjåførene møter ute på veien og hos kundene. Dermed blir disse rollene ekstra krevende i denne bransjen.
Uklare rapporteringslinjer
Uklare rapporteringslinjer gjør det vanskelig å melde fra om feil, mangler eller kritikkverdige forhold. 7 av 10 sjåfører sier de aldri har meldt fra om nestenulykker. Ifølge undersøkelsen ser det ut som om dette heller ikke er prioritert fra bedriftens side.
Helseskadelig arbeidsutførelse
Halvparten av sjåførene må ofte utføre arbeidet på en måte som kan være helseskadelig. Over en tredel har ikke fått opplæring i HMS som er relevant for jobben de skal utføre.
Ifølge rapporten har de fleste nærtransportsjåfører god helse, men en stor del av dem utsettes for så alvorlige forhold ved organisering, levering, trafikk-utfordringer eller arbeidsmiljøforhold at det rammer deres fysiske og psykiske helse.
Klare sammenhenger
AFI-rapporten peker på klare årsakssammenhenger fra belastende arbeidsmiljø, via arbeidshelse til forhøyet sykefravær.
Det er flere blant sjåførene i undersøkelsen som lider av angst og depresjon enn i samfunnet for øvrig.
Rapporten konkluderer også med at stresset som sjåførene opplever med knapp tid og trafikk-problemer har klar betydning for sjåførenes mentale helse og bør være en prioritert oppgave i det forebyggende arbeidet. Det vises til at de som ikke har faste kjøreruter har psykiske helseproblemer oftere enn fysiske problemer.
Undersøkelsen viser imidlertid ingen klare sammenhenger mellom trafikk og leveringsforhold og sykefraværet. Men det påpekes at mens stress og liten medbestemmelse fører til kortidsfravær, så er det dårlig ledelse som forårsaker langtidsfraværet.
Rapport laget av Arbeidsforskningsinstituttet (AFI), ved seniorforsker Heidi Enehaug på oppdrag fra Fellestiltakene HSH-LO
Bygger på spørreundersøkelser blant sjåfører og andre ansatte i ICA, Rema 1000 og Asko, samt dybdeintervjuer med sjåfører i de største byene.
Tar oppledelse og andre organisatoriske utfordringer i bedriftene, forholdene rundt trafikk, levering, kunder og helse.
Til tross for helsemessige og organisatoriske belastninger viser rapporten av sjåførene setter pris på friheten de har i det daglig og kunderelasjoner som gir mestringsfølelse.
Flere saker
Bygger på spørreundersøkelser blant sjåfører og andre ansatte i ICA, Rema 1000 og Asko, samt dybdeintervjuer med sjåfører i de største byene.
Tar oppledelse og andre organisatoriske utfordringer i bedriftene, forholdene rundt trafikk, levering, kunder og helse.
Til tross for helsemessige og organisatoriske belastninger viser rapporten av sjåførene setter pris på friheten de har i det daglig og kunderelasjoner som gir mestringsfølelse.