Sosial dumping
Du forbinder sikkert sosial dumping med underbetalte østeuropeiske fremmedarbeidere som jobber for småpenger ved Norske arbeidsplasser. Nå nylig avslørt ved et verft i Ølen.
Det reageres med harme og oppgitthet over kyniske arbeidsgivere.
Det er ikke bare jakten på profitt alene som er årsaken. Også sannheten om at man må så langt ned i pris for å få oppdrag er en del av bildet.
Det er ikke bare i industrien dette foregår. I kollektivnæringen hvor jeg har mitt arbeid ser vi tilstander som bærer mange likhetstrekk. Selskapene klager over mangel på arbeidstakere når det hentes arbeidere fra tideligere Øst-Europa for å fylle stillingene.
Alle de jeg kjenner som forsvinner ut av yrke gjør det med tungt hjerte. De har trivdes med arbeidet i mange år. Når de likevel velger å finne seg noe annet, er arbeidsvilkår og lønn hovedårsaken.
I stedet for å gjøre en innsats på å løfte denne sektoren ser vi at det stikk motsatte skjer.
Hovedansvaret ligger hos det offentlige. Fylkeskommuner som i sin iver etter å få arbeidet ut på anbud til laveste pris ligger i bunn. Resultatet er inntog av transportgiganter som anbudsvinnere. Om Fylkeskommunen er vinneren er de ansatte og kundene taperne.
For å kompensere for bortfallet av norske sjåfører hentes det inn fra Øst-Europa i hopetall.
Hva er galt med dette? Nært sagt alt. Yrkessjåfør ble for år siden fagarbeid på linje med annet håndverk som elektriker, murer, tømrer osv. Dette ble gjort for å heve kvalitet, status og lønnsvilkår for bransjen. Fremtidsutsiktene var gode med tanke på det økte fokuset og satsingen på kollektiv. I stedet for ser man at utenlandske arbeidsformidlere henter inn arbeidsløse fremmedarbeidere som kan vise til at de har sertifikat. Hvordan standarden på opplæringen i Bratislava er, skal ikke jeg uttale meg om, men jeg har en episode fra polsk sjåføropplæring friskt i minnet. Nå er ikke dette ment som et angrep på disse fremmedarbeiderne, de gjør ikke annet enn hva en hver annen ville gjort i samme situasjon.
Daglig fraktes titusenvis av barn, voksne og eldre. I alle andre sammenhenger stilles det strenge krav til sikkerhet. Du har sikkert vært med i en stappfull buss hvor man står som sild i tønne. Hvor er kvalitetskontrollen her?
Er det slik onde tunger hevder, at norske sjåfører er kresne og storforlangende? Det betviler jeg kraftig. Derimot vil jeg påstå at de i altfor mange år har latt seg utnytte. Hvilke andre fagarbeidere som elektrikere, rørleggere, murere m,fl ville finne seg i en topplønn etter ti år med fagbrev og tilleggsutdanning på 183.- kroner timen? Eller stille på jobb annenhver helg, jobbe til alle døgnets tider, marginalt med pauser samt få arbeidsdagen delt i to med fire timer i mellom hver økt. Hvorpå kompensasjonen er en times lønn?
Ytterst få vil jeg tro. Jeg ser for meg de ansatte på Skyssenteret jobbe fra 0730-1100 for så å komme igjen kl 1330 og holde på til 1730. Eller i en hvilken som helst annen jobb.
Hvorfor klager ikke bratislavere, rumenere, polakker osv? Sammenlignet med det får hjemme er dette en bra deal. Når det eneste som binder deg på en plass og hvis eneste målsetting er å tjene mest penger i en periode er jo dette sikkert greit.
Hvor bra er det for oss som livnærer oss av det her? I Norge er det ikke annet enn «kroken på døren». Så når selskaper som Skyss, Colombus og andre slike Fylkeskommunale selskaper slår seg på brystet over sparte penger og økt produksjon bør det være med en viss bismak i munnen. Pengene de sparer er tatt fra dem som har arbeidet sitt i sektoren. Den fortjenesten anbudsvinnerne sitter igjen med forsvinner til aksjonærer i Frankrike, Belgia, Nederland og andre «nærområder» hvor de kan komme til nytte.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin